flinkeceline Skrevet 25. november 2013 #1 Skrevet 25. november 2013 (endret) Hei Vurderer å skaffe bikkje. Har gjort det lenge men så er det det at jeg bor i tykkeste sentrum. Har alltid sett for meg et rolig liv i ett kott på bjerget og bikkje/katt løpende rundt fritt på tomten. Levde slik før og jeg synes det er fint for alle. Men så er det jo slik at jeg vil ha ei kjæledegge. Tenker på å skaffe en stor bikkje da disse småvalpene ikke er noe for meg. Det jeg lurer på er om det er dyreplageri hvis man skaffer seg bikkje i en liten toromsleilighet? Vil den trives, liksom? Takker på forhånd. Endret 25. november 2013 av flinkeceline
SoftKitty Skrevet 25. november 2013 #2 Skrevet 25. november 2013 Jeg ser ikke at det er noe problem, inne skal jo hunden være rolig uannsett om du har stor eller liten leilighet/hus. Du kan jo ikke slippe hunden ut i hagen, men man kan like fint gå turer i byen. Vet ikke hvilken by du bor i men Oslo har jo masse fine parker, og mange steder å møte andre hunder så den kan leke og være sosial. Er ikke langt til skogen heller. Litt mer utfordring å ha den løs da det egentlig ikke er lov i byen og man bør ha god kontroll om man skal slippe den løs i parker, men det er feks lov på hundejordet i Frognerparken og hører den på innkalling så synes iallfall jeg man kan ha dem løs i andre større parker også
Kara W Skrevet 25. november 2013 #3 Skrevet 25. november 2013 Jeg har hatt hund i byen, og syntes ikke det var et problem. Det stiller litt større krav til turgåing og miljøtrening, men er du villig til å bruke litt ekstra tid på komme deg til parker hvor hunden kan løpe fritt skal ikke det være et problem. Et større problem syntes jeg var det å ha hund alene (du nevner ikke noe om en samboer e.l.) Jeg måtte hjem rett etter jobben hver dag. Jeg kunne ikke jobbe overtid dersom det skjedde noe, og jeg kunne ikke møte venner på en kaffe på veien hjem. Først hjem og gå hundetur, og så kunne jeg ev dra ut igjen og være sosial etterpå. Det er også ikke mulig å sette igjen hunden utenfor butikker i byer, så man må alltid gå en egen tur for å dra i butikken. Og på dager hvor man er syk må man fortsatt kle på seg, sette bånd på hunden og komme seg ut ihvertfall i noen minutter. Hund er superkoselig, men på mange måter syntes jeg det minst like mye jobb som å ha barn.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #4 Skrevet 25. november 2013 Det er ikke dyreplageri, hvis man tar vare på hunden. Men det kan jeg love deg, er det arbeid å skaffe seg hund når man bor på landet, er det pinadø arbeid å skaffe seg hund når man bor midt i byen... Hadde aldri orket det rett og slett. Anonymous poster hash: 7f238...199 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #5 Skrevet 25. november 2013 får den nok turer og hodebry inne så er det ikke noe problem syns jeg bør nok ikke skaffe en rase som krever masse masse hodebry og trening, men en hund som er rolig Anonymous poster hash: 0b402...7c2
Chiqette Skrevet 26. november 2013 #6 Skrevet 26. november 2013 (endret) Plassen hunden har inne har ingenting og si for trivsel, så lenge du klarer og gi hunden det den behøver utenom. Har selv bodd midt i byen, i en liten leilighet/hybel med en hund på 55 kg (altså ganske så stor) og dette gikk helt fint. Nå bor jeg på landet, og ser at det var visse fordeler med det og ha hund og bo i byen. Her jeg bor nå er det lite andre folk og hunder, i byen var det lett og møte på andre og gå tur med og sosialisere hunden, i tillegg til miljøtrening. Men det er også viktig og passe på at hunden ikke bare rusler rundt på asfalt som sliter på kroppen i lengden, spesielt hos en tung rase. Noen turer i skog og mark / gress eller grus i uken er viktig syntes nå jeg. Har du bil går det jo fint og kjøre til skogen og gå tur, eller om du har parker i nærheten. Endret 26. november 2013 av Chiqette
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #7 Skrevet 26. november 2013 Har hørt om noen som hadde grand danios i ettroms, så det går nok fint Bare hunden får mye uteaktivitet! Vi bor også i byen, men ganske nær marka og andre turområder. Du må være forberedt på at det blir en del turer til parker og t-bane-turer til marka, men det funker absolutt Men det å bo høyt opp i blokk er ikke så gøy med valp, da Den heisturen var i overkant lang for ei lita valpeblære. Anonymous poster hash: 2c9cf...813
xinnia Skrevet 26. november 2013 #8 Skrevet 26. november 2013 Jeg og mine hunder flyttet fra landet til byen... går helt supert! Man må ut i alle slags vær- kontra å bare slippe de ut i hagen .. men det er jo bare bra. De fleste cafér har uteservering og der er hunder mer en hjertelig velkommen.. gøy å være hundeeier i byen :-)
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #9 Skrevet 26. november 2013 På ingen måte! Faktisk skal hunder helst går turer snarere enn å løpe rundt på en tomt, så selv hvis man bor på landet bør man gå turer med hunden. Du burde vurdere hvilke raser som egner seg i byen. Eksempelvis kan fuglehunder, jakthunder og gjeterhunder lettere kjede seg i bymiljø (selv om dette kan løses ved å være FLINK til å gå skikkelige turer i parker osv). Jeg har kjent både en border collie og en irsk setter som har klart seg utmerket i byleiligheter. Mye av dette handler om å vurdere sitt eget aktivitetsnivå. Lykke til! Anonymous poster hash: 97da4...60b
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #10 Skrevet 26. november 2013 Det er ikke dyreplageri, hvis man tar vare på hunden. Men det kan jeg love deg, er det arbeid å skaffe seg hund når man bor på landet, er det pinadø arbeid å skaffe seg hund når man bor midt i byen... Hadde aldri orket det rett og slett. Anonymous poster hash: 7f238...199 Det eneste som kan være ekstra med å bo i byen er dotrening, hvis man bor i sjette etasje i en blokk eller noe sånt. Men det er jo over i løpet av noen få måneder. Jeg har hatt samme hund både i by og på landet, og synes by var enklest for meg, og hun trivdes best der. I byen er det mange flere spennende turer med flere lukter, flere sosialiseringsmuligheter for hunden og lettere tilgang på kurs ,dyrebutikker og annet. Anonymous poster hash: 1a073...983
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå