Gå til innhold

Sopp- hvor lenge?

Fremhevede innlegg

Gjest Mzfire
Skrevet

Jeg har klare symptomer på at jeg har fått sopp i underlivet.

Burde nok dra til legen, men er det noen som vet hvor lang tid det tar før det går over?

Jeg merket at jeg fikk det på torsdag. Kjøpte en Canesten krem og vagetorie. Har siden da ikke vært flink og smurt meg to ganger om dagen. Blir litt bekymret siden det ikke har gitt seg enda. Hatt sex og det gjør ganske vondt. Spesielt etterpå. Håper noen vil svare!

Er vel noen år siden jeg hadde sopp sist, så husker ikke helt.

Tror jeg skal avstå fra sex til det har gitt seg.

Videoannonse
Annonse
Gjest muffen2
Skrevet

Jeg har slitt leeeenge med dette... Så jeg har ganske mye erfaringer kan du si. Du bør avstå fra sex til du er bra igjen. Dette fordi du blir så sår i huden der at du bare for nye og nye rifter som det gror sopp i... Ta 1 vagitorie, og i tillegg bør du være flink med kremen, helst smøre deg 3-4 ganger om dagen i minst 1 uke. I tillegg bør du ta en kur med Vivag (melkesyretabletter etterpå).

Andre forebyggende tiltak:

- Bruk kun bomullstruser

- Bruk vaskepulver og skyllemiddel merket "Sensitive"

- Bruk ikke resirkulert toalettpapir som er parfymert (kjøp heller hvitt papir)

- Skyll skjeden 2 ganger om dagen med eddikskyllevann (1 dl edikk blandes i 1 liter vann, bruk en sprøyte eller øreskylleballong)

Jeg har erfart at når man først får dette svineriet, så kan det være vanskelig å bli kvitt. Derfor er det viktig å fullføre behandlingen nøye...

Lykke til :)

Gjest Yoni
Skrevet

Jeg tror det kan være lurt å bruke bind i stedet for tamponger under menstruasjonen. Noen sier også at hormonbaserte prevensjonsmidler kan føre til soppinfeksjoner, men dette er visstnok ikke bevist.

Gjest Mzfire
Skrevet

Takk for svar. Jeg går jo på p-piller, men hadde det hatt innvirkning på meg skulle jeg vel hatt det oftere? Har gått på p-piller i noen år. Kun hatt sopp en gang før og da var jeg gravid.

Skal lytte til rådene jeg fikk :-)

Gjest Lilleulv
Skrevet

Da tror jeg ikke det har noe med p-pillene å gjøre. Noen ganger blir det bare litt ubalansert miljø der nede. Da dreper man først soppen, og stabiliserer miljøet med melkesyretabletter eller eddikskyllevann.

Skrevet

Om det ikke går over, kan du kjøpe flere vagitorier (enkeltpakninger uten krem). Det hjalp meg - tror jeg trengte 3 stykker før svineriet var borte, i tillegg til krem. Kremen hjelper ikke mot sopp innvendig...

Amarone

Gjest Mzfire
Skrevet

Hva skal da hylsteret brukes til ? Trodde det var til å få krem i som man skal føre innvendig jeg. Merker at det ikke har blitt bra innvendig.

Da får jeg kjøpe noen vagitorier da.

Skrevet

Sæd kan føre til oppblomstring av sopp dersom man allerede har det, så det kan også være en ide å bruke kondom en periode etter at du begynner å bli bedre. Det er også svært viktig at du er våt og klar når han trenger inn i deg, ellers skapes det veldig lett rifter og du får nye oppblomstringer. Vannbasert glidemiddel kan også være til hjelp.

Gjest Mzfire
Skrevet

Visste ikke at sæd var ugunstig for meg. Kjedelig med kondom, men da får vi bruke det for en periode da. Det er virkelig noe dritt å få dette. Glad jeg ikke er ofte plaget av dette. Er jo helt uutholdelig.

Burde jeg unngå å bruke g-streng?

Gjest muffen2
Skrevet

Ja, du burde unngå g-streng og truser av syntetisk stoff. Kremen er ment til å smøres på utenpå, men jeg pleier å ta litt krem inni oxo jeg.

Gjest Snexi
Skrevet
Jeg tror det kan være lurt å bruke bind i stedet for tamponger under menstruasjonen. Noen sier også at hormonbaserte prevensjonsmidler kan føre til soppinfeksjoner' date=' men dette er visstnok ikke bevist.[/quote']

Er av erfaring ikke helt enig med deg der.

Det gjelder spesielt om en er mye plaget av sopp utvendig også.

Jeg ble anbefalt å bruke tamponger fordi en holder seg tørr, som er viktig

for å bli kvitt soppen.

Selvfølgelig er man hygienisk og skifter tampong ofte.

Skrevet

Det anbefales ikke å bruke string, aller helst en løstsittende boxer. Du bør selvfølgelig sove uten undertøy (det gjør du vel kanskje allerede), og ikke bruke tettsittende bukser. Du kan også gå med skjørt uten undertøy under hjemme. Bruk for all del ikke vanlig såpe på underlivet, vask max en gang i døgnet, og bruk asan eller annen spesialsåpe med riktig ph.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Skal man bruke bind bør man ikke bruke Libresse eller Always fordi disse puster dårlig. Jeg ble anbefalt Saba fordi det er så luftig... Men har ikke fått meg til å kjøpe de enda, de virker jo så store :o Så jeg har ikke fulgt dette rådet selv, men det var noe jeg ble anbefalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...