Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på AAP og har i lengere tid slitt med tennene mine grunnet tannlege skrekk og gnissing av tenner pga anti depresiva gjennom lang tid.
Dette har slitt ned emaljen min som igjen gjør at jeg får lettere hull.
Nå har jeg skikkelig tannverk og er nøtt til å komme meg til tannlegen, men så er det økonomien, for med AAP som eneste inntekt for tiden sier det seg selv at man ikke har råd til flere tusen i tannlege regninger.

Derfor lurer jeg på om noen her har erfaringer med om nav dekker noe av regningen og hvordan man eventuelt går frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok spare..

Hjelper lite det når tannverken er der nå da.. kan jo alltids spare til det blir rotfylling og enda dyrere da.

Skrevet (endret)

Hei,

Du har muligheten til å få henvising fra sosialtjenesten.
Dette forutsetter at du ikke går i pluss hver måned (ink strøm så klart) i forhold til utgifter til bolig (lån/leie) samt livsoppholdsnormen din.

I Oslo så foregår det slik at du vil få en henvisning, så må du gå til en tannlege og få laget et kostnadsoversalg. Dette gis tilbake til sosialtjenesten som sender det til Tannhelsetjenesten og så får du utlevert en rekvisisjon med beløpet du evt. blir innvilget. (Ytelsen du blir innvilget fra sosialtjenesten vil være basert på kommunale satser og da nødvendig tannbehandling. Det vil si at for eks. bleking ikke blir godtatt)I Oslo så er det en egenandel på kr 1.500 pr år som du må betale selv. Noen tannleger går med på nedbetalingsplaner.

Ta kontakt med sosialtjenesten på ditt Nav og hør. Vær forberedt på at du må dokumentere så det synger etter i forhold til dine utgifter. =)
Er det akutt (knekt tann ect) så er det mulig at sosialtjenesten lager en garanti til deg rimelig fort.

Hvis du ikke mottar bostøtte per dags dato, så undersøk om du har muligheten til å mottatt dette. Er du usikker så søk. Søknadsskjema finner du på www.husbanken.no

Lykke til!=)

Endret av Jeanettica
Skrevet

Om du ikke får noe dekt vil kanskje tannlegen være villig til å la deg betale ned i avdrag? Jeg vet at det ikke er uvanlig å gjøre.

Anonymous poster hash: 1e4b0...6c5
  • Liker 1
Skrevet

Både tannlegeskrekk/ odontofobi og gnissing gir grunnlag for å få dekket deler av tannbehandlingen av Helfo.

Det første du må gjøre er å sjekke om tannlegen din har direkteoppgjør med Helfo. Har h*n det, ville jeg bestilt time. Har h*n det ikke, ville jeg funnet en tannlege som har det.

Det er tannlegen som avgjør om du får dekket behandling via Helfo, å for å avgjøre dette må du undersøkes av tannlegen. Tannlegen setter deg deretter i den pasiengruppen h*n mener at du hører under - odontofobi eller tanngnissing.

Du trenger ikke å tenke på søknader til Nav da tannlegen sender krav direkte til Helfo, å du betaler kun egenandelen.

Anonymous poster hash: 889a9...555
  • Liker 2
Skrevet

Både tannlegeskrekk/ odontofobi og gnissing gir grunnlag for å få dekket deler av tannbehandlingen av Helfo.

Det første du må gjøre er å sjekke om tannlegen din har direkteoppgjør med Helfo. Har h*n det, ville jeg bestilt time. Har h*n det ikke, ville jeg funnet en tannlege som har det.

Det er tannlegen som avgjør om du får dekket behandling via Helfo, å for å avgjøre dette må du undersøkes av tannlegen. Tannlegen setter deg deretter i den pasiengruppen h*n mener at du hører under - odontofobi eller tanngnissing.

Du trenger ikke å tenke på søknader til Nav da tannlegen sender krav direkte til Helfo, å du betaler kun egenandelen.

Dette var interessant. Har du link til hvor jeg kan lese noe om dette? Det er i mitt tilfelle snakk om tannlegeskrekk.

Skrevet

Dette var interessant. Har du link til hvor jeg kan lese noe om dette? Det er i mitt tilfelle snakk om tannlegeskrekk.

Det står ikke så utfyllende i de linkene man finner på nettet, men tannlegen skal vite hvilken gruppe man kommer innunder -for din del odontofobi.

Jeg har inntrykk av at ikke alle tannleger er helt oppdatert der, men mitt inntrykk er at yngre tannleger er mer oppdatert på de nyeste reglene. Yngre tannleger er også mer skolert på tannlegeskrekk å vet hvordan de skal forholde seg til en pasient med det.

Hvis din tannlege ikke er oppdatert på disse reglene eller har direkte oppgjør med Helfo, så ville jeg byttet tannlege.

Har klippet noe fra nettet ang. dekking av tannbehandling.

Hvem kan få støtte?

Hovedregelen er at alle over 20 år må betale utgiftene til tannbehandling i Norge selv. Men det finnes unntak.

Det er tannlegen som tar stilling til om du har rett på støtte fra folketrygden. HELFO utbetaler støtten.

Tilstandene som gir rett til støtte er:

- Sjelden medisinsk tilstand (se helfo.no for egen diagnoseliste, eller spør tannlegen)

- Leppe-kjeve-ganespalte

- Svulster i munnhulen, tilgrensende vev eller i hoderegionen for øvrig

- Infeksjonsforebyggende behandling ved særlige medisinske tilstander (organtransplantasjon, ulike krefttilstander, hiv/aids)

- Sykdommer og anomalier i munn og kjeve (tann- og kjevekirurgisk behandling)

- Periodontitt (tannkjøttsykdom)

- Tannutviklingsforstyrrelser (medfødte tilstander)

- Bittanomalier (tannregulering/kjeveortopedi)

- Patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon/erosjon (alvorlig tannslitasje)

- Hyposalivasjon (munntørrhet)

- Allergiske reaksjoner mot tannrestaureringsmaterialer (i munnhule eller på hud)

- Tannskade ved godkjent yrkesskade

- Tannskade ved ulykke, som ikke er yrkesskade (fritidsulykker)

- Sterkt nedsatt evne til egenomsorg ved varig sykdom eller ved varig nedsatt funksjonsevne

Kilde: Helfo.no

- Sterkt nedsatt evne til egenomsorg ved varig sykdom eller ved varig nedsatt funksjonsevne

Dette betyr ikke at man ikke pusser tennene, men pga odontofobi så er man ikke istand til å sørge for den nødvendige tannhelse som å oppsøke tannlege for å ivareta tannhelsen.

Skrevet

Dette var interessant. Har du link til hvor jeg kan lese noe om dette? Det er i mitt tilfelle snakk om tannlegeskrekk. Anonymous poster hash: 1e4b0...6c5

Det er HELFO som avgjør til syvende og sist her!

Det er alltid den instansen som fatter vedtak og utbetaler som avgjør.

Tannleger kan ikke fikse og trikse på veldedighetsgrunnlag.

Anonymous poster hash: 873f8...2db

• Liker 1
Skrevet

Det er HELFO som avgjør til syvende og sist her!

Det er alltid den instansen som fatter vedtak og utbetaler som avgjør.

Tannleger kan ikke fikse og trikse på veldedighetsgrunnlag.

Anonymous poster hash: 873f8...2db

Det er tannlegen som avgjør om man har grunnlag for å få dekket behandling. Dette er ganske nytt at det er den behandlende tannlegen som tar de avgjørelsene. Det er tannlegen som dokumenterer kravet, å selvsagt får man ikke dekket urimelige krav.

Det er jo tannlegen som ser hva problemene er å er riktig faginstans på dette området, ikke en eller annen som sitter på et kontor å fordeler penger.

Tannlegene har fått den tilliten, å kan selvsagt ikke komme med uriktige eller urimelige krav. Det går jo utover dem selv.

Tannlegene har også satsene på hva som dekkes og hvor mye, sånn at de regner ut hva man skal betale etter at det man får dekket av Helfo er trukket fra. Man betaler kun det man ikke får dekket.

Det er derfor viktig å sjekke opp om din tannlege har direkte oppgjør med Helfo. Hvis ike, må man betale alt før man igjen søker om å få tilbakebetalt det man har krav på.

Man får vist ikke lenger ført opp store utgifter til tannbehandling på selvangivelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...