AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #1 Del Skrevet 25. november 2013 Hei! Jeg driver å øver meg på å skrive analyser av tekster, for å forbedre meg i norsk-faget :-) Jeg sliter ikke noe særlig med grammatikk eller vokabular, men med struktur! Jeg bommer alltid på hvordan man kan lage en ryddig og oversiktelig struktur som dekker kravene i oppgaven. Hvordan ville dere gjort det? I teksten jeg starter på nå, går oppgaven ut på å sammenlikne to tekster (altså analysere og tolke), og bruke begrepet 'realisme' underveis. Hvordan ville dere fordelt momentene dere skal fortelle om, i innledning, hoveddel og avslutning? Ønsker veldig konkrete svar så jeg får oversikten, og tusen hjertelig for alle svar. Anonymous poster hash: 87485...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #2 Del Skrevet 25. november 2013 Ingen, vær så snill ^^ Anonymous poster hash: 87485...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #3 Del Skrevet 25. november 2013 Tja, det er mange måter å strukturere på. Uten at det nødvendigvis er det beste, tror jeg at jeg ville gjort det slik. Går ut fra at du skal sammenligne realistiske trekk i to bøker: Innledning: 1. kort fremstilling av hovedtrekk i realismen. 2. Problemstilling, f.eks.: sammenligne realistiske trekk i to bøker og drøfte hvilken xxx. Så helt kort presentasjon av de to bøkene: forfatter, år, kanskje en setning om hva den handler om. 3. Gjerne noen ord om strukturen videre slik at leseren henger med i svinga. (Som leser liker i hvert fall jeg det godt). Hoveddel: - Først peke på f.eks. realistiske trekk i naturlig rekkefølge i den første boka. - Peke på realistiske trekk i den andre boka. Avslutning: - samle trådene: det vil si skrie sammenligninga og konklusjon. Sammenligninga bør ikke være for lang, trekk frem hovedessensen i det du har funnet. Ut fra dette kan du da trekke en slags konklusjon. Vet ikke om det var til hjelp. Håper det i det minste ga deg noen ideer. Selv begynner jeg som regel bare å skrive, så strukturerer jeg etter hvert. Det er lettere å se hva som er en naturlig rekkefølge når du faktisk vet innholdet i det du har skrevet. Det sagt, også jeg synes struktur er vanskelig. Lykke til! Anonymous poster hash: 1c416...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mie23 Skrevet 25. november 2013 #4 Del Skrevet 25. november 2013 Følg tolknings/anaylyse oppskriften som står i boka? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #5 Del Skrevet 25. november 2013 Tja, det er mange måter å strukturere på. Uten at det nødvendigvis er det beste, tror jeg at jeg ville gjort det slik. Går ut fra at du skal sammenligne realistiske trekk i to bøker: Innledning: 1. kort fremstilling av hovedtrekk i realismen. 2. Problemstilling, f.eks.: sammenligne realistiske trekk i to bøker og drøfte hvilken xxx. Så helt kort presentasjon av de to bøkene: forfatter, år, kanskje en setning om hva den handler om. 3. Gjerne noen ord om strukturen videre slik at leseren henger med i svinga. (Som leser liker i hvert fall jeg det godt). Hoveddel: - Først peke på f.eks. realistiske trekk i naturlig rekkefølge i den første boka. - Peke på realistiske trekk i den andre boka. Avslutning: - samle trådene: det vil si skrie sammenligninga og konklusjon. Sammenligninga bør ikke være for lang, trekk frem hovedessensen i det du har funnet. Ut fra dette kan du da trekke en slags konklusjon. Vet ikke om det var til hjelp. Håper det i det minste ga deg noen ideer. Selv begynner jeg som regel bare å skrive, så strukturerer jeg etter hvert. Det er lettere å se hva som er en naturlig rekkefølge når du faktisk vet innholdet i det du har skrevet. Det sagt, også jeg synes struktur er vanskelig. Lykke til! Anonymous poster hash: 1c416...6e1 Tusen takk :-) I hoveddelen må jeg nok sammenlikne litt mer utover kun det 'realistiske' med begge tekster, men jeg krysser fingrene! Anonymous poster hash: 87485...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #6 Del Skrevet 25. november 2013 Følg tolknings/anaylyse oppskriften som står i boka? Den er ikke noe særlig bra, eller kreativ. Å lære av andre synes jeg er mye mer lærerikt! Anonymous poster hash: 87485...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #7 Del Skrevet 25. november 2013 Tusen takk :-) I hoveddelen må jeg nok sammenlikne litt mer utover kun det 'realistiske' med begge tekster, men jeg krysser fingrene! Anonymous poster hash: 87485...4f3 Bare hyggelig! Reagerer kun litt på at du sier du må ha mer enn "kun det realistiske". Med realistiske mente jeg jo kjennetegn på den realistiske strømningen, og da kan du jo trekke inn alt som vanligvis hører med i en novelle/romananalyse (fortellerteknikk, bildebruk, tematikk osv.). Her er det mangt å ta av - du kan jo også trekke frem de trekkene som bryter med den realistiske strømningen. Uansett tipper jeg dybde veier mer enn bredde. Det er jo du som kjenner oppgaven, men jeg ser ikke helt hvilke andre momenter du trenger (eller bør) trekke inn? En tekst som springer veldig tematisk sett, er i hvert fall vanskelig å strukturere - og det er det jeg aner er i emninga her. Håper du tar det som kontruktiv kritikk Anonymous poster hash: 1c416...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Roxie Hart Skrevet 25. november 2013 #8 Del Skrevet 25. november 2013 (endret) Anonymous poster hash: 1c416...6e1 Klarte å skrive inni siteringa, så tar det om igjen: Bare hyggelig! Reagerer kun litt på at du sier du må ha mer enn "kun det realistiske". Med realistiske mente jeg jo kjennetegn på den realistiske strømningen, og da kan du jo trekke inn alt som vanligvis hører med i en novelle/romananalyse (fortellerteknikk, bildebruk, tematikk osv.). Her er det mangt å ta av - du kan jo også trekke frem de trekkene som bryter med den realistiske strømningen. Uansett tipper jeg dybde veier mer enn bredde. Det er jo du som kjenner oppgaven, men jeg ser ikke helt hvilke andre momenter du trenger (eller bør) trekke inn? En tekst som springer veldig tematisk sett, er i hvert fall vanskelig å strukturere - og det er det jeg aner er i emninga her. Håper du tar det som kontruktiv kritikk Endret 25. november 2013 av Roxie Hart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #9 Del Skrevet 25. november 2013 Klarte å skrive inni siteringa, så tar det om igjen: Bare hyggelig! Reagerer kun litt på at du sier du må ha mer enn "kun det realistiske". Med realistiske mente jeg jo kjennetegn på den realistiske strømningen, og da kan du jo trekke inn alt som vanligvis hører med i en novelle/romananalyse (fortellerteknikk, bildebruk, tematikk osv.). Her er det mangt å ta av - du kan jo også trekke frem de trekkene som bryter med den realistiske strømningen. Uansett tipper jeg dybde veier mer enn bredde. Det er jo du som kjenner oppgaven, men jeg ser ikke helt hvilke andre momenter du trenger (eller bør) trekke inn? En tekst som springer veldig tematisk sett, er i hvert fall vanskelig å strukturere - og det er det jeg aner er i emninga her. Håper du tar det som kontruktiv kritikk Nå skjønner jeg hva du mener, og det du sier virker jo kjempe lurt. Selvsagt tar jeg det med glede :-) Og tusen takk for hjelpen! Anonymous poster hash: 87485...4f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå