Gjest Madam Felle Skrevet 10. mai 2004 #21 Skrevet 10. mai 2004 Får skikkelig vondt av deg poirot, for det der kan ikke være lett. Kanskje hun behøver å få seg en skikkelig hobby, som tar mesteparten av tiden hennes? Det er ikke spøk fra min side, for på meg virker det som om hun har alt for mye fritid. + at hun krever alt for mye av både sønnen og deg.
Ingeborg Skrevet 10. mai 2004 #22 Skrevet 10. mai 2004 Huff, så kjipt, da! Synd at det skal bli sånn misstemning. Vet ikke hva jeg skal si - trøsteklem! (og synger min fortreffelige svigermors pris nok en gang...)
Gjest Poirot Skrevet 10. mai 2004 #23 Skrevet 10. mai 2004 Stakkar! :trøste: Håpar det ordnar seg mellom dykk! - Det er kanskje berre litt nervar saman med at ho tenkjer mykje på dykk og plumpar ut med dei feile orda.. Det er kanskje ikkje så vodt meint som du trur? Jeg tror ikke det er vondt ment. Men like fullt gjør hun meg lei meg og usikker, dessuten kan hun godt moderere uttalelsene sine. Moren min spurte en gang om vi skulle ha polonaise i bryullupet. Da sa svigermor at "det syntes hun var skikkelig teit og ikke passet for forsamlinger under 100 personer". Nå vil ikke vi ha polonaise, men det visste hun ikke da hun sa dette, dessuten dummet hun ut mamma, som synes det er veldig fint med polonaise.
Gjest Poirot Skrevet 10. mai 2004 #24 Skrevet 10. mai 2004 Får skikkelig vondt av deg poirot, for det der kan ikke være lett. Kanskje hun behøver å få seg en skikkelig hobby, som tar mesteparten av tiden hennes? Det er ikke spøk fra min side, for på meg virker det som om hun har alt for mye fritid. + at hun krever alt for mye av både sønnen og deg. Hun blander seg egentlig ikke inn. Det er mer slik at hun spør hvordan ting går, og så kritiserer hun en dle av det vi ønsker å gjøre. Hun har ikke masse fritid, men er mye alene pga mannen jobber og de andre barna bor i utlandet. Så vi må ta alt....
Holly Hobbie Skrevet 10. mai 2004 #25 Skrevet 10. mai 2004 Har egentlig ikke noe godt raad til deg, men haaper dere klarer aa faa henne til aa skjoenne at hun oppfoerer seg langt over grensen av hva som er akseptabelt. Min svigermor er stort sett kjempegrei, men hun kan ogsaa komme med litt krasse uttalelser: "Du som er 25 aar burde vaert godt i gang med karrieren for lengst!" presterte hun aa si til meg for noen maaneder siden. Jeg hadde akkurat blitt ferdig med studiene... :-? Naa som jeg har en jobb, syns hun jeg tjener for lite... (det synes jeg ogsaa, men lonnsnivaaet her er mye lavere enn London-omraadet). Faar noen ganger folelsen av at jeg ikke er bra nok for hennes lille prins...
Gjest gjest1 Skrevet 10. mai 2004 #26 Skrevet 10. mai 2004 Huff de er ikke alltid enkle disse svigermødrene. Jeg har i grunn verdens beste, men hun kan klinke til hun også ja :-) Det jeg synes er slitsomt med svigermor er at jeg føler jeg ikke kan si noe tilbake, fordi jeg prøver å være høflig. Hvis min egen mor hadde kommet med slike uttalelser hadde jeg svart henne om at slik ville vi ha det - ferdig med det! Slikt får jeg meg ikke til å si til svigermor. Det virker som om du har det litt på samme måte. Noen råd har jeg ikke, men jeg håper det ordner seg. Kanskje du skal følge rådet til noen av de andre og rett og slett si i fra? La henne være sur en stund.... så kanskje det hjelper??? :trøste:
Isiselin Skrevet 10. mai 2004 #27 Skrevet 10. mai 2004 Faar noen ganger folelsen av at jeg ikke er bra nok for hennes lille prins... Tror nok det er der det ligger, ja... Har selv vært veldig heldig med svigerforeldrene mine selv om svigermor kan være litt skummel til tider når hun ser strengt på meg og sier: "Ja, for dette ekteskapet skal jo holde for alltid, ikke sant!!?!!" eller andre ting som antyder at jeg har bare med å behandle gutten hennes bra, ellers...!! Og det som er forskjellen på ordentlige foreldre og svigerforeldre er vel at en har mye lettere for å si fra når noe sårer når det gjelder ens egen familie for om en sier fra til svigerfamilien kan kanskje din kjære bli sittende i en svært ubehagelig situasjon ettersom han er glad i både mor og deg... Vanskelig det der med svigerfamilier...
Gjest Poirot Skrevet 10. mai 2004 #28 Skrevet 10. mai 2004 Huff de er ikke alltid enkle disse svigermødrene. Jeg har i grunn verdens beste, men hun kan klinke til hun også ja :-) Det jeg synes er slitsomt med svigermor er at jeg føler jeg ikke kan si noe tilbake, fordi jeg prøver å være høflig. Hvis min egen mor hadde kommet med slike uttalelser hadde jeg svart henne om at slik ville vi ha det - ferdig med det! Slikt får jeg meg ikke til å si til svigermor. Det virker som om du har det litt på samme måte. Noen råd har jeg ikke, men jeg håper det ordner seg. Kanskje du skal følge rådet til noen av de andre og rett og slett si i fra? La henne være sur en stund.... så kanskje det hjelper??? :trøste: Ja, AKKURAT sånn er det jeg har det! Sambo sa ifra for noen uker siden, hun ble så sur og vonbråten at hun ikke har ringt på 2,5 uker... (og hun ringer vanligvis flere ganger i uken). Hun snakket heller ikke med ham i går i det hele tatt når vi var i selskap med mine ofreldre. Det er mao ikke så gøy å gjøre hene sur, særlig når de betaler halve bryllupet....
Gjest MrsL Skrevet 10. mai 2004 #29 Skrevet 10. mai 2004 Det er helt grusomt at folk ikke er utstyrt med såpass med sosiale antenner at de ikke skjønner at dette er sååååå dumt. Jeg tror det eneste å gjøre er å markere seg, slik at hun ser hva hun holder på med, dessverre. Ellers kan jeg ikke gjøre noe annet enn å gi deg :klem2:
vackraflickan Skrevet 10. mai 2004 #30 Skrevet 10. mai 2004 Som regel er jeg ganske overbærende og hører på det meste uten at det går inn på meg. Ikke i dag. Dette er noe av de millioner av dustete ting hun har lirt av seg i kveld: Vi skal samle på stygt og kjedelig bestikk (selv om vi kun har valgt merke, ikke hvilken type) Du har sikkert valg noe som er for moderne for henne. Uten altfor mye mønster og dilldall. Eneste stygge bestikket jeg noen han har sett er det vi har hjemme. (men det er godt å spise med da). (bare en lite digreasjon: jeg har ingen pynteting hjemme og ikke masse dilldall overalt. Sånn typisk minimalistisk. Besteforeldrene mine lurte på når jeg skulle begynne å innrede. Jeg er ferdig jeg måtte jeg svare litt forfjamset. Vi skal antakelig på bryllupstreise til et sted hun ALDRI ville reist igjen. Hun trenger ikke reise dit om hun ikke vil. Det er dere som velger hvor dere skal. Jeg er dum som alt har kjøpt sko og tiara, det matcher sikkert ikke, hva vil sydamen si, du er ALT for ivrig *riste alvorlig på hodet*. Hun burde stole såpass på din smak at du klarer å velge både en fin tiara og fine sko. (Du har jo valgt sønnen hennes) Jeg er sikkert på du blir en vakker brud med det du har kjøpt. Og hvem er det som ber deg ta av skoene for å løfte de opp til hodet slik at de kan sjekke om det er en 100% match mellom sko og tiara. Av det jeg har sett av sko og tiaraer ser det meste ut til å matche veldig bra. Hun stiller seg tvilsom til at jeg skal opereres (er du SIKKER på at det er lurt?) Ja det er lurt (tyvlest litt på operasjontråden). Han man et problem som det går ann å gjøre noe med så gjør man noe med det. Jeg er sikker på du vil bli veldig fornøyd med operasjonen. Festen bør helst slutte i 00.30-tiden. ...fordi da er det på tide for de eldre å komme seg hjem å sove... Jeg syns at en bryllupsfest skal være så lenge folk har lyst til å være der. Det er en anledning hvor familie og venner som sjelden ser hverandre treffes så hvorfor ikke være sammen så lenge man kan. Hun er sur pga sambo ikke vil sove hjemme siste natten (de har 6 gjester på besøk...) Jeg forstår han meget godt. Den siste natten bør man ha mest mulig ro rundt seg. Enten sammen den kommende ektefellen eller hos en god kveld. Jeg tror ikke det å sove hjemme hos mamma er førsteprioritet hos de fleste. Vi er teite som ønsker oss digitalt videokamera. Nei, dere er veldig smarte (takk for godt råd om hva man kan ønske seg til bryllup) Det er noe dere vil få masse glede av. I motsetning til x antall boller, fat og sølvtøy som bare blir stuet inn i skap. Hun unngår å snakke med sambo + Sad Sam-øyne når hun ser på ham, har bedt ham møte til kaffeprat om 2 uker, hun "har noe de må snakke om sammen". Stakkars lillegutten har funnet kvinnen i sitt liv. Blir jo litt trist når denne kvinnen ikke er mamma. Hun orker IKKE å høre på lange taler, da må toastmasteren avbryte hvis de varer over noen minutter. Syns jeg hører toastmasterer: øy, du Poirots pappa. Nå kan du ikke prate lenge fordi moren til Poirots ektemann ikke liker lange taler... Hun trenger ikke sitte å følge med i talene om hun synes det er så forferdelig. Jeg skjønner godt du blir såret over slike komentarer. Spesielt når det skjer flere ganger. Selv om hun sannsynligvis ikke mener noe vondt så er det trist å hele tiden få kommentarer som antyder man ikke er bra nok. Kanskje det er det at hun som regel er snill og grei som gjør alt mer sårende. Det er bra forloveden din sier i fra og ikke jatter med. Du burde være stolt av ham som gjør det (selv om det burde være en selvfølge) Om hun mener at det at hun er snill og hjelper dere økonomisk så impliserer ikke dette automatisk at hun skal ha full/delvis medbestemmelses over valgene du og forloveden din tar. :trøste: Håper alt ordner seg og at hun forstår at det ikke er pent å såre folk på den måten.
Gjest Poirot Skrevet 10. mai 2004 #31 Skrevet 10. mai 2004 Så godt med så mye sympati! Har snakket med mamma også, hun sier jeg bare skal lukke ørene og gjøre som vi vil. Mye av det hun sier har ingentigfn å si for oss, vi drar dit vi vil og ønsker oss det vi vil. men det er så slitsomt å liksom måtte forsvare seg hele tiden. Nå skal jeg ikke svare mer på hvordan brudeutstyret er, mamma ble litt sur da hun hørte hun hadde begynt å mase pga ikke kjøpt undertøy enda. Hun setter ikke økonomien opp mot oss som pressmiddel, og har heller ikke så mye dustete forslag mht hvordan ting skal være, har lest om atskillig verre svigermøpdre her inne. Men nå er begeret fullt. Jeg har hørt på masing og kjasing i 7 år og er dritt lei. Og det er sambo også.
Bokalven Skrevet 10. mai 2004 #32 Skrevet 10. mai 2004 Lykke til, i hvert fall! Håper alt ordener seg!
Diva Skrevet 10. mai 2004 #33 Skrevet 10. mai 2004 UFf, føler med deg. Kjenner til en del av problemene... Håper det ordner seg for dere :D
Linn3c Skrevet 10. mai 2004 #34 Skrevet 10. mai 2004 Lykke til vidare! - Me er her no om det skulle toppa seg fleire gongar...
:-) anna Skrevet 10. mai 2004 #35 Skrevet 10. mai 2004 Uff da Piorot... jeg må bare få sende deg en støtteklem. I tilfelle du noen gang skulle tvile: du har rett og hun har feil. Slik oppfører man seg bare ikke. Har selv familiemedlemmer som kan være ganske krevende. Jeg skal ikke engang begynne på det.. men jeg har lært at det ikke er alle man kan ha det forholdet til som man kunne ha ønsket seg. Din svigermor er helt tydelig ikke reservemamma-materiale. Det første du må gjøre er å slutte å la det gå inn på deg. Bestem deg for at hun ikke har injurierende kraft lengre. Hun er jo helt tydelig ikke noen du bør bry deg om meninga til. Så hun BØR jo ikke ha injurierende kraft. Le av henne i stedet. Prøv å se henne som et merkelig menneske med mye underholdningsverdi. Jeg har noen sånne i familien, og etterhvert gleder jeg meg nesten til å høre hva de greier å ha ut av seg denne gangen... Du trenger ikke le av henne opp i ansiktet, men vær gjerne overbærende. Når folk oppfører seg slik må de ta konsekvensen av det - og konsekvensen i dette tilfellet blir at hun får en svigerdatter som ikke lengre orker å ta henne på alvor. Det høres ut som om hun er av disse damene som man bare vet kommer til å slenge ut av seg noe helt utrolig. Dermed har du jo sjansen til å bestemme deg på forhånd hvordan du skal reagere. Enten ved å sette henne til veggs, og si at "jeg regner med at du er klar over at slike kommentarer er sårende å få fra en svigermor" eller ved å rett av slett le av henne. "Du er sannelig noe for deg selv du, svigermor... " Og blir hun fornerma og ikke ringer... ja så bestem deg på forhånd for at det skal du ikke bry deg om. Ikke la henne bestemme hva du skal føle. Gir hun deg "the silent treatment" og vil at du skal sitte der med dårlig samvittighet, så nyt stillheten i stedet. Ikke la henne herse med dere. Det høres ut som om du er den som oppfører deg skikkelig mot henne, og hun er den som er et troll. Da har du ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. Om du var som henne så burde jo DU ha gitt henne litt silent treatment og hundeøyne nå etter alle de idiotiske tingene hun har slengt ut av seg. Jeg er sikkert litt kynisk men jeg mener at folk faktisk må ta konsekvensen av sine handlinger. Om de oppfører seg som din svigermor så må de akseptere at det får konsekvenser. Som at du trekker deg bort fra henne, reagerer negativt på det hun sier, og slutter å ta henne seriøst. Sånn er det bare.
Gjest Poirot Skrevet 11. mai 2004 #36 Skrevet 11. mai 2004 Har nå snakket med begge foreldrene mine etter selskapet. Begge reagerte på at hun var så negativ til absoultt alt, og har bedt meg å bare overhøre henne. "Dette har hun ikke noe med, Poirot" sier de. Hihi. Ja, dette vil få konsekvenser. For eksempel kommer jeg ikke til å diskutere bryllup noe særlig mer med henne, og sambo gjør det ikke i utgangspunktet. Så da kan hun sitte der å angre. Det er slitsomt å være den familien som bor nærmest, for vi må gjøre alt (sioer aldri nei, er jo ikke så mye det er snakk om), men vi får også all klaging. (Må bare si nok en gang at jeg tror hun mener det vel og at hun er en snill og omtenksom dame. Det er bare det at hun slett ikke alltid har rett....)
Gjest Poirot Skrevet 11. mai 2004 #37 Skrevet 11. mai 2004 Mye kan overhøres... Men ejg blir oppriktig lei meg når hun snakker om sko ol, at de ikke vil passe til kjolen (hun har ikke sett noen av dem), hva vil sydamen si osv. Min sydame er nemlig hennes faste sydame, og det er sant at svigers har peiling på klær. Men jeg har jo snakket med sydamen om kjøp av sko og tiara. Vet jo ikke om det er rikitg farge, men jeg fikk md en stoffprøve og de i butikken sa det gikk bra (men det ville de vel sagt uansett...). Sydamen sa at siden kjolen min er i thaisilke vil de fleste brudesko passe pga er i riktig farge. men nå gruer jeg meg skikkelig til jeg skal dit neste gang.... Tenk om jeg har kjøpt feil. Ville ikke vente for lenge med sko pga kommer ikke flere inn før sommeren. Og nå har svigermor fått meg så innmari usikker. Det verst er at for meg så er det ikke så himla nøye om det matcher helt perfekt eller ei, sko synes jo nesten ikke. Men når svigermor alt har sagt at "det kommer til å se helt forferdelig ut og skjære i øynene om det ikke matcher", og ler overbærende og hånlig av meg fordi "jeg er så alt for ivrig og burde roe litt ned" (undersforstått: dette blir ikke noe bra) når det gjelder innkjøp - da er det ikke så lett. Jeg vil jo gjerne at hun skal synes jeg er fin. Hun er troende til å kommentere det på bryllupsdagen om hun ikke ysnes det. Jeg vet jo at hun synes jeg er for tykk også. Og når hun attpåtil begynner å mase om undertøy, småkjefter fordi jeg ikke har kjøpt det inn enda fordi det er det viktigste når man skal sy kjole (hvilket jeg er enig i), og jeg forklarer at det er pga brystreduksjon og hun attpåtil skal begynne å stille kritiske spørsmål om det også... Da blir jeg lei meg. ("Har du tenkt nøye på det, da? Er du sikker på at det er så lurt?" Og rynker på nesen når hun snakker)
Bokalven Skrevet 11. mai 2004 #38 Skrevet 11. mai 2004 Husk at det er ditt bryllup, ikke svigermor sitt.
Gjest Madley Skrevet 11. mai 2004 #39 Skrevet 11. mai 2004 Huff, jeg kjenner meg så alt for godt igjen i det du skriver om svigermor. Det er lett å være "tøff i trynet" og si man ikke bryr seg, men man gjør det likevel..For bryllupsdagen er den dagen i livet man virkelig skal være og føle seg vakker. Og når noen da er ubetenksomme eller kritiske så gjør det vondt! Man må bare være voksen og si til seg selv at mennesker som vil meg udelt godt klarer jeg meg uten meningen til. Selv om det er vanskelig.. Lykke til videre
Omegalady Skrevet 14. mai 2004 #40 Skrevet 14. mai 2004 Middelmådige sjeler fordømmer vanligvis det som overgår deres fatteevne! Dette høres ut som en problemstilling som du bør ordne opp i! Prøv f.eks å smil mens du sier: Ja, ja - da er vi enige om at vi er uenige da! Eller noe sånt. Uansett: Ikke la dette gå inn på deg. Bryllupsdagen er DERES dag, ikke la NOEN andre dirigere denne! Det er du og din kjære som skal være fornøyde - ikke din svigermor!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå