Gå til innhold

Er bare veldig lei meg. Studentlivet finnes ikke herlig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og har vært det de siste to årene. Leier en minihybel for 5000,- i måneden, i tilegg til dette kjøper jeg busskort, betale mobilregning, kjøper mat (så klart, men føler det må nevnes ettersom flere tror at studenter kan leve av luft), betaler forsikring, etc. Jeg har det svært trangt økonomisk, får i blant hjelp av foreldrene mine og jobber litt ved siden av, men jeg har ikke kapasitet til å ta mange vakter ettersom jeg går et relativt hardt studium med svært vanskelig pensum og mye innleveringer.
Kanskje unødvendig å nevne, men jeg gjør det likevel: jeg har ikke råd til å oppsøke tannlegen så ofte, men jeg bestilte time hos en tannlege for rundt 5 uker siden og det viste seg at jeg hadde fått tre hull og måtte ut med 4900,- for behandlingen, itillegg til konsultasjonen som koster rundt 600,-. For to uker siden oppdaget jeg en betennelse i munnen, oppsøkte tannlege igjen (måtte ut med 600,- igjen) og ble henvist til en spesialist. 890,- måtte jeg betale for en time hos spesialisten og han konkluderte med at jeg måtte opereres...... Ja, så da ble jeg operert i går og måtte betale 4000, for inngrepet.
Nå er jeg så blakk at jeg ikke har råd til noe, er lei meg og klarer nesten ikke å konsentrere meg om eksamen, tenker mye på økonomien. Føler ikke jeg kan be om hjelp av foreldrene heller, da de betalte telefonregningen min og kjøpte tur\retur-billetter til meg så jeg reise hjem til jul.
Nå er jeg utrolig lei meg, er på gråten og føler som at alt går i mot meg... :-\ Utrolig kjedelig å måtte ha det slik...
(postet dette på feil forum)

Anonymous poster hash: 7dcaf...7e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes leit ut. Men du kan kanskje få tilbake en del av pengene. Samskipnadene pleier å dekke en del slike utgifter. Det gjorde de iallfall da jeg studerte. Kontakt studentsamskipnaden og hør. Og har du krav på noe mer så kan nok de informere.

Og så vet jeg ikke helt åssen det er stilt med å be foreldrene om krisehjelp, men når det plutselig raser inn med 10.000 i uforutsette utgifter over natta, så syns jeg nesten det må være lov.

Jeg må si at jeg kjenner meg litt igjen i bekymringene for åssen det skal gå, når en shaky økonomi treffes av et sånt jordskjelv. Håper det ordner seg, og lykke til.

• Liker 2
Skrevet

Uff.. det er synd å høre at du opplever studentlivet trist. Ut fra det du skriver så forstår jeg at det nå kan føles overveldende ut. Og jeg er enig med "mann 42" som har kommentert at det må være lov å snakke med foreldre dersom det plutselig kommer så mange uforutsette utgifter på en gang.

Nå vet jeg ikke hvor du studerer men jeg fant dette på nett;

Trondheim: https://www.sit.no/helse/refusjon

Oslo: http://www.sio.no/wps/portal/!ut/p/c5/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gDfwNvJ0dTP0NXAyNDA38TM3cDKADKR2LKmyDkidGNAzgS0h0Oci1-28HyuM3388jPTdUvyA2NMMgyUQQAhvEC_g!!/dl3/d3/L0lDU0lKSWdrbUEhIS9JRFJBQUlpQ2dBek15cXchLzRCRWo4bzBGbEdpdC1iWHBBRUEhLzdfME8wS0JBNU4xRTBNSDJWMzZQMDAwMDAwMDAvNW12dDAyMTE3MDAxMQ!!/?WCM_PORTLET=PC_7_0O0KBA5N1E0MH2V36P00000000000000_WCM&WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/migration/sio/helse/lege+-+fastlege/fa+refusjon+for+dine+helseutgifter

Bergen: http://www.sib.no/no/helse/copy_of_tannhelsetjeneste

Jeg vet ikke om dette var noe til hjelp. Men du skal vite at det er forståelig å bli bekymret, og ikke minst normalt! Men vil anbefale å snakke med noen. Enten familie, venner eller andre som er mer "objektive" (studentsamskipsnaden har også psykolog/sykepleiere). Tipset er velment da en vet at det å tenke på dette/gruble på dette alene gjør at det kan føles mer håpløst/vanskelig å finne alternative løsninger. Det å snakke med andre eller gjøre noe annet/med andre kan gi en pause og da kanskje redusere bekymringstankene og en får da kanskje tilgang til alternative tanker på hvordan en kan håndtere situasjon? Hva tror du at du vil kunne trenge slik at bekymringene ikke tar "overhand", men hvor du også kapasitet til å være sosial/lese til eksamen?

Skrevet

:hug: Det blir bedre skal du se

Skrevet (endret)

Man kan få dekket utgifter til tannlegebehandlinger om man må ha dem. Jeg må legge ut for mine behandlinger, men får dem tilbake fra Helfo etter kort tid. Dette må du snakke med tannlegen din om, og de må evaluere. http://helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/sider/tannlege.aspx#.UpOYIMSfySo

Kan jo være du har krav på å få noe eller alt dekket? :)

Edit: Ja, alle har jo gitt dette svaret før meg.. Jaja.. ;)

Endret av Nephthys

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...