Gå til innhold

Noen som jobber med tekst? Tekstforfatter? Journalist? skribent av fagbøker? osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kunne gjerne tenkt med å jobbe med tekst, type tekstforfatter, skrive fagbøker osv.

Noen som jobber med noe tilsvarende og har noen gode tips til å komme inn i bransjen? Hvor begynner man?

Anonymous poster hash: 1a2ef...3d5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :-) Jeg er ikke "forfatter" på heltid, men jobber som lærer og har medvirket som forfatter og redaktør i noen skoleverk. Så jeg vet litt om prosessen (i alle fall i det forlaget jeg har tilknytning til - andre forlag kan gjøre det annerledes).

For min egen del var inngangsbilletten min yrkeserfaring som lærer. Jeg vil også tro at det hjalp litt å ha språk i fagkretsen - selv om det begynner å bli noen år siden så hadde jeg mye praktisk øving i dette da jeg gikk på universitetet blandt annet jobbet vi med grammatikk, språkvask og oversettelse.

Som fagbokforfatter uten tidligere arbeid å vise til så bør du ha en konkret idé om hva du vil skrive om. For eksempel tema + hvordan du ønsker å vinkle dette tema. Det typiske er at du skriver ned en kort "salgspitch"/prosjektskisse om deg selv og boka. Generelt sett er det ikke like "viktig" at du har en lengre tekst, som gjerne er tilfellet i skjønnlitteraturen. Du kan også gå inn på de forskjellige hjemmesidene til forlag og lese hvordan de vil ha manus/prosjektskisse.

Anonymous poster hash: 4766a...3f8
Skrevet

Så gøy! Det er jo spennende da. Virker som om det er svært få som kan livnære seg på slik skriving.

Tjener du greit på dette og er det en tidkrevende prosess? (hvilket jeg antar at det er:))

Kunne gjerne tenke meg å prøve meg, selv om jeg ikke har noen erfaring med akkuratt denne typen skriving.

Men er student da, så får man jo på en måte masse skrivetrening:)

Har du noen gode tips til noen forlag hvor det er lurt å begynne kanskje?

Holder på med en master nå, så da er det kanskje enda lettere å komme i mål med ideen sin dersom

en skriver om noe som er relevant for feltet sitt?

Takk for gode tips:)

Anonymous poster hash: 1a2ef...3d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...