Gå til innhold

Er tannbehandling i utlandet så lønnsomt når det kommer til stykket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.klikk.no/kvinneguiden/reise/article877256.ece

Vet at mange drar på tannreiser til utlandet for å fikse på tennene. Men til syvende og sist, er det så lønnsomt som mange tror?

Idag får enkelte grupper dekket såpass mye av behandlingen her hjemme, å hvis det oppstår komplikasjoner så er det mye enklere å få ordnet dette hjemme.

Det er heller ikke sikkert at man får dekket tannbehandlingen av Helfo - selv om den utføres i norden, mens her i Norge er det tannlegen som setter fram krav til Helfo, å pasienten har ingenting med søknaden å gjøre. Det er også tannlegen som bestemmer hvilken pasientgruppe man kommer innunder å priser tannbehandlingen deretter.

Ja jeg kan skjønne at det er rimeligere å reise til utlandet hvis man ikke skal utføre omfattende behandling, men kommer man innunder en av de gruppene som har krav på å få dekket deler av behandlingen, hører man nok også til de som må ha utført omfattende behandling. Da holder det heller ikke å reise til utlandet en gang, men gjerne flere ganger. Oppstår komplikasjoner, må man reise tilbake til behandlingsstedet - gjerne med fly, mens her hjemme holder det å ta en tlf, også får man en time ganske fort - gjerne samme dag.

Det jeg lurer på er, er det virkelig så lønnsomt å dra på tann-reise som mange tror?

Er folk stort sett klar over hvor mye man får dekket av tannbehandling her hjemme i Norge?

Anonymous poster hash: 784c6...da4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalt sett får man ikke dekket noe som helst i Norge og tannlege koster dobbelt så mye i Norge som i mange andre land. Man tar en sjanse og bør sjekke nøye før man velger en tannlege, men jeg skjønner godt at folk velger å gjøre mer kostbare ting i utlandet (proteser feks).

Jeg betaler litt under halvparten av hva jeg ville betalt i Norge hos tannlege i Spania. På et tannlegebesøk eller to kunne jeg faktisk ha spart inn både reise og opphold (forutsatt at det var noe litt større enn et lite hull å fikse). Det koster jo nesten en tusenlapp å gå inn døra og sette seg i stolen i Norge.

Skrevet

Normalt sett får man ikke dekket noe som helst i Norge og tannlege koster dobbelt så mye i Norge som i mange andre land. Man tar en sjanse og bør sjekke nøye før man velger en tannlege, men jeg skjønner godt at folk velger å gjøre mer kostbare ting i utlandet (proteser feks).

Jeg betaler litt under halvparten av hva jeg ville betalt i Norge hos tannlege i Spania. På et tannlegebesøk eller to kunne jeg faktisk ha spart inn både reise og opphold (forutsatt at det var noe litt større enn et lite hull å fikse). Det koster jo nesten en tusenlapp å gå inn døra og sette seg i stolen i Norge.

Jeg skjønner at de som "bare" skal ha vanlig tannbehandling utfører dette i utlandet om de har muligheten, men jeg skjønner ikke at de som f.eks skal ha implantater tør å gjøre dette i utlandet. Ja, de er dyktige, men det går ikke på det, men mer på det med "hva hvis noe går galt".

Å mange i den pasientgruppen som setter inn implantat, kommer gjerne innunder en av de gruppene som får dekket store deler av behandlingen - også her hjemme.

ts

Skrevet

Jeg skjønner at de som "bare" skal ha vanlig tannbehandling utfører dette i utlandet om de har muligheten, men jeg skjønner ikke at de som f.eks skal ha implantater tør å gjøre dette i utlandet. Ja, de er dyktige, men det går ikke på det, men mer på det med "hva hvis noe går galt".

Å mange i den pasientgruppen som setter inn implantat, kommer gjerne innunder en av de gruppene som får dekket store deler av behandlingen - også her hjemme.

ts

Men det spiller da ingen rolle for de som ikke gjør det? Om man rett og slett ikke har sjangs til å få betalt det det vil koste her til lands, så skjønner jeg godt at de drar til utlandet. Tannproblemer er et helvete å leve med.

Anonymous poster hash: 70615...a7f

Skrevet

Ikke de som får satt inn tenner eller byttet ut tenner pga utseende. Det er disse som sparer masse på å reise bort og gjøre det. Man får ikke dekket en ny tann som man har fått trukket pga dårlig munnhygiene (type langt bak i munnen) i Norge. Jeg ser heller ingen fare ved å gjøre dette om man sjekker tannlegen/firmaet man bruker nøye først.

For noen år siden var det masse store saker om disse tingene og jeg tror at man har funnet frem til seriøse tannleger i bestemte land som er minst like bra som norske. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har blitt både skremt og dårlig behandlet av tannleger i Norge flere ganger... i tillegg til at det har kostet meg en månedslønn flere ganger. De siste årene har jeg blitt tatt i mot av vennlige tannleger som har behandlet meg pent og bare betalt en brøkdel.

Skrevet

Men det spiller da ingen rolle for de som ikke gjør det? Om man rett og slett ikke har sjangs til å få betalt det det vil koste her til lands, så skjønner jeg godt at de drar til utlandet. Tannproblemer er et helvete å leve med.

Anonymous poster hash: 70615...a7f

Det kan jeg skrive under på. Er selv midt i behandling for omfattende tannproblemer som har pågått over veldig lang tid grunnet odontofobi.

Jeg får dekket ca 2/3 av behandlingen her i Norge, å da snakker vi om implantat. Jeg har også tannlege og kjevekirurg i nærheten, noe som har gjort det mulig med hyppige besøk for å trygge meg på situasjonen.

Jeg har bare klippet litt fra det stykket jeg linket til; I Norge ville behandlingen kostet mer enn 100.000 kroner, nøyaktig pris i Ungarn får han ikke greie på i denne omgang. Han må reise hjem igjen til Norge fordi tannkjøttsproblemene er der fortsatt, og implantatinnsettingen må utsettes.

Pasienten har ikke engang fått et skikkelig prisoverslag, å her er han på vei hjem etter 2. behandling. Å han må tilbake igjen fordi at han enda har tannkjøttsykdom, å denne må jo være borte før han kan få implantat. Han vet ikke engang hva behandlingen vil koste. Reise og opphold dekkes ikke av Helfo.

I Norge ville han fått refusjon p.g.a tannkjøttsykdommen. Han ville kanskje fått dekket borti 50%.

Det jeg tenker er at vet folk at enkelte grupper får dekket store deler av behandlingen i Norge? Det blir jo ganske kostbart å stadig skulle reise til utlandet med fly og opphold - i tillegg til behandlingen.

ts

• Liker 2
Skrevet

Ikke de som får satt inn tenner eller byttet ut tenner pga utseende. Det er disse som sparer masse på å reise bort og gjøre det. Man får ikke dekket en ny tann som man har fått trukket pga dårlig munnhygiene (type langt bak i munnen) i Norge. Jeg ser heller ingen fare ved å gjøre dette om man sjekker tannlegen/firmaet man bruker nøye først.

For noen år siden var det masse store saker om disse tingene og jeg tror at man har funnet frem til seriøse tannleger i bestemte land som er minst like bra som norske. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har blitt både skremt og dårlig behandlet av tannleger i Norge flere ganger... i tillegg til at det har kostet meg en månedslønn flere ganger. De siste årene har jeg blitt tatt i mot av vennlige tannleger som har behandlet meg pent og bare betalt en brøkdel.

Jeg kan skjønne de tilfellene som behandler tennene pga utseendet. Der er det penger å spare. Eller de som ikke trenger så omfattende tannbehandling. Men de som kommer innunder en av pasientgruppene som får dekket tannbehandling i Norge, kan det ikke være lønnsomt for.

Å han i det stykket jeg linket til, vil jeg tro kommer innunder en av pasientgruppene som får dekket deler av behandlingen her. I hans tilfelle synes jeg også at det virket veldig usikkert, både med flere reiser til utlandet i tillegg til at han ikke engang har fått prisoverslag. Han vet eller ikke om han får noe refundert eller hvor mye.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...