AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #1 Skrevet 25. november 2013 http://www.klikk.no/kvinneguiden/reise/article877256.ece Vet at mange drar på tannreiser til utlandet for å fikse på tennene. Men til syvende og sist, er det så lønnsomt som mange tror? Idag får enkelte grupper dekket såpass mye av behandlingen her hjemme, å hvis det oppstår komplikasjoner så er det mye enklere å få ordnet dette hjemme. Det er heller ikke sikkert at man får dekket tannbehandlingen av Helfo - selv om den utføres i norden, mens her i Norge er det tannlegen som setter fram krav til Helfo, å pasienten har ingenting med søknaden å gjøre. Det er også tannlegen som bestemmer hvilken pasientgruppe man kommer innunder å priser tannbehandlingen deretter. Ja jeg kan skjønne at det er rimeligere å reise til utlandet hvis man ikke skal utføre omfattende behandling, men kommer man innunder en av de gruppene som har krav på å få dekket deler av behandlingen, hører man nok også til de som må ha utført omfattende behandling. Da holder det heller ikke å reise til utlandet en gang, men gjerne flere ganger. Oppstår komplikasjoner, må man reise tilbake til behandlingsstedet - gjerne med fly, mens her hjemme holder det å ta en tlf, også får man en time ganske fort - gjerne samme dag. Det jeg lurer på er, er det virkelig så lønnsomt å dra på tann-reise som mange tror? Er folk stort sett klar over hvor mye man får dekket av tannbehandling her hjemme i Norge? Anonymous poster hash: 784c6...da4
Lea2 Skrevet 25. november 2013 #2 Skrevet 25. november 2013 Normalt sett får man ikke dekket noe som helst i Norge og tannlege koster dobbelt så mye i Norge som i mange andre land. Man tar en sjanse og bør sjekke nøye før man velger en tannlege, men jeg skjønner godt at folk velger å gjøre mer kostbare ting i utlandet (proteser feks). Jeg betaler litt under halvparten av hva jeg ville betalt i Norge hos tannlege i Spania. På et tannlegebesøk eller to kunne jeg faktisk ha spart inn både reise og opphold (forutsatt at det var noe litt større enn et lite hull å fikse). Det koster jo nesten en tusenlapp å gå inn døra og sette seg i stolen i Norge.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #3 Skrevet 25. november 2013 Normalt sett får man ikke dekket noe som helst i Norge og tannlege koster dobbelt så mye i Norge som i mange andre land. Man tar en sjanse og bør sjekke nøye før man velger en tannlege, men jeg skjønner godt at folk velger å gjøre mer kostbare ting i utlandet (proteser feks). Jeg betaler litt under halvparten av hva jeg ville betalt i Norge hos tannlege i Spania. På et tannlegebesøk eller to kunne jeg faktisk ha spart inn både reise og opphold (forutsatt at det var noe litt større enn et lite hull å fikse). Det koster jo nesten en tusenlapp å gå inn døra og sette seg i stolen i Norge. Jeg skjønner at de som "bare" skal ha vanlig tannbehandling utfører dette i utlandet om de har muligheten, men jeg skjønner ikke at de som f.eks skal ha implantater tør å gjøre dette i utlandet. Ja, de er dyktige, men det går ikke på det, men mer på det med "hva hvis noe går galt". Å mange i den pasientgruppen som setter inn implantat, kommer gjerne innunder en av de gruppene som får dekket store deler av behandlingen - også her hjemme. ts Anonymous poster hash: 784c6...da4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #4 Skrevet 25. november 2013 Jeg skjønner at de som "bare" skal ha vanlig tannbehandling utfører dette i utlandet om de har muligheten, men jeg skjønner ikke at de som f.eks skal ha implantater tør å gjøre dette i utlandet. Ja, de er dyktige, men det går ikke på det, men mer på det med "hva hvis noe går galt". Å mange i den pasientgruppen som setter inn implantat, kommer gjerne innunder en av de gruppene som får dekket store deler av behandlingen - også her hjemme. ts Anonymous poster hash: 784c6...da4 Men det spiller da ingen rolle for de som ikke gjør det? Om man rett og slett ikke har sjangs til å få betalt det det vil koste her til lands, så skjønner jeg godt at de drar til utlandet. Tannproblemer er et helvete å leve med. Anonymous poster hash: 70615...a7f
Lea2 Skrevet 25. november 2013 #5 Skrevet 25. november 2013 Ikke de som får satt inn tenner eller byttet ut tenner pga utseende. Det er disse som sparer masse på å reise bort og gjøre det. Man får ikke dekket en ny tann som man har fått trukket pga dårlig munnhygiene (type langt bak i munnen) i Norge. Jeg ser heller ingen fare ved å gjøre dette om man sjekker tannlegen/firmaet man bruker nøye først. For noen år siden var det masse store saker om disse tingene og jeg tror at man har funnet frem til seriøse tannleger i bestemte land som er minst like bra som norske. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har blitt både skremt og dårlig behandlet av tannleger i Norge flere ganger... i tillegg til at det har kostet meg en månedslønn flere ganger. De siste årene har jeg blitt tatt i mot av vennlige tannleger som har behandlet meg pent og bare betalt en brøkdel.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #6 Skrevet 25. november 2013 Men det spiller da ingen rolle for de som ikke gjør det? Om man rett og slett ikke har sjangs til å få betalt det det vil koste her til lands, så skjønner jeg godt at de drar til utlandet. Tannproblemer er et helvete å leve med. Anonymous poster hash: 70615...a7f Det kan jeg skrive under på. Er selv midt i behandling for omfattende tannproblemer som har pågått over veldig lang tid grunnet odontofobi. Jeg får dekket ca 2/3 av behandlingen her i Norge, å da snakker vi om implantat. Jeg har også tannlege og kjevekirurg i nærheten, noe som har gjort det mulig med hyppige besøk for å trygge meg på situasjonen. Jeg har bare klippet litt fra det stykket jeg linket til; I Norge ville behandlingen kostet mer enn 100.000 kroner, nøyaktig pris i Ungarn får han ikke greie på i denne omgang. Han må reise hjem igjen til Norge fordi tannkjøttsproblemene er der fortsatt, og implantatinnsettingen må utsettes. Pasienten har ikke engang fått et skikkelig prisoverslag, å her er han på vei hjem etter 2. behandling. Å han må tilbake igjen fordi at han enda har tannkjøttsykdom, å denne må jo være borte før han kan få implantat. Han vet ikke engang hva behandlingen vil koste. Reise og opphold dekkes ikke av Helfo. I Norge ville han fått refusjon p.g.a tannkjøttsykdommen. Han ville kanskje fått dekket borti 50%. Det jeg tenker er at vet folk at enkelte grupper får dekket store deler av behandlingen i Norge? Det blir jo ganske kostbart å stadig skulle reise til utlandet med fly og opphold - i tillegg til behandlingen. ts Anonymous poster hash: 784c6...da4 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #7 Skrevet 25. november 2013 Ikke de som får satt inn tenner eller byttet ut tenner pga utseende. Det er disse som sparer masse på å reise bort og gjøre det. Man får ikke dekket en ny tann som man har fått trukket pga dårlig munnhygiene (type langt bak i munnen) i Norge. Jeg ser heller ingen fare ved å gjøre dette om man sjekker tannlegen/firmaet man bruker nøye først. For noen år siden var det masse store saker om disse tingene og jeg tror at man har funnet frem til seriøse tannleger i bestemte land som er minst like bra som norske. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har blitt både skremt og dårlig behandlet av tannleger i Norge flere ganger... i tillegg til at det har kostet meg en månedslønn flere ganger. De siste årene har jeg blitt tatt i mot av vennlige tannleger som har behandlet meg pent og bare betalt en brøkdel. Jeg kan skjønne de tilfellene som behandler tennene pga utseendet. Der er det penger å spare. Eller de som ikke trenger så omfattende tannbehandling. Men de som kommer innunder en av pasientgruppene som får dekket tannbehandling i Norge, kan det ikke være lønnsomt for. Å han i det stykket jeg linket til, vil jeg tro kommer innunder en av pasientgruppene som får dekket deler av behandlingen her. I hans tilfelle synes jeg også at det virket veldig usikkert, både med flere reiser til utlandet i tillegg til at han ikke engang har fått prisoverslag. Han vet eller ikke om han får noe refundert eller hvor mye. ts Anonymous poster hash: 784c6...da4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå