Belima Skrevet 25. november 2013 #1 Skrevet 25. november 2013 Er det noen som har oppskrift på de "gammeldagse" julekakene, stappet med sukat og rosin? Har lest over en del oppskrifter, men så å si alle er av den lette typen som hveteboller. Ikke det jeg vil bake. Noen som har å dele bort?
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #2 Skrevet 25. november 2013 Kan det være det vi kaller julebrød du tenker på? Litt kraftig, litt søt hvetebakst med sukat og rosiner, bakt som ei litt stor leiv? Veldig god skjært i skiver som brød og med godt smør til? I så fall kan jeg kanskje hjelpe Anonymous poster hash: 9e410...753 2
Gjest Morgun Skrevet 25. november 2013 #3 Skrevet 25. november 2013 Kan det være det vi kaller julebrød du tenker på? Litt kraftig, litt søt hvetebakst med sukat og rosiner, bakt som ei litt stor leiv? Veldig god skjært i skiver som brød og med godt smør til? I så fall kan jeg kanskje hjelpe Anonymous poster hash: 9e410...753 Det vil ihvertfall jeg ha oppskrift på!
Gjest Eurodice Skrevet 25. november 2013 #4 Skrevet 25. november 2013 En oppskrift fra "gamle dager", fra Gyldendals store kokebok 1958: Fin julekake i form 2 kaker 2 1/2 dl fløte eller melk 30 g gjær 1 egg 2 eggeplommer 100-125 gsmør 2 dl sukker 1/4 ts salt 1 ss vaniljesukker revet skall av 1/3 sitron 1 dl rosiner 1 dl hakket sukat 1 dl hakket appelsinskall 1 dl mandler ca. 550 g hvetemel (vel 1 liter) Pensling og garnering Eggeplomme, 10-15 mandler Varm fløten (melken) til 30-37 grader. Rør ut gjæren med litt av fløten (melken). Hell resten av fløten (melken) i bakefatet. Tilsett så meget mel at det blir en blank, smidig deig som slipper fatet. Sett deigen til heving. Rør imens de hele eggene og eggeplommene med smøret, sukkeret og saltet. Tilsett vaniljesukker, sitronskall, de skylte rosinene, sukat, appelsinskall og de skåldete, grovhakkede mandlene. Bland alt dette i den hevede deigen og tilsett mere mel. Arbeid deigen i fatet til den er smidig og sett den igjen til heving. Deigen er temmelig løs og helles direkte fra bakefatet i to smurte, melete stekepanner eller avlange brødformer som hver tar ca. 1 1/2 liter. Obs! Alle godsakene gjør deigen tung, og den hever seg derfor langsomt. Formene skal bare fylles halvt. Dekk dem med bakeklede og sett dem til heving. Pensle dem med lett sammenvispet eggeplomme blandet med litt vann, og pynt med skåldete mandler som er skåret i grove strimler eller grovhakket. Stek kakene i svak-middels varm ovn (200-225 grader) ca. 20 min. La kakene avkjøles i formene før de hvelves.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #5 Skrevet 25. november 2013 Det vil ihvertfall jeg ha oppskrift på! Skal se om jeg får knabba med meg mammas oppskriftsbok i morra Anonymous poster hash: 9e410...753
Belima Skrevet 26. november 2013 Forfatter #6 Skrevet 26. november 2013 Kan også hete julebrød. Kjært barn har mange navn. Jeg kan bake flere jeg, så takk Arabella, vil også prøve din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå