Gå til innhold

Farge på valper.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva betyr disse setningene? : Vi skal få valper. Denne kombinasjonen gir fargene sort/hvit og sort/grå med anlegg for brunt som vi kanskje senere skal bruke videre i avlen.

Betyr det da at disse valpene ikke blir brune?

Men hvis man senere parrer disse hundene som voksne kan de få brune valper ?

Jeg er ikke så god i norsk.

Anonymous poster hash: b1ea2...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med raseklubben, så kan nok dem forklare deg hva som menes.

Anonymous poster hash: bcf27...b4f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så lyst til å spørre raseklubben direkte. Men er evt. fargekombinasjoner raserelatert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr den setningen som jeg skrev over forskjellig fra rase til rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler sterkt å ta kontakt med raseklubb hvis du tenker å avle på rasen, ja det kan være forskjell fra rasene

Anonymous poster hash: bcf27...b4f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tolket det slik du gjør. Hvis ikke ville det vært mer naturlig å skrive Vi skal få valper. Denne kombinasjonen gir fargene sort/hvit,sort/grå og brunt.

Anonymous poster hash: 2e311...5dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ikke avle videre på rasen da jeg skal kjøpe en brun valp og derfor jeg lurer om kombinasjonen kan gi brune valper. Det er ikke noe vits i å sette meg på venteliste hvis de uansett ikke er mulighet for brune valper?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tolket det slik du gjør. Hvis ikke ville det vært mer naturlig å skrive Vi skal få valper. Denne kombinasjonen gir fargene sort/hvit,sort/grå og brunt. Anonymous poster hash: 2e311...5dd

Takk for svar. Det var det jeg også trodde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det også slik du gjør, det vil ikke komme brune valper, men de vil kunne bære genet for brunt slik at det kan dukke opp i neste generasjon.

Anonymous poster hash: 5a1b7...7ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdomskole naturfag nivå, men enkelt å forklare.

La oss si at mor er sort og bærer av kun sort: BB (B= dominant sort) og far er sort, men bærer av brunt: (Bb) (b= gen for brunt) I alle kombinasjoner som stor B oppstår vil den synlige fargen være sort da dominant sort vil "viske ut" reccesivt brunt.
Da vil genkarter i meget enkel form se slik ut:

Mor

(nedover)

Far (bortover)

B

b

B

BB

Bb

B

BB

Bb

I teorien vil da 50% av valpene bli Bb og bærere for brunt

I neste generasjon derimot, velger vi en Bb hund som mor og en Bb hund som far. Da blir kartet seende slik ut:

Mor

(nedover)

Far (bortover)

B

b

B

BB

Bb

b

Bb

bb

Da blir det altså 50% svarte hunder som bærer brunt, 25% sorte valper som ikke bærer brunt og 25% valper som er brune og ikke bærer svart.

Hvis vi tar scenarioet over, men bruker en bb hund som far istedetfor vil det se slik ut:

Mor

(nedover)

Far (bortover)

b

b

B

Bb

Bb

b

bb

bb

50% av valpene vil bli svarte og bærer brunt og 50% vil være synlig brune.

Dette er bare veldig, veldig enkelt. På raser med alle farger tillatt er det mange, mange variasjoner av gener som skal settes sammen. Men i følge dette (og som jeg tror er reelt uten å si noe 100% sikkert) så kan to sorte hunder få brune valper, men to brune hunder kan aldri få sorte valper, for om en brun hund bærer sort så vil den ikke være brun lenger da sort er dominant.

Jeg gikk litt amokk her. Håper det ikke var helt upassende. :P

Anonymous poster hash: a70b3...28d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei.. Innlegget jeg skrev over ble bare tull og jeg får ikke redigert det. :( Skulle egentlig vært et rutenett. Skitt au. Jeg orker ikke styre mer med det. :P

Anonymous poster hash: a70b3...28d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...