Gjest amatør-akvarist Skrevet 9. mai 2004 #1 Del Skrevet 9. mai 2004 etter en ustoppelig epidemi av et eller annet slag i selskapsakvariet vårt bestemte jeg og sambo oss for å prøve med kulefisk. vi er ganske ferske akvarister, men falt fullstendig for den lille rakkeren (vi har en tetraodon nigrifilis, kjent som grønn kulefisk, leopard-kulefisk eller sør-amerikansk kulefisk) og bestemte oss for å prøve. vi fikk ikke kjørt igang akvariet skikkelig før vi måtte ha fisken oppi, så jeg er litt bekymra for nitrit/nitrat-innholdet i vannet. det han gjør er nemlig dette: i formiddag gikk jeg forbi akvariet og da svømte han frem og tilbake og opp og ned som han har gjort siden vi kjøpte ham (fredag) og virka livlig nok. litt senere lå han sammenkrølla som en liten ball foran pumpa og virka litt blek. da var jeg sikker på at nå hadde dette gått galt. men, ca 20 minutter senere var han i full vigør igjen. jaja tenkte jeg, kanskje de pleier å krølle seg sammen? så dro jeg ut i en tre timers tid, og da jeg kom hjem igjen lå han bunnen, denne gangen riimelig blek, lite grønnfarge og prikkene var grå. da kasta jeg meg rundt og ringte sambo (han er bortreist i helga, og det er han som kan dette best) for å spørre hvor det derre medisin-saltet var hen. første sambo spurte om var hva temperaturen i vannet var. nå har kulefisken lekt litt rundt med temperaturmåleren, så jeg måtte flytte litt rundt på varmekolben for å finne temperaturen. mens jeg myste for å se hva temperaturen var, kom fisken plutselig opp og titta, med helt friske og sterke farger! fargene kom tilbake på sekunder. leita forøvrig litt på nettet, og kom fram til at han har det litt varmt, 29 grader mot ideelt 24-28. nå har jeg vært hjemme et par timer, og hver gang jeg går bort for å sjekke fisken har den blitt litt svakere i fargen og holdt seg ved bunnen (og i hjørnet hvor varmekolben står, så den kan vel ikke ha det så ubehagelig varmt?). men når den ser meg svømmer den opp og får fargene tilbake på et øyeblikk. hva i alle dager driver den med? er den selskapssyk? dette er jo av den mest aggressive arten, så den skal jo trives best for seg selv (sa de iallefall på dyrebutikken)? dette ble et laangt innlegg, håper det er noen erfarne akvarister som kan tipse meg om hva som feiler fisken, hadde vært fryktelig synd om den døde uten at vi visste hvorfor. turde ikke legge inn på noe akvarie-forum, litt redde for at de skal kjefte... er så seriøse de derre.. om noen ble nysgjerrige på kulefisk etter dette kan de bl.a. kikke på denne siden (linken går til beskrivelsen av typen vi har). http://www.pufferfish.co.uk/aquaria/specie...types/index.htm kulefisk er de mest intelligente og morsomme fiskene som finnes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 10. mai 2004 #2 Del Skrevet 10. mai 2004 Tror ikke det er så mange "akvariemennesker" her... Jeg har akvarium, men aner ikke hva jeg kan foreslo for deg. Prøv heller her: http://www.diskusjonsforum.no/akvariet. Jeg har fått veldig god hjelp der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 10. mai 2004 #3 Del Skrevet 10. mai 2004 Hvis du drar på dyrebutikken, så har de hjemmetester for å sjekke nitrit/nitrat-innholdet i vannet! Det er ganske enkelt. Bare å ta prøve av vannet og dryppe sånn sjekkevæske i prøven. Med prøve-settet følger det fargekart som forteller deg om det er bra eller dårlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest amatør-akvarist Skrevet 10. mai 2004 #4 Del Skrevet 10. mai 2004 vi har sånne hjemmetester, men jeg aner jo ikke hvor de er.. hm. den ser forøvrig stabil ut nå, og spiste masse og fort, så det kan sikkert vente til sambo kommer hjem. takk for at dere svarte iallefall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 11. mai 2004 #5 Del Skrevet 11. mai 2004 Har du salt i vannet? Kulefisker trives best i brakkvann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå