AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #1 Skrevet 25. november 2013 Passer malamutetispa til broren min ett par dager, og lurte på hjelp til hvordan jeg feks kan få henne til å sitte. Hun vet utmerket godt hva sitt er, men hun har veldig vondt for å høre med mindre det er mat inne i bildet. Broren min pleier å ta tak i henne, og da setter hun seg straks(ikke hardt). Ellers så ignorerer hun kommandoer med mindre hun får belønning i form av mat. Hvordan få henne til å lystre?Anonymous poster hash: 5fecf...60f
Tabris Skrevet 25. november 2013 #2 Skrevet 25. november 2013 Belønn med mat. Hvorfor skal hun ellers sette seg? Det har ingenting med dominans å gjøre, men ren innlæringspsykologi. For at hun skal ville sette seg, så trenger hun en motivasjon. Det er enten frykten for å bli utsatt for ubehag (når noen "tar tak" i henne) eller forventningen for belønning (mat). 5
Portvinpiken Skrevet 25. november 2013 #3 Skrevet 25. november 2013 Hvorfor er det så viktig at hunden sitter? Kan den ikke stå?
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #4 Skrevet 25. november 2013 Ok, takk for svar. Ga igrunn litt mer mening, er ikke så erfaren med hunder Men hun stresser veldig når jeg skal feste henne i båndet ute, og broren min har sagt jeg skal få henne til å sitte til båndet er festet.Anonymous poster hash: 5fecf...60f
flinkeceline Skrevet 25. november 2013 #5 Skrevet 25. november 2013 Du burde se the dog whisperer med han cæsar duden.
Favole Skrevet 25. november 2013 #6 Skrevet 25. november 2013 Eneste grunnen til å se the dog whisperer er isåfall for å lære seg hva man IKKE burde gjøre. 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #7 Skrevet 25. november 2013 Å bruke mat/godbiter for å lære sitt er jo ok. Men en hund skal jo på sikt sitte uten å få godbit. Viktig at hundeeier ikke er en matstasjon. Eneste grunnen til å se the dog whisperer er isåfall for å lære seg hva man IKKE burde gjøre. Veldig saklig. Er en grunn til at han oppnår sin suksess. Jeg er ikke enig i alt han gjør, men i mye. Virker som at det i dag skal være det totalt motsatte av det dominante 70-tallet når det kommer til hundeoppdragelse. Jeg holder meg til en gylden middelvei. Jeg straffer aldri min hund, men har klare grenser og konsekvenser. Tenker enda på skrekk på et tilfelle jeg var borti hos noen som sverger til dagens "dulle-oppdragelse". Dvs. at alt skal trenes med godbit og ignorering. Hunden deres knurret og glefset etter dem. En total uakseptabel atferd som må korrigeres der og da, ikke med vold, men med et bestemt og kraftig NEI eller det man bruker som forbuds-ord. Ofte med tilhørende befaling om å holde seg på plassen, gjerne fast i bånd. Nei, disse fant ut at det var lurt å "ignorere glefsingen og knurringen" fordi man kun skulle belønne positiv adferd. Og hva tror dere konsekvensen ble? Hver gang hunden knurret og glefset forlot eierne hunden. Trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at hunden da selvsagt raskt fant ut at "Det nytter jo å knurre og glefse, for da forsvinner jo folket...". Hva blir neste steg? I verste fall biting. De fikk aldri bukt med denne adferden til hunden. Husker jeg antydet at de måtte bi hunden grenser, men jeg ble da anklaget for å være dyremishandler. Som alt annet her i livet er det den gyldne middelvei som gjelder, og ikke minst må man tilpasse opplæringen underveis til den hund. Det vil fort kunne bli nødvendig å oppdra 2 forskjellige hunder på 2 ganske forskjellige måter. Jeg vil dog påpeke at jeg ALDRI bruker vold og makt mot hunden. Men noe av det viktigste en hund må lære seg så raskt som mulig er forbudsordet, som regel NEI. Og bestemthet og være konsekvent. Alle burde se hva tispene gjør med sine valper når de blir for nærgående. Det er ikke småtterier når tispa biter valpen over snuten og kaster den bortetter gulvet når den har fått nok..... Anonymous poster hash: a2ff6...4be 1
Portvinpiken Skrevet 25. november 2013 #8 Skrevet 25. november 2013 Å bruke mat/godbiter for å lære sitt er jo ok. Men en hund skal jo på sikt sitte uten å få godbit. Viktig at hundeeier ikke er en matstasjon. Veldig saklig. Er en grunn til at han oppnår sin suksess. Jeg er ikke enig i alt han gjør, men i mye. Virker som at det i dag skal være det totalt motsatte av det dominante 70-tallet når det kommer til hundeoppdragelse. Jeg holder meg til en gylden middelvei. Jeg straffer aldri min hund, men har klare grenser og konsekvenser. Tenker enda på skrekk på et tilfelle jeg var borti hos noen som sverger til dagens "dulle-oppdragelse". Dvs. at alt skal trenes med godbit og ignorering. Hunden deres knurret og glefset etter dem. En total uakseptabel atferd som må korrigeres der og da, ikke med vold, men med et bestemt og kraftig NEI eller det man bruker som forbuds-ord. Ofte med tilhørende befaling om å holde seg på plassen, gjerne fast i bånd. Nei, disse fant ut at det var lurt å "ignorere glefsingen og knurringen" fordi man kun skulle belønne positiv adferd. Og hva tror dere konsekvensen ble? Hver gang hunden knurret og glefset forlot eierne hunden. Trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at hunden da selvsagt raskt fant ut at "Det nytter jo å knurre og glefse, for da forsvinner jo folket...". Hva blir neste steg? I verste fall biting. De fikk aldri bukt med denne adferden til hunden. Husker jeg antydet at de måtte bi hunden grenser, men jeg ble da anklaget for å være dyremishandler. Som alt annet her i livet er det den gyldne middelvei som gjelder, og ikke minst må man tilpasse opplæringen underveis til den hund. Det vil fort kunne bli nødvendig å oppdra 2 forskjellige hunder på 2 ganske forskjellige måter. Jeg vil dog påpeke at jeg ALDRI bruker vold og makt mot hunden. Men noe av det viktigste en hund må lære seg så raskt som mulig er forbudsordet, som regel NEI. Og bestemthet og være konsekvent. Alle burde se hva tispene gjør med sine valper når de blir for nærgående. Det er ikke småtterier når tispa biter valpen over snuten og kaster den bortetter gulvet når den har fått nok..... Anonymous poster hash: a2ff6...4be Du misforstår. Det er ingen "dulle-trening" og som består av godbiter og ignorering. Vi som trener positivt ser selvfølgelig viktigheten av grensesetting og god oppførsel og vaner. 1
Favole Skrevet 25. november 2013 #9 Skrevet 25. november 2013 Selvfølgelig er det ikke akseptabelt med en hund som glefser etter folk, men ts sitt problem er at hunden ikke vil sette seg når han/hun ber om det. Det er en vesentlig forskjell, trenger ikke Cæsar Milan for å løse det. Det problemet kan løses så enkelt som å belønne atferden til den sitter godt nok. Tenker også at det er naturlig at hunden vil "teste grenser" hos nye folk for å finne ut av hva som lønner seg hos hver enkelt. Hunder er ganske enkle sånn sett, de gjør det som lønner seg. Selv om ts sikkert har møtt hunden før blir det noe annet når ansvaret overlates helt til vedkommende, fremfor at ts er på besøk til sin bror. Synes uansett det er tullete å be folk om å se hans program for å lære seg hundetrening. Har man et problem (mer alvorlig enn at hunden ikke vil sitte) mener jeg at man heller bør søke kyndig hjelp av noen som fysisk kan møte hund og eier for å få bukt med det fremfor å se et tvshow som ikke er noe annet enn et show. For å lære seg grunnleggende hverdagslydighet kan man oppsøke lokale hundeklubber og treningsmiljøer som trener med metoder man føler seg komfortable med. Selv om jeg klikkertrener mine hunder ville jeg aldri ignorert glefsing, det ville fått konsekvenser, men ikke i form av fysisk straff. Hvis man ser litt nøye etter på hvordan Milan "trener" ser man lett at det baserer seg på frykt, hunder som "adlyder" fordi de heller vil slippe konsekvensen. Det er MANGE måter å trene hund på, men Milans metoder burde ikke være et alternativ i 2013. Grensesetting finnes også i positiv trening, det er ikke bare foring med pølsebiter og kosemosedilling som foregår. En gyllen middelvei innebærer gjerne konsekvenser/grensesetting, men aldri fysisk straff slik som Milan driver med.
gyazo Skrevet 25. november 2013 #10 Skrevet 25. november 2013 Eneste grunnen til å se the dog whisperer er isåfall for å lære seg hva man IKKE burde gjøre. Han gjør noe bra og noe mindre bra, handler om å plukke ut visse elementer og forkaste/fordømme det man ikke tror på. Bortsett fra de aversive teknikkene hans ("sparking", "biting", rykking i båndet osv) har han rett i mye. Men synes man det er vanskelig å vite hva slags teorier man skal tro på, kan det være tryggere å se på Stilwell.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #11 Skrevet 25. november 2013 Det høres ut som broren din har brukt for mye mat i treningen, og gjort den veldig belønningsorientert. Da kan han takke seg selv, finne en annen måte, i form av belønning, eller bare fortsette med mat. Å fysisk tvinge en hund til å gjøre som du vil er ikke særlig lurt, da vil ikke hunden ha noe lyst til å sitte for han ever again. Kos og skryt er en belønning de fleste bruker, og mat ved ekstra god prestasjon fra hundens side. Du burde se the dog whisperer med han cæsar duden. Han "fikser" hunder med inngrodde atferdsproblemer, på en ofte voldelig måte. Å undertrykke hunden og dens behov er ikke veien å gå om du vil ha en hund som hører etter. Dette handler om trening, ikke quickfixmetoder for å lage billigst mulig tv. Å bruke mat/godbiter for å lære sitt er jo ok. Men en hund skal jo på sikt sitte uten å få godbit. Viktig at hundeeier ikke er en matstasjon. Veldig saklig. Er en grunn til at han oppnår sin suksess. Jeg er ikke enig i alt han gjør, men i mye. Virker som at det i dag skal være det totalt motsatte av det dominante 70-tallet når det kommer til hundeoppdragelse. Jeg holder meg til en gylden middelvei. Jeg straffer aldri min hund, men har klare grenser og konsekvenser. Tenker enda på skrekk på et tilfelle jeg var borti hos noen som sverger til dagens "dulle-oppdragelse". Dvs. at alt skal trenes med godbit og ignorering. Hunden deres knurret og glefset etter dem. En total uakseptabel atferd som må korrigeres der og da, ikke med vold, men med et bestemt og kraftig NEI eller det man bruker som forbuds-ord. Ofte med tilhørende befaling om å holde seg på plassen, gjerne fast i bånd. Nei, disse fant ut at det var lurt å "ignorere glefsingen og knurringen" fordi man kun skulle belønne positiv adferd. Og hva tror dere konsekvensen ble? Hver gang hunden knurret og glefset forlot eierne hunden. Trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at hunden da selvsagt raskt fant ut at "Det nytter jo å knurre og glefse, for da forsvinner jo folket...". Hva blir neste steg? I verste fall biting. De fikk aldri bukt med denne adferden til hunden. Husker jeg antydet at de måtte bi hunden grenser, men jeg ble da anklaget for å være dyremishandler. Som alt annet her i livet er det den gyldne middelvei som gjelder, og ikke minst må man tilpasse opplæringen underveis til den hund. Det vil fort kunne bli nødvendig å oppdra 2 forskjellige hunder på 2 ganske forskjellige måter. Jeg vil dog påpeke at jeg ALDRI bruker vold og makt mot hunden. Men noe av det viktigste en hund må lære seg så raskt som mulig er forbudsordet, som regel NEI. Og bestemthet og være konsekvent. Alle burde se hva tispene gjør med sine valper når de blir for nærgående. Det er ikke småtterier når tispa biter valpen over snuten og kaster den bortetter gulvet når den har fått nok..... Anonymous poster hash: a2ff6...4be Jeg vil ikke kalle det dulletrening, men disse menneskene har misforstått. Det er ikke snilt ovenfor en hund å ikke sette grenser, grensesetting er også en del av positiv trening. Jeg bruker også ignorering og motivering som treningsmetode, men jeg reagerer når hunden viser aggresiv atferd. Jeg kan f.eks ignorere bjeffing og knurring fra halsen, fordi det er et virkemiddel han bruker for å få oppmerksomhet og viljen sin. Her ser jeg at han ikke er aggressiv. Er han derimot aggressiv, så får det konsekvens i at det skjer noe som er kjipt for han, f.eks at jeg snur og går andre veien om vi er ute på tur, eller at han selv må forlate rommet. Nå har vi trent mye på nei-ord fra start, så min slutter om jeg rister på hodet til han. Det gjelder å finne ut hva din hund synes er kjipt (ikke smerte eller ubehag), og bruke dette som konsekvens av agressiv atferd. Anonymous poster hash: dcf43...842 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #12 Skrevet 25. november 2013 Du misforstår. Det er ingen "dulle-trening" og som består av godbiter og ignorering. Vi som trener positivt ser selvfølgelig viktigheten av grensesetting og god oppførsel og vaner. Tror ikke det. Jeg mener ikke at man ikke skal gi godbiter, men man må finne en balansegang og etter min mening er det fort gjort å ende opp som en matstasjon. Godbiter skal brukes under opplæring, og til syvende og sist skal det ikke være godbiten som gjør at hunden sitter eller kommer på innkalling. Det skal skje instinktivt. Vår hund får aldri mer godbiter når den setter seg eller gjør fra seg ute (er tørr for lenge siden). Fortsatt sliter vi med innkalling og bruker selvsagt godbiter her. Men ikke HVER gang den kommer. Man må forsøke å pense vekk fra godbiter og mat etter hvert. Jeg pleier å si at hvis en 2 år gammel hund fortsatt må ha godbiter når den gjør de mest elementære dressuroppgavene som ligg, dekk, kom, på plass etc. så har man slurvet noe kollosalt i oppdragelsen. Vår hund lærte sitt 2 dager etter at den var i hus...... Jeg ser på innkalling som noe særskilt da dette er noe av det vanskeligste man trener, og hunden må rett og slett bli voksen før man kan fovente at innkallingen sitter som den skal. Da er selvsagt godbiter veien å gå, og positiv forsterkning. Men jeg står fortsatt for det jeg sier om konsekvenser i form av forbudsord mot negativ atferd. Og konsekvenser. All negativ atferd KAN IKKE IGNORERES, da får man i verste fall en farlig hund. Anonymous poster hash: a2ff6...4be
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #13 Skrevet 25. november 2013 Hunden er ikke dominant. Den forstår ikke hva du vil, og siden du ikke er vant med hunder er du sikkert både stresset og forvirrende. Anonymous poster hash: 784fd...b9a 1
Portvinpiken Skrevet 25. november 2013 #14 Skrevet 25. november 2013 Tror ikke det. Jeg mener ikke at man ikke skal gi godbiter, men man må finne en balansegang og etter min mening er det fort gjort å ende opp som en matstasjon. Godbiter skal brukes under opplæring, og til syvende og sist skal det ikke være godbiten som gjør at hunden sitter eller kommer på innkalling. Det skal skje instinktivt. Vår hund får aldri mer godbiter når den setter seg eller gjør fra seg ute (er tørr for lenge siden). Fortsatt sliter vi med innkalling og bruker selvsagt godbiter her. Men ikke HVER gang den kommer. Man må forsøke å pense vekk fra godbiter og mat etter hvert. Jeg pleier å si at hvis en 2 år gammel hund fortsatt må ha godbiter når den gjør de mest elementære dressuroppgavene som ligg, dekk, kom, på plass etc. så har man slurvet noe kollosalt i oppdragelsen. Vår hund lærte sitt 2 dager etter at den var i hus...... Jeg ser på innkalling som noe særskilt da dette er noe av det vanskeligste man trener, og hunden må rett og slett bli voksen før man kan fovente at innkallingen sitter som den skal. Da er selvsagt godbiter veien å gå, og positiv forsterkning. Men jeg står fortsatt for det jeg sier om konsekvenser i form av forbudsord mot negativ atferd. Og konsekvenser. All negativ atferd KAN IKKE IGNORERES, da får man i verste fall en farlig hund. Anonymous poster hash: a2ff6...4be Da har du antagelig vært bort i andre som har misforstått... Det er nemlig ikke uvanlig at noe gjør det dessverre. Jeg har også møtt folk som har misforstått og er en vandrende fòringsmaskin og ignorerer uønsket atferd. Men det er heller ikke riktig. Man skal selvfølgelig ikke ignorere en hund som står på bordet å spiser, men få den ned der i fra. Man skal ikke ignorere en hund som står å biter en unge. Men det er unødvendig å gi den "konsekvenser" for handlingen i etterkant. Jeg ser ingen vits i å fjerne godbitene totalt. Jeg ser ikke hvorfor en hund ikke kan få en ekstra forsterkning i ny og ne for å vedlikeholde. Ei heller er jeg veldig imponert over at en hund sitter... det er noe av det enkleste å "lære" en hund. Det kommer jo veeeeldig naturlig hele tiden. Bare snakk om å legge på kommando på riktig tidspunkt og forsterke det. Men - så er ikke jeg så veldig opptatt av at hundene mine skal drive å sitte i tide og utide jeg da :-)
xinnia Skrevet 25. november 2013 #15 Skrevet 25. november 2013 1. Det er en malamute.. ikke kjent for å være veldig treningsvillig på lydighet etc.. 2. Det er ei tispe, de kan være veldig sære og stae.. ( alt etter hvor de er i syklusen.. pms akkurat som oss jenter) 3 Den er hos en helt ny person- her prøver vi oss.. Anbefaler deg og bruke godbiter/mat for å få den til å sitte.. skap gode relasjoner-så får broren din ta seg av oppdragelsen.. blir litt som barn.. tanter har lov til å skjemme de bort;:-)
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #16 Skrevet 26. november 2013 Det handler ikke om å være matstasjon, tvert i mot betyr positiv trening at hunden må jobbe for en del av maten sin. Godbit er ikke alltid pølse, liksom. Kan like gjerne være tørrforkuler om det du ber hunden om er lett. Og er det noe som er godt innarbeidet og som hunden har gjort mye for den personen som ber om det, så trenger man ikke godbit. Det betyr ikke at hunden aldri får godbit for den handlingen lenger, men man belønner variabelt. Kanskje får hunden godbit hver tjuende gang for å forsterke noe som sitter godt. Når det er sagt, mennesker vil også ha noe å jobbe for. Vi gidder ikke jobbe gratis, og hunden går også lei om den aldri får noe for alt den gjør for oss. Anonymous poster hash: 152cf...dce 3
Gjest bustyvel Skrevet 26. november 2013 #17 Skrevet 26. november 2013 Lek med henne, få henne til å ønske og jobbe for deg. Øv på kontakt og belønn i form av ros, leking og godbiter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå