Gå til innhold

nekter å gå på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter nekter å gå på skolen. hun går i 10 klasse og har venner i klassen. hun er så ekstremt skolelei, at nå har det gått så langt at hun går på skolen 1-2 ganger i uken, noen ganger er hun ikke der ut hele dagen engang. jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, jeg har prøvd å kjæfte, jeg har snakket med lærere og helsesøster på skolen, jeg trenger virkelig hjelp! noen som har tips og råd?

Anonymous poster hash: 6f66f...f2c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forklare at hun kan ende opp med å måtte gå året om igjen? Hvis det er reelt da.

Skrevet

Kanskje prøve å gi belønning når hun jobber godt og det resulterer i god karakter?

Anonymous poster hash: 02463...8e1
Skrevet

Du som forelder har ansvar for å gjøre noe. Jenta di kan ikke fortsette slik.

Jeg anbefaler at du ber om et møte med skolen så raskt som mulig. De kan gi en oversikt over hvilke tiltak de anbefaler og evt søker på.

Her i kommunen kan skoleleie ungdom få tilbud om eget opplegg på skolen (hvis de har), praksisplass (der de jobber f.eks. 1 dag i uken), eller alternativ skole der de får inn teorien gjennom praktisk arbeid (gjennomgår samme pensum og eksamener som "ordinær skole").

Tilbudene varierer fra kommune til kommune.

Hvis ikke dette nytter kan du kontakte barneverntjenesten, og be om tiltak derfra. Det er forskjellig hva bv kan tilby i de ulike kommunene. Du kan evt først diskutere saken anonymt, og få innspill.

Anonymous poster hash: dd882...f5a
Skrevet (endret)

Nytter ikke og kjefte. Jeg var selv sånn på ungdomsskolen. Men du kan fortelle henne at det ikke er bra. Jeg måtte søke inn på vgs på særskilt grunnlag, uten karakterer. Og det er ikke positivt.

Mange av grunnene til at jeg skulket var fordi jeg ikke hadde det så bra med meg selv, så kanskje din datter ikke har det så bra? Men ikke vil snakke om det? Anbefaler deg og få hun til en psykolog. Så hun får noen og snakke med. Tilfelle det er noe hun ikke vil fortelle deg eller de på skolen.

Jeg var ute i praksis 2 dager i uken, og skole resten. Det hjalp veldig på, i noen perioder.

Endret av Hehahea
Skrevet

Du må finne ut hvorfor hun ikke vil på skolen, og ev hva som kan motivere henne til å dra tilbake. Jeg skulket utrolig mye fordi jeg aldri fikk noen utfordringer, og hadde få venner. Et tilbud om nytt pensun og flere utfordringer hadde f.eks vært løsningen for meg. Kanskje det er omvendt, at hun sliter med å skjønne noe, og da kan hun trenge et eget opplegg der hun får gå igjennom pensum i sitt tempo. Et opplegg der hun jobber en dag i uken, eller lignende tror jeg kan være veldig motiverende på mange skolelei ungdom.

Det er også mulig at hun ikke har det så godt med seg selv. Prøv å få henne til å snakke med helsesøster, helst alene. Mamma gjorde feilen å bli med meg inn, og da nektet jeg å si noe som helst.

Skrevet

Du kan snakke med nav.de hjelper barn som (regel ) når de er sååå skolelei.

Jeg var skolelei jeg også. Men var på skolen fordi.

Skrevet

Jeg nektet å gå på skolen i noen uker på ungdomskolen. Var skole lei og ble mobbet kraftig.

Ble rett og slett utbrent. Lå bare i sengen og stirret i taket dag ut og dag inn. Foreldrene mine ble bekymret, lærere ble bekymret. Jeg hadde det grusomt. Enden på visen var at jeg gikk tilbake mot et løfte om at jeg skulle få bytte ungdom skole neste semester. Det gledet jeg meg virkelig til, og gikk tilbake til marerittet med ny giv. Livet på ny skole var helt annerledes. Var en drøm i forhold. Nye lærere, nye elever, nye venner, ingen mobbing. Det hjalp virkelig.

Jeg hadde kanskje bestilt en samtale med lærer, spør din datter om hun vil være med for å diskutere alternativer eller ikke. Jeg mener ikke å si her at din datter blir mobbet, men det er noe på skolen som gir henne denne følelsen hun har. Kan det være noe å tenke på med skolebytte? Det hjalp som sagt meg.

Anonymous poster hash: cbaf3...9e7
Skrevet

Jeg ville bedt om møte med skolen så fort som mulig.

Hva gjør hun de dagene hun ikke er på skolen, er hun sammen med noen?

Om det ikke er alvorlige årsaker på skolen som gjør at hun ikke vil på skolen, men derimot "gidder ikke" eller "skolelei" så ville jeg tvunget henne på skolen. Tatt meg permisjon fra jobb en periode om det var nødvendig og fysisk passet på at hun var på skolen. Det er ditt ansvar at hun er tilstede på skolen, og hvilke verdier lærer hin om det bare er å la være å stille opp hvis hun går lei. Å ta ordentlig tak i dette nå vil hjelpe henne resten av livet. Det vil aldri være greit å sluntre unna fordi man er lei. Sykdom og psykososiale årsaker er noe annet.

Håper det ordner seg for dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...