Gå til innhold

Alternativ grillmat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har vi grilla to ganger i år, og jeg er allerede litt lei. Ikke fordi det ikke er godt, men fordi vi ender opp med det samme hver gang:

Koteletter, potetsalat/bakte poteter og kanskje vi skeier ut med en maiskolbe eller bernaise-saus.

Kort sagt testosteron-mat.

Dette blir kosten fordi annamannen digger å være grillsjef og da skal han alene handle inn og styre på... :roll:

Noen som har tips om annen og mer damevennlig grillmat.

- Gjerne fisk/kylling... og med forslag til tilbehør. Gjerne også forslag til gode salater. Og utbroder gjerne!!

(Er ikke så glad i laks... ellers altetende)

Videoannonse
Annonse
Gjest Seleena
Skrevet

Hamburger

pølse m/deig snurra rundt

lag ulike salatar med makaroni ect oppi.

Eller kva med å fiske fisken sjølv, for å så ete den? Er ekstra god då!

Beklager at eg ikkje har oppskrift.

Søk på matprat.no ;)

Gjest 1111
Skrevet

Prøv å lag grillspyd med scampi, advocado og ananas. kjempegodt! (scampi kan byttes ut med reker). banan surret inn i bacon er også veldig godt.

Dessert kan også lages på grillen; legg halve pærer (eventuelt en annen frukt) i aluminiumsfolie og strø på en teskje sukker på hver pære. pakk folien rundt dem og legg dem på grillen et par minutter. server med is eller yoghurt.

Gjest Poirot
Skrevet

Svinefilet

Grillspyd med svin, løk og paprika, ha på pesto etterpå.

Skrevet

Små foliepakker med champignon, løk, paprika og en hakket tomat. Legg i folie sammen med en liten klatt hvitløkssmør, stek 15 minutter og server sammen med kjøtt av valgt slag. Kjempegodt.

Skrevet
Små foliepakker med champignon' date=' løk, paprika og en hakket tomat. Legg i folie sammen med en liten klatt hvitløkssmør, stek 15 minutter og server sammen med kjøtt av valgt slag. Kjempegodt.[/quote']

Oppi denne legger du ei laksekotelett, og heller litt olivenolje med hvitløk i over. Grønnsakene varieres etter smak. Dette faller i smak hos både store og små hos oss.

Skrevet

Kyllingfileter som har ligget i marinade en stund med potetsalat til er nam.

Eller maiskolber i folie med smeltet smør og salt.

Blandede grønnsaker i folie.

Fiskefileter i folie med sitron og urter.

Grillede epler med vaniljeis til.

Bananer du dytter sjokolade inni og som legges i folie på grillen. Spises gjerne med vaniljeis til.

...osv. osv.

Som intolerant mot tradisjonell grillmat som koteletter og biff og sånn har jeg forsøkt ganske mye forskjellig. Bruk fantasien! :)

Gjest Embla s
Skrevet

Det er supergodt å grille fisk! Ørret for eksempel.

(og hvorfor er det slik at mennene alltid skal være grillsjefer egentlig? Det er jo ikke så viktig for dem å lage middag ellers, men når det skal grilles, da er de pluttselig der, utstyrt med forkle og grillvott.. Hva kommer dette av?)

Gjest 1111
Skrevet

(og hvorfor er det slik at mennene alltid skal være grillsjefer egentlig? Det er jo ikke så viktig for dem å lage middag ellers, men når det skal grilles, da er de pluttselig der, utstyrt med forkle og grillvott.. Hva kommer dette av?)

Det har jeg også lurt på!

Kanskje de synes det er noe ekstra maskulint i grillvotter? :ler:

Skrevet
(og hvorfor er det slik at mennene alltid skal være grillsjefer egentlig? Det er jo ikke så viktig for dem å lage middag ellers' date=' men når det skal grilles, da er de pluttselig der, utstyrt med forkle og grillvott.. Hva kommer dette av?)[/quote']

Slik er det ikke her... Her er det jeg som mekker mat, og han som tar oppvasken. Også når vi griller.

Skrevet

Jeg lager nesten alltid grillspyd med kylling og grønnsaker.

Er ikke så glad i rødt kjøtt og pølser.

Grillspyd blir ganske fort ferdige også og smaker godt.

Legg gjerne spydene i marinade og krydre dem godt. Bruk grillolje mens du griller dem.

Skrevet

Samme her.

Skrevet

Det har jeg også lurt på!

Kanskje de synes det er noe ekstra maskulint i grillvotter? :ler:

Eller forkle?

Mannen er grillsjefen i vårt hus også :ler: (Bortsett fra når mammaen hans var der, for da blir han handicapet)

Skrevet

Dersom du spiser hvalkjøtt skiver, ha på litt krydder og grill det et lite øyeblikk på hver side. Det passer veldig godt med hjemmelaget potetsalat (med masse løk og hakket sylteagurk) til. :sikle:

Gjest gjest1
Skrevet

Laks, er nydelig grillmat.

Jeg bruker å grille laksekoteletter de henger godt sammen, og da trenger en ikke fiskerist.

Sennep og honning marinade til laks

til fire laks/ørretkoteletter

2 ss honning

2 ss grov sennep, eller annen sennep du liker.

1 ss sitronsaft

1/2 ts sessamolje( kan sløyfes)

1 ss soya eller østerssaus

Blandes sammen og mariner laksen i 1/2- 1 time før den grilles.

Nydelig til sprengte eller bakte poteter. Og med grillet squash og ananans til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...