Dove Skrevet 26. november 2013 #21 Skrevet 26. november 2013 Ja, det kan du. Og bør du. Jeg er ateist, men respekterer alle religioner. Det jeg derimot ikke respekterer er politikken Israel fører. Jeg har flere kristne venner som har store etiske problemer Israel. Den konflikten handler om så mye mer enn religion.
waco Skrevet 26. november 2013 #22 Skrevet 26. november 2013 Hvorfor er Israel problematisk? Er du rasist og mener at alle andre enn jøder skal få eie land? Israel høres veldig logisk ut. Vi må huske på at jesus vil ikke komme tilbake dersom ikke de flinke jødene får ryddet tempelplassen fra de slemme muslimene og al aqsa moskeen deres. 1
Gjest Badabing Skrevet 26. november 2013 #23 Skrevet 26. november 2013 Det er vel stort sett bare den typen kristne som leser Dagen og ser på Visjon Norge som sluker all Israel-propagandaen rått. Ja, jeg har en av dem i familien.. 1
Gjest meh Skrevet 26. november 2013 #24 Skrevet 26. november 2013 (endret) Ja, det kan du. Og bør du. Jeg er ateist, men respekterer alle religioner. Det jeg derimot ikke respekterer er politikken Israel fører. Jeg har flere kristne venner som har store etiske problemer Israel. Den konflikten handler om så mye mer enn religion. Men herregud, hva med palestinsk politikk da? Hvorfor absolutt gå løs på det 16 mest utviklede landet i følge FNs HDI? Man finner langt mer graverende brudd på internasjonal rett gjort av palestinske selvstyremyndigheter og deres medsammensvorne, men av en eller annen grunn stiller dere langt større krav til Israel som om araberne er en gjeng barbarer som ikke vet bedre. Selv om man kanskje ikke støtter alt som Israel har gjort i sine år så må man se på helheten. Det å støtte palestina i denne konflikten basert på israelsk krigspolitikk er direkte latterlig så lenge bl.a IDF er den militære styrken i verden som dreper færrest sivile per militant. Hvis jeg husker rett er det ca 30 militante for hver sivil, og dette selv om IDF først og fremst operer i ekstremt tettbefolkede områder med en motstander som nesten uten unntak kler og ter seg som sivile. Endret 26. november 2013 av meh 4
Gjest Badabing Skrevet 26. november 2013 #25 Skrevet 26. november 2013 Man trenger jo ikke å synes at palestinsk politikk er bra selv om man er kritisk til Israels maktbruk i konflikten. 3
Gjest meh Skrevet 26. november 2013 #26 Skrevet 26. november 2013 Israels eksistens hviler på at de faktisk foretar seg noe mot kreftene som truer landet, og det har de gjort på en eksemplarisk måte. 2
Mann 42 Skrevet 26. november 2013 #27 Skrevet 26. november 2013 Israel høres veldig logisk ut. Vi må huske på at jesus vil ikke komme tilbake dersom ikke de flinke jødene får ryddet tempelplassen fra de slemme muslimene og al aqsa moskeen deres. Det skal bygges et nytt tempel. Det kommer vi ikke utenom. Og da kommer vel krigen av seg selv, tenker jeg.
Gjest Ozelot Skrevet 26. november 2013 #28 Skrevet 26. november 2013 Hmm .. om jeg må velge mellom Israel og Palestina ..... tror jeg går for Israel. 3
waco Skrevet 26. november 2013 #29 Skrevet 26. november 2013 Det skal bygges et nytt tempel. Det kommer vi ikke utenom. Og da kommer vel krigen av seg selv, tenker jeg. Det er masse krefter i israel som ivrer for å gjenoppbygge tempelet som messias skal tilbakevende fra. Jesus hadde jo ikke kommet inn gjennom ben gurion flyplassen så tempel må han ha. 1
waco Skrevet 26. november 2013 #30 Skrevet 26. november 2013 Hmm .. om jeg må velge mellom Israel og Palestina ..... tror jeg går for Israel. Hvorfor kan de ikke bo sammen i fred da? Lage en semittisk fellesnasjon? Det må vel ikke være enten en jøde eller muslimsk stat? Hva med en folkestat bestående av innbyggere?
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #31 Skrevet 26. november 2013 Spørsmålet ditt fordrer et svar. Det er noe uklart for meg om det du spør om er en eller to ting: "Hva bør jeg forholde meg til som kristen?" "Hva bør jeg tro på?"Begge disse to tingene må du finne ut av selv! Ingen bok, ingen person, organisasjon osv. kan noensinne bryte gjennom til sjela di for og forme den til det den "burde" tro på. Ikke en gang et såkalt fornuftsbasert valg! Tro er noe meget personlig som er såpass individuelt at ingen av oss egentlig, kan dele den hele og fulle sannheten som ligger i våre følelser, med noen andre. Det er vår egen opplevelse og virkelighet.Ergo er de oppleste skrevne og uskrevne, "lover og regler". Aldri noe annet enn ment som påfyll for forsterkning til en vedvaring av det valget som er blitt gjort.Om du er ute etter og skaffe deg kunnskap som jo på sikt kan føre til visdom. Vil jeg anbefale deg og lese mye religionshistorie! Skrevet av forskjellige mennesker, med forskjellige bakgrunner. Gjerne også historie generelt både i filosofi, samfunn og politikk.En gang lenge før noen kjente til begrepet kristen / dom. Ble det avholdt et møte blant de som hadde betydningsfulle roller i samfunnet. På tvers av alle skillelinjer. Møtet ble avholdt i Nikea i Hellas. Det var det første møtet hvor de første utkast til Bibelen ble bestemt. Her ble det altså bestemt hva og hvilke evangelier b.l.a. som skulle være med i en bok. Som var bestemt og være rammen om den religionen de var i ferd med og skape. Det var altså mennesker som skapte den boken vi kjenner til som Bibelen.De ble også viktig og la Romerne få rollen som de som bare utførte det Jødene ville gjøre med Jesus. For det var jo jødene som drepte Jesus, ikke sant.... Den dag i dag, beretter jøder rundt omkring i verden om at de blir sjikanert av mennesker rundt seg...ikke jøder. Med argument om at de er Jesus mordere.Ditt spørsmål angående anerkjenning av staten Israel om man er kristen, forteller meg at du antageligvis hører til en eller annen sekt. Eller er pinsevenn osv. Det og hylle Israel uten kritikk uansett. Er mere vanlig i disse miljøene enn for eksempel i den norske kirke.Staten Israel ble gitt jødene som stat av FN, rett etter 2. verdenskrig. Dermed er ikke staten veldig gammel. At man kan begynne og lure på både hva som foregår og om noen har lært noe av den siste krigen. Er for flere og flere rundt omring kloden bekymringsfult og fortoner seg svært merkelig.Det leder meg til begynnelsen av innlegget mitt. Ingen kan vel fortelle deg hva du skal forholde deg til og hva som er det rette for deg. Kun du selv. Å kunnskapen du erverver deg og på hvilken måte du gjør det og både hva og hvilken informasjon du henter i fra. Kan ingen ta i fra deg. Bare du kan finne ut for deg selv. Bare du vet hva som er det rette for deg! Anonymous poster hash: ebec0...5a1 1
Mann 42 Skrevet 27. november 2013 #32 Skrevet 27. november 2013 Det er masse krefter i israel som ivrer for å gjenoppbygge tempelet som messias skal tilbakevende fra. Jesus hadde jo ikke kommet inn gjennom ben gurion flyplassen så tempel må han ha. Jeg forstår ikke helt hvorfor ikke Gud, i egenskap av å være allmektig, skulle kunne manifestere seg hvor som helst.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #33 Skrevet 27. november 2013 Blir vel isåfall som å knaske på en Mcnugget å påstå man er vegetarianer.. Jeg skjønner ikke helt problemstillingen, Israel finnes, så hvorfor ikke anerkjenne realiteten? Som kristen burde man kanskje heller fokusere på de kristne som forfølges og tortureres i nabolandene Egypt og Syria imens vi skriver i denne tråden. Israel er det eneste lille lyset i en ellers mørk del av kloden spør du meg, og bare en naiv tulling innbiller seg at DET er hovedproblemet. Anonymous poster hash: 89578...16a 2
jabx Skrevet 27. november 2013 #34 Skrevet 27. november 2013 (endret) Det er vel stort sett bare den typen kristne som leser Dagen og ser på Visjon Norge som sluker all Israel-propagandaen rått. Ja, jeg har en av dem i familien.. Denne gruppen kristne er svært liten. Jeg synes det er mer bekymringsfullt at omtrent hele den norske befolkning er ekstremt kunnskapsløse når det gjelder jøder og Israel. Hver gang Israel nevnes spys det ut blanke løgner som er et resultat av anti-Israel-propaganda som folk her i landet sluker rått. For eksempel hører man alltid om de slemme jødene som bygger ut på Vestbredden. Det man ikke hører noe om er at mange av disse jødene kun returnerer til områder de ble etnisk renset fra på 40-tallet. De og deres slekt har altså bodd på Vestbredden før, frem til araberne gjennomførte en etnisk rensing og fjernet dem derfra. En av mange slike som araberne har gjennomført mot jødene. Endret 27. november 2013 av jabx 1
jabx Skrevet 27. november 2013 #35 Skrevet 27. november 2013 Hvorfor kan de ikke bo sammen i fred da? Lage en semittisk fellesnasjon? Det må vel ikke være enten en jøde eller muslimsk stat? Hva med en folkestat bestående av innbyggere? De kan ikke bo i fred fordi palestinerne ønsker å utslette Israel. Palestinerne nekter å dele noe som helst med jødene. Araberne har bestemt seg for at de skal ha 100% av Palestina, og jødene ingenting. Israel er forøvrig allerede en blandet stat. Arabere er en stor minoritet i landet. De nyter rettigheter som andre arabere bare kan drømme om. Det lønner seg nemlig å bo i et moderne demokrati. 3
waco Skrevet 27. november 2013 #36 Skrevet 27. november 2013 Jeg forstår ikke helt hvorfor ikke Gud, i egenskap av å være allmektig, skulle kunne manifestere seg hvor som helst. Eller siden gud er så allmektig, hvorfor er han så opptatt av overtro da?
waco Skrevet 27. november 2013 #37 Skrevet 27. november 2013 De kan ikke bo i fred fordi palestinerne ønsker å utslette Israel. Palestinerne nekter å dele noe som helst med jødene. Araberne har bestemt seg for at de skal ha 100% av Palestina, og jødene ingenting. Israel er forøvrig allerede en blandet stat. Arabere er en stor minoritet i landet. De nyter rettigheter som andre arabere bare kan drømme om. Det lønner seg nemlig å bo i et moderne demokrati. Så du føler at israel blir mindre og mindre og palestina bare blir større og større? Muren fra palestina spiser seg inn på israels landjord, er det sånn du mener?
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #38 Skrevet 27. november 2013 Så du føler at israel blir mindre og mindre og palestina bare blir større og større? Muren fra palestina spiser seg inn på israels landjord, er det sånn du mener? Hele området heter Palestina. Dette burde du visst. Anonymous poster hash: 50b05...7b5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #39 Skrevet 27. november 2013 Forstår ikke hvordan noen ikke vil "anerkjenne" staten Israel. Den finnes, sånn er det. Nå må Hamas gå bort ifra sitt mål om å utslette Israel, slik at det i det hele tatt kan bli mulig å komme til en løsning. Hvordan forventer man å forhandle med noen som ikke vil noe annet enn å tilintetgjøre deg? Anonymous poster hash: 50b05...7b5 2
Mann 42 Skrevet 27. november 2013 #40 Skrevet 27. november 2013 Eller siden gud er så allmektig, hvorfor er han så opptatt av overtro da? Who knows? Scientists are baffled.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå