Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om det?

Anonymous poster hash: 1947d...9ca
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Kristendommen handler jo ikke om staten Israel

• Liker 5
Skrevet

Er kristen selv og synes Israel er meget problematisk. Vet om flere andre med samme syn.

Anonymous poster hash: 2442a...e6e
  • Liker 1
Skrevet

Da tenker dere som meg. Jeg har nemlig fått mange rare blikk når dette har kommet opp. Det synes å være selvsagt at kristen=pro-israel. Jeg er aldeles ikke det.

Skrevet

Nei. som kristen må du underkaste deg denne organiserte religionen å leve etter boka mens du fortrenger egne tanker.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Da tenker dere som meg. Jeg har nemlig fått mange rare blikk når dette har kommet opp. Det synes å være selvsagt at kristen=pro-israel. Jeg er aldeles ikke det.

Er veldig mange kristne som har forlatt denne gamle tenkemåten om å støtte Israel uforbeholdent. Kjenner til og med prester som ikke støtter Israel. I dag vil jeg si at det er de mest fundamentalistiske kristne som støtter Israel uten forbehold. Jeg mener at om man er kristen så kan man fortsatt ha to tanker i hodet på en gang.

Edit: Det finnes til og med rabbier som ikke annerkjenner Israels rett til eksistens. Dette er fordi at i følge Toraen så skal ikke jødene ha sitt eget land før messias har kommet.

Endret av Barcelone
Skrevet

Den oppfatningen du beskriver kommer nok av at det var en av merkesakene til KrF tidligere. Litt lenger til venstre politisk finner du mange kristne som er kritiske til Israel.

Anonymous poster hash: 2442a...e6e
Skrevet

Nei. som kristen må du underkaste deg denne organiserte religionen å leve etter boka mens du fortrenger egne tanker.

Og hvor i boka står det at man må støtte staten Israel?

Skrevet

Er du kristen så tror du på Israels Gud og jøden Jesus, så svaret er nei. Kanskje lese litt i bibelen vil hjelpe.

Anonymous poster hash: 89578...16a
  • Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor noen tenker på Israel når utgangspunktet er kristendom. Ser ikke sammenhengen.

Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor noen tenker på Israel når utgangspunktet er kristendom. Ser ikke sammenhengen.

De litt mer fundamentalistiske og evangeliske kristne tror at opprettelsen av staten Israel er en del av oppfyllelsen av en profeti som leder frem til Armageddon, dommedag og Jesus`s tilbakekomst. Det endelige slaget mellom det gode og det onde, og opprettelsen av et nytt tusenårsrike for de gode.

Og det er en vesentlig del av begrunnelsen for deres støtte til Israel. De tror at det at jødene samles og at det blir en veldig konflikt som starter i regionen, er en nødvendig del av Guds plan. Så på sett og vis er staten Israel i deres øyne Guds vilje.

• Liker 1
Skrevet

Den kristne levemåten i det daglige avhenger jo ikke av Israel.

Som kristen selv, støtter jeg Israel. Det betyr ikke at jeg ikke har hatt to tanker i hodet på samme tid, men jeg har tenkt for og imot Israel...

Var i Israel nylig, og kan si det sånn at det var veldig trosstyrkende, og jeg har aldri følt meg så hjemme i et land jeg har reist til før. For meg virker det fjernt å være imot Israel, når dette er Guds land og folk.

Men jeg står fortsatt ved den første setningen jeg skriver her :)

• Liker 2
Skrevet

Og hvor i boka står det at man må støtte staten Israel?

Det står at jødene er overmennesker. Guds utvalgte. Hvor de bosetter seg blir fort hellig grunn.

Spess når det området liksom ble funnet av Moses for ørten tusen år siden.

Fellestrekk for midtøstenreligioner som kristendom, islam og jødedom er konflikt.

Tror man på slikt vrøvl så tror man...

Skrevet

Det står at jødene er overmennesker.

Nei. Det gjør det ikke.

Skrevet

Du kan være akkurat det du vil og anerkjenne akkurat det du vil. :blomst:

Anonymous poster hash: 222eb...ae2
  • Liker 1
Skrevet

Ikke anerkjenne Israel? Israel er en stat enten du liker det eller ikke.

Mener du kanskje at du er uenig med Israelsk sikkerhetspolitikk?

Gjest BettyBoop
Skrevet

Hva tenker dere om det?

hæ? Du er ikke jødisk..

Skrevet

Nei. Det gjør det ikke.

Ordrett står det vell Ubermensch, eller leser jeg i feil bok nå?

Skrevet

Er kristen selv og synes Israel er meget problematisk. Vet om flere andre med samme syn. Anonymous poster hash: 2442a...e6e

En ekte kristen venter på messias i israel. Tror du ikke på bibelen?

Skrevet

Er kristen selv og synes Israel er meget problematisk. Vet om flere andre med samme syn.

Hvorfor er Israel problematisk? Er du rasist og mener at alle andre enn jøder skal få eie land?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...