AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #1 Skrevet 25. november 2013 I dag kom bonusdatteren min bort til meg og min samboer og kunne noe såret, , fornærmet og sint fortelle at mormoren hadde blitt sint og sagt at hun ikke fikk kalle mine foreldre for bestemor og bestefar. Vi har vært forlovet ett år og det er to år siden min samboer gikk ifra sin eks-kone for grunner som ikke har noe med meg å gjøre (vi er voksne og begge vært gift før, så da vi ble forelsket "hoppet vi i det" og tenkte at livet er for kort til å ikke leves!). Det er barna selv som har "døpt" foreldrene mine for bestemor og bestefar. De hadde kjent hverandre i bare noen uker når de med store øyne spurte om de fikk lov å kalle dem det. Stoltheten lyste i øynene deres da min mor sa at hun var like glad i dem som de hun hadde fra før, og at hun var stolt over å ha fått to så flotte barnebarn med på kjøpet med pappa'n deres som ny flott svigersønn. De har blitt svært knyttet til mine foreldre og er befriende trygge og avslappet i deres hjem og i deres selskap. Barna maser om når vi kan dra til bestemor og bestefar igjen... Hva skal man si til sånn? Hva skal jeg tenke om dette? Hvordan reagerer man? Yngstejenta hadde regelrett fått kjeft av tanten og mormoren fordi hun hadde kalt mine foreldre for besteforeldre. Jenta er et uvanlig rolig og lite oppfarende barn. Nå sto sinte tårer i øynene på henne og hun slo i soveputen sin etter å ha fått frest ifra seg om hvor dumt sagt det var. Jeg kjenner jeg synes synd på ungene som enda ikke skjermes fra mors og hennes familie sin sjalusi som dessverre har vokst seg mer og mer aggressiv etterhvert som året har gått. Som eksempel har jeg per advokat fått krav om å ikke maile min bonusdatter når hun har samvær med mor... Jeg imøtekom selvsagt kravet for jeg ønsker ikke konflikt. Men da var også datteren såret og sint fordi hun kunne ikke forstå hvorfor hun ikke fikk svar ifra meg lengre, og da forklaringen kom ble hun bare helt stille og gikk og la seg... Jeg har vondt av barna. Det er jo dem dette går ut over!?Anonymous poster hash: 38495...896
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #2 Skrevet 25. november 2013 Det er da ikke bestemoren deres, så jeg forstår ikke hvordan det er mere greit enn om de kaller deg for mamma? Det er bare feil. Be ungene kalle de Besse, Mommo eller noe sånn, så fornærmer man ingen Anonymous poster hash: f62cb...cdd 11
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #3 Skrevet 25. november 2013 I dagens samfunn så er jo familiebegrepet endret. Familien er ikke A4 sånn som før, å mange har flere sett med både foreldre, besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Jeg synes mor familien til stebarna dine burde være glad for at barna blir integrert i din familie å tillate dem å kalle dine foreldre for besteforeldre. Jeg kunne skjønt det om barna hadde kalt dine foreldre for mormor og morfar, men bestemor og bestefar er et vidt begrep og burde tillates. Anonymous poster hash: 9ead3...d52 15
Gjest Stronger Skrevet 25. november 2013 #4 Skrevet 25. november 2013 Det er da ikke bestemoren deres, så jeg forstår ikke hvordan det er mere greit enn om de kaller deg for mamma? Det er bare feil. Be ungene kalle de Besse, Mommo eller noe sånn, så fornærmer man ingen Anonymous poster hash: f62cb...cdd Bestemor er ingen beskyttet tittel. Farmor og farfar sier noe om hvordan dere er i slekt, men bestemor og bestefar er "kosenavn". La nå for all del barna kalle de det om de vil! 24
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #5 Skrevet 25. november 2013 Det er da ikke bestemoren deres, så jeg forstår ikke hvordan det er mere greit enn om de kaller deg for mamma? Det er bare feil. Be ungene kalle de Besse, Mommo eller noe sånn, så fornærmer man ingen Anonymous poster hash: f62cb...cdd Mormor/ morfar og farmor/ farfar er mer definert. Men bestemor og bestefar syns jeg barna kan kalle bonusbesteforeldre. Forøvrig var det barna selv som ba om å kalle de besteforeldre. Anonymous poster hash: 9ead3...d52 6
Gjest Sunhill Skrevet 25. november 2013 #6 Skrevet 25. november 2013 Kan forstå at de blir fornærma, men syns de går litt drastisk til verks. Det kan jo ende med at jo mer de vil skjerme ungene fra dere jo mer kommer ungene til å mislike de(altså moren og familien). Er enig med henne over deg om kanskje dere kunne brukt et annet navn på dine foreldre. Er vel en stor sjanse for at moren er redd for at datteren liker deg bedre enn henne, så ville vært ekstra forsiktig med å ikke trå på noen nerver(selv om moren overreagerer litt).
Micolina Skrevet 25. november 2013 #7 Skrevet 25. november 2013 At voksne folk ikke kan oppføre seg voksent. De får legge stoltheten og sjalusien til side og være en god familie. Som andre sier, det er jo kjempe bra at de to barna liker sin nye familie og trives. Kan ikke enkelte være glade på andres vegne, spesielt familie. Jeg hadde bedt forloveden din om å ta det opp med de. Håper alt ordner seg!
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #8 Skrevet 25. november 2013 TS: Jeg må jo ærlig innrømme at ut over sjalusien ser jeg ikke problemet? De spurte faktisk om å få kalle dem mormor og morfar, med da forklarte vi at det var navn reservert de biologiske besteforeldrene og at de ville man bare ha ett sett av hver av, slik som man bare har en mamma og en pappa. Da var ønske nr 2: bestemor og bestefar. Tenker at da tar man heller en telefon, enn å ta det med barna direkte? Og i hvertfall ikke som kjeft..? Og nå...når det har gått et år?!Anonymous poster hash: 38495...896 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #9 Skrevet 25. november 2013 Her kaller sønnen min svigers for "besta" og "besten", for å ikke definere. Mye mtp at vi mest sannsynlig kommer til å få fler snart, og vi vil at de skal kalle de det samme. Så ikke min sønn fra tridligere forhold må si navnene, også skal søsknene si farmor og farfar, selv om sønnen min tross alt har hatt et lengre forhold til dem (der ser på han som sin egen). Anonymous poster hash: 5fe0f...69f
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #10 Skrevet 25. november 2013 Jeg synes at det skal være opp til ungene hva de skal kalle foreldrene dine. Dersom du hadde sagt at de skulle kalle dem bestemor og bestefar hadde det blitt feil, men om de selv har et slikt forhold til dem at de vil bruke de navnene ser jeg ingen problemer ved det. En venninne av meg har skilte foreldre, moren har ny mann og barn. Der kaller veninna mi sin stefars foreldre det samme som hennes søsken gjør. Anonymous poster hash: 24a27...fc7 3
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 26. november 2013 #11 Skrevet 26. november 2013 Jeg forstår dine foreldre veldig godt. De blir ikke dine bonusbarn sine faktiske besteforeldre uansett om du gifter deg med ham eller ei. Det er ikke slik man blir besteforeldre, og da blir det jo helt feil om man skal kalles noe slikt av dem. Jeg synes for øvrig også det blir feil om bonusbarna dine skal kalle dem for bessen eller lignende siden det er jo så å si synonymer for farfar/morfar osv. Du kan ikke tvinge slike titler på dem når det skjer på denne måten.
Scherbatsky Skrevet 26. november 2013 #12 Skrevet 26. november 2013 Herregud, mitt første inntrykk her er virkelig at livet er for kort til at noen skal skape problemer fordi unger har enda flere voksne som er glad i de, som de er glade i tilbake og som de VIL ha i livene sine. Det finnes de som har foreldre og besteforeldre som ikke kunne gitt mindre faen om de prøvde, så her heier jeg på barna og tenker at det er DE som velger. Jeg har det omvendt, har tante og onkel jeg virkelig ikke tåler (og har grunn for det, tro meg), så de er ikke en del av de jeg ser på som min familie. Det er mitt valg, og JA, man skal fortjene å få være en del av en familie. Jeg har også en tante som er helt motsatt. Hun er min mors tante, min morfars søster, og jeg tar meg selv av og til i å kalle henne bestemor for meg selv. For hun er som en bestemor. Og en venn. En person som jeg er uendelig glad i, og som jeg vet føler det samme for meg. Vi kunne ha gått forbi hverandre på gaten, hilst høflig på hverandre, men istedenfor tar vi vare på og valgte hverandre som nær familie. Når livet blir litt sånn jævlig innimellom, så trenger man all omsorg og kjærlighet man kan få. Jeg håper virkelig at mormor og mor etterhvert ser gleden barna får av å ha enda flere voksne på "sin side", som ville kjempet for det hvis det trengte det, tatt vare på det om noe skulle skje. Lykke til ihvertfall, håper dramaet avtar 2
Chloe- Skrevet 26. november 2013 #13 Skrevet 26. november 2013 Si ifra til moren at hva barna kaller din forlovedes foreldre har hun aldeles ikke noe med!! 1
Gjest Evans Skrevet 26. november 2013 #14 Skrevet 26. november 2013 (endret) I min familie har det gått helt surr i surr på mormor, morfar, bestefar, bestemor, moffa og boffa fronten. Ungene i familien har gitt de navnene de syns passer best. Morfar er egentlig bestefar, moffa er er egentlig morfar og mormor er egentlig inngiftet bestemor. Så lenge man klarer å huske hvem som er hvem spiller det ingen rolle syns jeg. Syns ikke svigermoren din har noen grunn til bekymring eller sjalusi. Endret 26. november 2013 av Evans
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #15 Skrevet 26. november 2013 Jeg forstår dine foreldre veldig godt. De blir ikke dine bonusbarn sine faktiske besteforeldre uansett om du gifter deg med ham eller ei. Det er ikke slik man blir besteforeldre, og da blir det jo helt feil om man skal kalles noe slikt av dem. Jeg synes for øvrig også det blir feil om bonusbarna dine skal kalle dem for bessen eller lignende siden det er jo så å si synonymer for farfar/morfar osv. Du kan ikke tvinge slike titler på dem når det skjer på denne måten. Her tror jeg noe må være misforstått...? Det var barna selv som ville kalle mine foreldre for bestemor og bestefar, det er ingen av oss voksne som har lagt føringer for det. Vi, min samboer og jeg, forklarte bare at mormor og morfar ble feil fordi det hadde de va fra før og den/de navnene varpå een måte reservert. Det var min samboers barn som hadde utrolig lyst å kalle mine foreldre for bestemor og bestefar, og spurte om å få sove over allerede etter noen uker! Og hva skal man si når barna på det tidspunktet var 10 og 8 år...? Skal man si "nei det er ikke dine besteforeldre!", når det sitter en liten gutt og sier at han følte seg hjemme der og trygg og om vi tror at "bestemor mente det når hun sa jeg er like viktig for henne som de hun har fra før...?:. Jeg har selv en søskenflokk bestående av dine/mine/våre, og der het min biologiske farmor nettopp "farmor" for mine søsken også. Det var aldri snakk om å forskjellsbehandle barn. Så nei, dette er ikke et påfunn fra oss voksne sin side. Dette var barna selv som ønsket å få komme "inn i varmen" og som selv ønsket å være mine foreldres barnebarn. Hvordan kan en mormor kjefte på sitt barnebarn fordi det kaller min mor bestemor?? Jeg forstår bare ikke hvor den type oppførsel kommer ifra, hvor negativ det går an å være... Anonymous poster hash: 38495...896 12
Wonders Skrevet 26. november 2013 #16 Skrevet 26. november 2013 fille-mommo stemmer jeg for. Dette er en fille-sak ! Se å få snakket voksent med henne. Barn har da ingen forståelse om de de kjenner er med eller uten blodsbånd...
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #17 Skrevet 26. november 2013 Svigermor er helt ok med dette, og synes det er koselig at hennes barnebarn har fått nye trygge voksne i livene sine. Hun heter farmor og er på en måte utenfor debatten, for når min samboers og jeg sine barn blir født ER det jo faktisk farmor. Det er min samboer sin eks-familie som har blitt sinte. Både moren, eks-svigermor og eks-svigersøstre. Og de har sittet 3-4 voksne og kjeftet på et 8 år gammelt barn fordi hun kaller mine foreldre for bestemor og bestefar. Anonymous poster hash: 38495...896 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #18 Skrevet 26. november 2013 Si ifra til moren at hva barna kaller din forlovedes foreldre har hun aldeles ikke noe med!! Jeg har tydeligvis formulert meg uklart. .. Hun er sint for at MINE foreldre kalles bestemor/bestefar. Jeg, bonusmamma/stemor sine foreldre. Anonymous poster hash: 38495...896
Wonders Skrevet 26. november 2013 #19 Skrevet 26. november 2013 sette de voksene på plass må prioriteres ts. Veldig viktig at meldinger kommer fra dem til deg. Barn trenger ikke sånn tilsnakk.
Arianna Skrevet 26. november 2013 #20 Skrevet 26. november 2013 Jeg ser absolutt ingen problem i at de kaller dem for bestemor og bestefar. Jeg kaller selv mine stemors foreldre for bestemor og bestefar. De har vært i livet mitt i mange mange år, og de er like mye besteforeldre for meg som det mine ekte besteforeldre er. Hva sier samboeren din om dette da? Snakk med familien til eksen sammen, si at dette faktisk ikke er akseptabelt ovenfor et så lite barn. Om de har et problem med at dere er sammen så får de ta det opp med dere. Og gjør det helt klart at barna kaller foreldrene dine for akkurat det de vil - for det er nettopp det de skal få! At de for øvrig ikke bare er takknemlig for at barna faktisk får en trygg oppvekst med mange som er glade i dem, det fatter jeg ikke! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå