AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #1 Skrevet 26. november 2013 Jeg har drevet med oppussing av hus, og til min store skuffelse oppdaget at det er veldig lite gunstig å være dame i møte med en del håndtverke. De tar meg sjeldent seriøst, gidder ikke å svare på spørsmålene skikkelig, og nå: holder ikke det de lover. Jeg har i hele prosessen krevd skriftlige anbud, og vært nøye på å følge opp innholdet i disse. Nå har jeg imidlertid fått et problem med rørleggeren. Vi hadde en avtale på utskifting av rør til 32 000. Vi ba om ferdigstilt annlegg, og fikk et anbud som skulle dekke dette. Når vi var klare til å koble på dusj, to vasker og et toalett ringer vi for å få rørlegger til å komme. I tillegg oppdaget vi at de hadde unnlatt å legge inn vann til hagen, slik avtalt i første anbud. De sier at skal fikse hagekranen, men at det første anbudet "inneholder visst ikke ferdigstilling, det". To rørleggere måtte lese sitt egen anbud for å være helt sikre på at det var slik det skulle forstås. Men, de hadde gode nyheter: det skulle ikke koste mer enn 5000 å koble på vaskene, toalettet og dusjen. (Alt var oppmontert og satt opp klart til oppkobling). Så blir det et problem med at toalettet vi hadde kjøpt ikke passet, og vi kjøpte dermed toalett av dem og betalte for at de kom enda en gang for å sette inn dette toalettet. Regningen for toalett og påkobling av dette kom på 5000. Men, så kommer regningen for påkobling av vaskene og dusjen på 11 500 kroner. I stedet for 5000 vi avtalte. Når jeg ringer for å høre hvorfor "tappekran utvendig" og 4,5 timer pluss deler til 5500 kroner (når vi hadde alt vi trengte, minus KANSKJE noen få skruer) står på regningen, er rørleggeren skikkelig ufin til meg.. Han er nedlatende og sier at jeg er dum som ikke skjønte at "ferdigstilt" ikke betyr ferdig - og at "5000 totalt" betyr 5000 bare for medgått arbeid. Han benektet at tappekranen som sto på regningen er den samme som jeg hadde betalt i forrige anbud, og påsto at lovnaden om en regning på 5000 (og ikke 11500) bare var et tilbud, og ikke et anbud, og at det burde jeg ha skjønt. Beklager veldig det lange innlegget, men jeg skulle veldig gjerne hatt noen råd. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe dette an, og jeg har en ekkel følelse av at jeg er forsøkt lurt. Hilsen duste-renovatøren Anonymous poster hash: 49d56...f81
Gjest Blondie65 Skrevet 26. november 2013 #2 Skrevet 26. november 2013 Du lar være å betale den delen av regningen som er omstridt. Det er håndverkeren som er den profesjonelle part her og dermed har ansvaret for å gjøre seg forstått. Ferdig betyr ferdig. Hvis andre håndverkere har levert anbud der ferdig faktisk betydde ferdig så skal denne rørleggerens anbud også bety ferdig. Jeg er enig i at nytt toalett kjøpt fra dem må betales siden det var i tillegg til opprinnelig anbud. Det er imidlertid rørleggerens som må bevise at tappekranen du har bestilt og avtalt pris på er en annen enn de han har fakturert for. Man kan også diskutere hvorfor et toalett dere har kjøpt til det rommet ikke passer, er det fordi rørleggeren ikke har lagt opp rør slik at det skulle passe? Be rørleggeren komme og gå gjennom punkt for punkt med deg hva regningen skal dekke - og gjør klart oppmerksom på at det er han som fagmann som må gjøre seg forstått. Ferdig uten angivelse av noe mer betyr ferdig. Hvis man mener noe annet må man legge det til. F.eks betyr nøkkelferdig hus at huset skal være klart til innflytting, ikke at møblene er kommet inn. Jeg kan se for meg et rørleggeranbud der det står ferdig røropplegg, det er ikke det samme som et ferdig bad. Et ferdig bad betyr at man tar med såpen og håndkle og går i dusjen, ferdig røropplegg betyr at rørene er lagt til punktene på badet. Det er altså rørleggeren som har bevisbyrden på hva ferdig betyr, og hvis ingenting i prisen tilsier at du måtte forstå at ferdig ikke betydde "ta i bruk" så er det rørleggeren som har et problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå