super-s Skrevet 25. november 2013 #1 Skrevet 25. november 2013 (endret) Jeg er fæl på å starte setninger med "Men...". Jeg er egentlig ganske nøye på rettskrivning, men akkurat dette sliter jeg med. Men (der gjorde jeg det igjen..) hvilket ord skal man bruke istedenfor? Hva er regelen, og finnes det ord som betyr det samme som det er lov å starte en setning med? Jeg er veldig glad i å skrive, og skriver veldig mye, så jeg trenger litt hjelp så setningene blir korrekte! Ta f.eks. den setningen over her hvor jeg startet med "Men". Hvordan kan man skrive det på en annen måte så det blir riktig? Edit: fjernet ett ord som ikke skulle være med Endret 25. november 2013 av super-s
Lea2 Skrevet 25. november 2013 #2 Skrevet 25. november 2013 Bare kutte ut men... "Men hvilket ord skal man bruke i stedet for...." "Hvilket ord skal man bruke i stedet for..." 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #3 Skrevet 25. november 2013 Jeg er også fæl til å begynne setninger med "men". I tillegg skriver jeg også setninger som "Jeg vil anbefale å ikke gjøre det", og det er jo skrikende galt. Men jeg gjør det likevel... Her kunne jeg bare kuttet ut "men", slik som Lea2 skriver, eller jeg kunne skrevet om setningen. "Jeg gjør det dog likevel", kanskje? Anonymous poster hash: 8feb5...2f4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #4 Skrevet 25. november 2013 Jeg er også fæl til å begynne setninger med "men". I tillegg skriver jeg også setninger som "Jeg vil anbefale å ikke gjøre det", og det er jo skrikende galt. Men jeg gjør det likevel... Her kunne jeg bare kuttet ut "men", slik som Lea2 skriver, eller jeg kunne skrevet om setningen. "Jeg gjør det dog likevel", kanskje? Anonymous poster hash: 8feb5...2f4 Dog brukes som likevel, like fullt og ikke desto mindre, så det blir som å skrive «Jeg gjør det likevel likevel». Anonymous poster hash: ba245...f80 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #5 Skrevet 25. november 2013 Det er da absolutt intet i veien med å starte en setning med 'men'! Noen lærebøker i skriving og stilistikk anbefaler kanskje at man helst bør unngå det, men det finnes uansett ingen som helst "regel" i norsk som sier at det er "feil". Akkurat det samme gjelder plassering av ord mellom infinitivsmerke og infinitiv. Dette er bare noe enkelte engelske grammatikere fant på for et par hundre år siden etter inspirasjon fra latinsk grammatikk, og som deretter ble overført til norsk. Men (sic!) hverken norsk eller engelsk er latin, så dermed er denne "regelen" helt irrelevant for oss. Og faktisk er det i en del tilfeller nødvendig å splitte infinitiven for å få fram det man mener. Sammenlign f.eks, "jeg forsøker å ikke sovne" og "jeg forsøker ikke å sovne". To vidt forskjellige betydninger. MEN ((sic!) igjen), dette er skriveråd som allikevel ikke er helt på jordet. For i enkelte tilfellet kan det å ikke starte en setning med 'men', eller å la være å splitte infinitiven, gi bedre språk. Dermed er det greit å ha disse rådene i bakhodet når man skriver. Anonymous poster hash: 700c3...58b 2
Gjest Peanut Skrevet 25. november 2013 #6 Skrevet 25. november 2013 På Riksmålsforbundets side® står det: "Ja, man kan starte en setning med bindeordet "men". Det er vanlig i både sakprosa og skjønnlitteratur. Regelen er at det alltid skal være et skilletegn foran "men", enten det er komma, punktum eller hva det måtte være. Likevel vil det anbefales å ikke overdrive bruken av "men". I mange tilfeller kan man erstatte "men" med adverb som "likevel", "imidlertid", "isteden" og "på den annen side"". http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Skriv-bedre-stil/R%C3%A5d-om-periode--og-setningsbygning.aspx
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #7 Skrevet 25. november 2013 Jeg er også fæl til å begynne setninger med "men". I tillegg skriver jeg også setninger som "Jeg vil anbefale å ikke gjøre det", og det er jo skrikende galt. Men jeg gjør det likevel... Her kunne jeg bare kuttet ut "men", slik som Lea2 skriver, eller jeg kunne skrevet om setningen. "Jeg gjør det dog likevel", kanskje? Anonymous poster hash: 8feb5...2f4 Det er ikke noe galt med splittede infinitiver. Anonymous poster hash: 8c39e...960 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #8 Skrevet 26. november 2013 Løsningen er å skrive "Jammen" i stedet, eller strengt tatt "Ja, men". Anonymous poster hash: 684c3...6d8 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #9 Skrevet 26. november 2013 Hva er galt med denne: Jeg vil anbefale å ikke gjøre det ???? Skal det være "jeg vil anbefale ikke å gjøre deg" heller? Anonymous poster hash: 32fab...92e
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #10 Skrevet 26. november 2013 Hva er galt med denne: Jeg vil anbefale å ikke gjøre det ???? Skal det være "jeg vil anbefale ikke å gjøre deg" heller? Anonymous poster hash: 32fab...92e Jeg vil ikke anbefale å gjøre det? Aner ikke jeg. Anonymous poster hash: 14b18...59d
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #11 Skrevet 26. november 2013 Jeg vil ikke anbefale å gjøre det? Aner ikke jeg. Anonymous poster hash: 14b18...59d Men det gir en ny betydning. Vil ikke anbefale - Du gir ingen anbefaling Anbefale å ikke - Du gir en anbefaling om å ikke gjøre noe. Anonymous poster hash: 32fab...92e 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #12 Skrevet 26. november 2013 Men det gir en ny betydning. Vil ikke anbefale - Du gir ingen anbefaling Anbefale å ikke - Du gir en anbefaling om å ikke gjøre noe. Anonymous poster hash: 32fab...92e Nei, betydningen blir fortsatt den samme, bare skrevet på en annen måte. Hvis jeg ikke vil anbefale deg å kjøre bil uten bilbelte, er det det samme som å anbefale deg å ikke kjøre bil uten bilbelte. Men jeg vet ikke hva vedkommende mente med at setningen ble feil, uansett. Anonymous poster hash: 14b18...59d
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #13 Skrevet 26. november 2013 Nei, betydningen blir fortsatt den samme, bare skrevet på en annen måte. Hvis jeg ikke vil anbefale deg å kjøre bil uten bilbelte, er det det samme som å anbefale deg å ikke kjøre bil uten bilbelte. Men jeg vet ikke hva vedkommende mente med at setningen ble feil, uansett. Anonymous poster hash: 14b18...59d Resultat er nesten det samme (personen en snakker med får beskjed om at en selv er negativ til noe), men (jeg vil ikke anbefale) er noe annet enn (jeg anbefaler at du ikke). Førstnevnte er fraværende anbefaling om å gjøre noe, sistnevnte er en anbefaling om å ikke gjøre noe. Anonymous poster hash: d10e2...e48
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #14 Skrevet 26. november 2013 Resultat er nesten det samme (personen en snakker med får beskjed om at en selv er negativ til noe), men (jeg vil ikke anbefale) er noe annet enn (jeg anbefaler at du ikke). Førstnevnte er fraværende anbefaling om å gjøre noe, sistnevnte er en anbefaling om å ikke gjøre noe. Anonymous poster hash: d10e2...e48 Språkhandlingen er en annen ja, men nå var det betydningen du først sa at ble en annen. Anonymous poster hash: 14b18...59d
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #15 Skrevet 26. november 2013 Språkhandlingen er en annen ja, men nå var det betydningen du først sa at ble en annen. Anonymous poster hash: 14b18...59d Dessuten ligger det en implisitt anbefalning i fraværet av en direkte anbefalning, iallefall når man sier rett ut "Jeg vil ikke anbefale deg å..." Anonymous poster hash: 14b18...59d
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #16 Skrevet 26. november 2013 Språkhandlingen er en annen ja, men nå var det betydningen du først sa at ble en annen. Anonymous poster hash: 14b18...59d Jeg har ikke deltatt i tråden før innlegget du siterer. Betydningen av ordene blir en annen, resultatet (en får uttrykt negativitet ikke-anbefaling til en handling) er det samme. Anonymous poster hash: d10e2...e48 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #17 Skrevet 26. november 2013 Jeg har ikke deltatt i tråden før innlegget du siterer. Betydningen av ordene blir en annen, resultatet (en får uttrykt negativitet ikke-anbefaling til en handling) er det samme. Anonymous poster hash: d10e2...e48 Jeg er enig i at det er en forskjell på språkhandlingen, men jeg står fast på at det i bunn og grunn betyr det samme. Anonymous poster hash: 14b18...59d
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #18 Skrevet 26. november 2013 Min gamle, strenge mormor (lærer) lærte meg aldri starte en setning med ‹‹OG›› eller ‹‹MEN››. I eksempelet til TS er det helt overflødig å begynne setningen med ‹‹MEN››. Ved å kutte bruken vil språket virke mindre muntlig og mer voksent. Anonymous poster hash: c803f...2fc
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #19 Skrevet 26. november 2013 Det er da absolutt intet i veien med å starte en setning med "men"! Noen lærebøker i skriving og stilistikk anbefaler kanskje at man helst bør unngå det, men det finnes uansett ingen som helst "regel" i norsk som sier at det er "feil". Akkurat det samme gjelder plassering av ord mellom infinitivsmerke og infinitiv. Dette er bare noe enkelte engelske grammatikere fant på for et par hundre år siden etter inspirasjon fra latinsk grammatikk, og som deretter ble overført til norsk. Hverken norsk eller engelsk er latin, så dermed er denne "regelen" helt irrelevant for oss. Faktisk er det i en del tilfeller nødvendig å splitte infinitiven for å få fram det man mener. Sammenlign f.eks, "jeg forsøker å ikke sovne" og "jeg forsøker ikke å sovne". To vidt forskjellige betydninger. Dette er skriveråd som allikevel ikke er helt på jordet. For i enkelte tilfeller kan det å ikke starte en setning med 'men', eller å la være å splitte infinitiven, gi bedre språk. Dermed er det greit å ha disse rådene i bakhodet når man skriver. Anonymous poster hash: 700c3...58b Dette var ikke pent. Om du leverte inn en stil skrevet slik ville jeg gitt deg en karakter lavere kun på grunn av skrivefeil. Anonymous poster hash: 986d2...742 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #20 Skrevet 27. november 2013 Dette var ikke pent. Om du leverte inn en stil skrevet slik ville jeg gitt deg en karakter lavere kun på grunn av skrivefeil. Anonymous poster hash: 986d2...742 OK. Hvilke skrivefeil, om jeg tør spørre? Dessuten: Hva med heller å kommentere det jeg faktisk skriver?Anonymous poster hash: 700c3...58b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå