Gå til innhold

Ventelister på valp hos oppdretter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har satt meg på venteliste på en hann hund valp og parringa skal antakeligvis skje i januar og leveres i mai neste år. Jeg vet hvem tispa skal være men oppdretteren har sagt at hun ikke har fått endelig svar fra eieren til en hemmelig hannhund. Er det vanlig at man ikke vet hvem hannhunden skal være to måneder før parring? Jeg er utålmodig på hvem hannhunden blir og jeg vil vite hvem det kommer til å bli. Er det vanlig at oppdrettere holder foreldre hunder hemmelig? Synes det bare er rart at bare tispa er bestemt men ikke hannhund når det kun er to måneder til parringa skal skje.

Anonymous poster hash: 05127...d26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om en ukes tid er det ny måned desember og da er det bare en måned til evt. parringa skal skje. Vanlig prosedyre dette her ?

Skrevet

Alt dette betyr i praksis er at kontrakten mellom eieren av tispa og eieren av hannhunden ikke er skrevet under enda. De jobber nok med detaljene/betalingen fremdeles.

Tenk på det som at valget av hannhund er 90% sikkert men inntil kontrakten er underskrevet blir det ikke gitt videre informasjon til interessanter.

• Liker 2
Skrevet

Er det vanlig å bruke flere måneder på å skrive under en kontrakt? Tispa var bestemt for ca. tre måneder siden men ingen hannhund ?

Gjest HappyWaffle
Skrevet

kan være at hun vurderer flere hunder. men ikke helt har bestemt hvilken de skal bli :)

Skrevet

Ja det kan jo hende. Får bare vente da på svar. :)

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Ja det kan jo hende. Får bare vente da på svar. :)

men det er godt at oppdretter tar seg god tid på å velge hund da :) da er du nå hvertfall sikker på at det ikke er noe tull :)

Skrevet

Hvilken rase er dette? Jeg er i samme situasjon. Haha :)

oppdretteren er veldig "streng" og ønsker å ha den beste hannhunden. Og jeg tipper at de jobber med kontrakten. Jeg vet også at noen oppdrettere ikke ønsker å gi ut navnet på hannhunden før tispa er parret. Det er fordi at hannhunden kansje ikke er interissert i tispa i det hele tatt, og hun må bytte hannhund. :)

Slike oppdrettere liker jeg. De jobber med å få valpene så sunne som mulig, både psykisk og fysisk.

Anonymous poster hash: 4ed85...20d

• Liker 3
Skrevet

Hvor vanlig er det å holde hannhunden hemmelig nesten til parringtid og kun opplyse hvem tispa blir? Liker jo å vite hvem hannhunden blir før selve parringa blir utført. Da kan jeg google hannhunden og å lese om den og å se på bilder osv. noe jeg liker å gjøre en god stund før selve parringdansen. Vanlig praksis hos oppdrettere?

Skrevet

Hvor vanlig er det å holde hannhunden hemmelig nesten til parringtid og kun opplyse hvem tispa blir? Liker jo å vite hvem hannhunden blir før selve parringa blir utført. Da kan jeg google hannhunden og å lese om den og å se på bilder osv. noe jeg liker å gjøre en god stund før selve parringdansen. Vanlig praksis hos oppdrettere?

Veldig vanlig blandt seriøse oppdrettere.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du bare er på en jeg-er-interessert-liste går dette helt fint.

Du må bare ikke finne på å forplikte deg til noe før valpene er født og du sitter på den informasjonen du trenger.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde satt stor pris på om jeg hadde fått vite hannhunden fordi da kunne jeg forbrede meg litt om jeg skal ha en valp derfra eller ikke? Feks. i valpemodus. Og da kunne jeg planlegge ut i fra det litt bedre enn nå. Liker at det skal være forutsigbart og at jeg ser fram til å ha en ny valp i neste sommer er kjekt å planlegge ut i fra. Er ikke noe vits i å se frem til ett kull hvis jeg ikke skal ha en valp derfra. Lyst til å vite hvem hannhund det blir. Liker dere at oppdrettere gjør sånt hemmelig?

Skrevet

Jeg synes man bør få vite det så snart oppdretter vet det, så man vet om det er aktuelt med valp derfra. Så lenge jeg ikke hadde visst nøyaktig parring hadde jeg også kikket etter andre alternativer.

Anonymous poster hash: caed2...e5c
Skrevet

Det er veldig vanlig. Kjenner til flere oppdrettere (seriøse) som ikke har offentliggjort hannhund før parring er gjort. Om det er en seriøs oppdretter vil jeg bare anta at det er detaljer rundt avtalen mellom oppdretter og eier av hannhund som gjør at det ikke opplyses om hvem hannen er enda. Men ville kanskje sett etter flere oppdrettere, i tilfelle det viser seg å være en kombinasjon du ikke liker, eller at det ikke kommer nok valper, du er jo ikke forpliktet til noe som helst enda.

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke kjøpt en hund hvor jeg ikke viste hvem begge foreldrene var =)

Anonymous poster hash: 58985...05f
Skrevet

Hvorfor holder oppdrettere hannhunden hemmelig annet enn usikker på kontrakt? Tror dere oppdrettere holder hannhunden hemmelig også hvis de har skrevet kontrakt med hannhund eierene? At oppdretteren har bestemt hvilken hannhund de skal bruke men alikevell holder hannhunden hemmelig fram til parringa? Hvorfor? Har det noe hensikt? Jeg synes det er rart hvis hannhund eieren ikke klarer å bestemme seg om de vil at hannhunden sin skal få kull? Og de bruker vell ikke flere måneder på å bestemme seg ang. kontrakt? Synes det bare er snodig hele greiene men er nok bare jeg som synes det er rart.

Skrevet

Hvorfor holder oppdrettere hannhunden hemmelig annet enn usikker på kontrakt? Tror dere oppdrettere holder hannhunden hemmelig også hvis de har skrevet kontrakt med hannhund eierene? At oppdretteren har bestemt hvilken hannhund de skal bruke men alikevell holder hannhunden hemmelig fram til parringa? Hvorfor? Har det noe hensikt? Jeg synes det er rart hvis hannhund eieren ikke klarer å bestemme seg om de vil at hannhunden sin skal få kull? Og de bruker vell ikke flere måneder på å bestemme seg ang. kontrakt? Synes det bare er snodig hele greiene men er nok bare jeg som synes det er rart.Anonymous poster hash: 05127...d26

Har du tungt for det eller?? Nå har du fått mange svar om at dette er vanlig og hvorfor det gjøres!!

Anonymous poster hash: d24db...e08

• Liker 1
Skrevet

Da kan du jo spørre den aktuelle oppdretteren hvorfor de velger å holde tilbake den informasjonen. Er du ikke fornøyd med svaret du får, eller synes det er for mye som skurrer, så står du fritt til å si at du ikke vil stå på venteliste lengre. Det er ikke så enkelt som å si "jeg har tispe, du har hannhund, skal vi fikse valper eller?". Seriøse oppdrettere legger MYE jobb bak hver eneste kombinasjon, noe vi som er seriøse valpekjøpere burde være veldig glade for.

• Liker 1
Skrevet

Stiller man slike spørsmål til oppdretteren kan man i verste fall bli strøket fra lista. Jeg ville vært veldig forsiktig med å stille spørsmål som kan oppfattes som kritiske.

Skrevet

Stiller man slike spørsmål til oppdretteren kan man i verste fall bli strøket fra lista. Jeg ville vært veldig forsiktig med å stille spørsmål som kan oppfattes som kritiske.

Jeg ville nok ikke kjøpt hund av noen som ikke tåler kritiske spørsmål uansett.

Anonymous poster hash: caed2...e5c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...