Gå til innhold

Får alle unger ukepenger eller!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er den "tradisjonen" med å gi unger ukepenger? Hva er det godt for? Får alle unger idag ukepenger?

Hvorfor?

Så de kan gå på butikken og kjøpe snop?

Anonymous poster hash: 54cae...aec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så de kan lære seg pengenes verdi og å styre penger selv, og gjøre egne innkjøp innenfor rimelighetens grenser. Det er bedre å begynne å lære det tidlig enn å plutselig stå der som nesten voksen og ikke vite noe om hva penger er verdt.

Anonymous poster hash: 400fd...fce
  • Liker 11
Skrevet

Jeg fikk 30 kr hver lørdag når jeg var liten/ung så jeg kunne gå å kjøpe meg lørdagsgodt.

Hvis jeg ville ha noe utover det som jeg egentlig ikke trengte så fikk jeg hjelpe til hjemme med oppvask, bære ut søppel, rake i hagen etc. da fikk jeg betalt for det jeg gjorde. Vi hadde en liste på kjøleskapet hvor det stod hva jeg fikk for de forskjellige oppgavene. Sånn sparte jeg for eksempelt over et halvt år for å kunne kjøpe meg en nintendo 64 som jeg så inderlig ønsket meg.

• Liker 2
Skrevet

Vi gir ungene våre 50 kr hver i uke penger, og det går rett på sparegrisene deres, de er så flinke å spare:)

Skrevet

Vår eldste er bare 5, så vi har ikke begynt med det enda, men det kommer nok etterhvert. Det er som andre sier så de skal lære seg hvordan å forvalte penger, en veldig viktig bit av det å bli voksen.

Jeg leste forøvrig at andelen barn som får ukepenger har gått ned. Dette henger sammen med at velstanden har økt såpass at mange bare får penger og ting når de trenger, heller enn en fast sum.

Anciol: det er selvfølgelig bra at ungene dine sparer, men har de lært hva det faktisk betyr enda? Det å putte penger på en sparegris er i seg selv ikke særlig nyttig. Det er det å ønske seg noe, og å skjønne at for å få det må de forsake noe annet nå, og gleden ved å endelig få det som er selve læringen (for å få det nye dataspillet må jeg la være å kjøpe godteri i 5 uker. Kjøper jeg litt godteri hver uke vil det ta 10 uker)

• Liker 2
Skrevet

Vi gir guttene våre på 13 og 15 år månedslønn.

Vi setter inn kr 400,- på bankkontoene deres. De har minibankkort.

Hver måned får vi bankutskrift som vi går gjennom i lag.

Innkjøp (små og store) må alltid tas opp med oss på forhånd, der vi diskutere om de virkelig har bruk for det.

I begynnelsen var de innom butikken/kiosken 1-3 ganger i uken. De merket imidlertid fort at de små beløpene utgjorde en del på bankutskriftene.

Gjennom denne bevisstgjøring har de lært mer om pengebruk, og på siste utskriften var der faktisk ikke uttak i det hele tatt hos noen av de. De har begynt å få endel på kontoene sine, og har ting de sparer til.

Økonom:"Ja, du bør gi barna lommepenger" - http://www.klikk.no/foreldre/article863523.ece

Psykologspesialist: "Gi barna penger for det de gjør" - http://www.aftenposten.no/familie-og-oppvekst/--Gi-barna-penger-for-det-de-gjor-7145186.html

Anonymous poster hash: 33123...ed7
  • Liker 2
Skrevet

Selv om noen kanskje har gode erfaringer fra å bli lønnet for husarbeid, så vil jeg si meg ganske uenig i denne metoden. Barn har godt av å lære seg selvfølgeligheten med at alle i familien hjelper til i huset, og at dette ikke kan straffes eller belønnes med penger. Det er etter min mening bedre å gi en fast ukelønn.

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk aldri faste ukepenger, men i stedet penger om jeg skulle på noe spesielt - om det var skidag eller en tur til Oslo. Jeg tror jeg har lært det å styre pengene mine likevel. Ukepenger er på ingen måte den eneste måten å lære viktigheten av å spare, at man ikke kan bruke mer enn det man har osv.

Men noen synes ukepenger er finfint...

Ellers helt enig med det som er sagt over - lønn for å hjelpe til hjemme synes jeg er ganske tåpelig. Det å lære og hjelpe til UTEN å få betalt for det er etter mitt syn veldig viktig i en god oppdragelse!

• Liker 1
Skrevet

Våre barn får 50,- i ukelønn hver Fredag. Grunnen til at de får ukepenger er for at de skal lære seg at ting koster penger og at penger vokser ikke på trær. Og at hvis de vil ha noe, f eks en leke eller et dataspill, så må de spare for å få råd til det. Men barna våre vil gjerne ha mer i ukelønn og forteller om venner av dem som får flere hundre i ukelønn. Det synes jeg er galskap.

Skrevet (endret)

Vår eldste er bare 5, så vi har ikke begynt med det enda, men det kommer nok etterhvert. Det er som andre sier så de skal lære seg hvordan å forvalte penger, en veldig viktig bit av det å bli voksen.

Jeg leste forøvrig at andelen barn som får ukepenger har gått ned. Dette henger sammen med at velstanden har økt såpass at mange bare får penger og ting når de trenger, heller enn en fast sum.

Anciol: det er selvfølgelig bra at ungene dine sparer, men har de lært hva det faktisk betyr enda? Det å putte penger på en sparegris er i seg selv ikke særlig nyttig. Det er det å ønske seg noe, og å skjønne at for å få det må de forsake noe annet nå, og gleden ved å endelig få det som er selve læringen (for å få det nye dataspillet må jeg la være å kjøpe godteri i 5 uker. Kjøper jeg litt godteri hver uke vil det ta 10 uker)

Ja det har jeg, forleden dag ønsket guttungen min seg en lego chima ting, så da sa jeg at visst han vil ha den så får han spare ukepengene sine til han har nok:) Sønnen min forstår slikt svært godt da han er klassens beste i matte og tall:)

Datteren min sparer til lego friends stallen , og spørr "Mamma har jeg nok" da teller vi pengene i grisen, og så sier sier jeg hvor mye hun mangler:)

Endret av Anciol
Skrevet

Mina barn får inte ukepengar.
Vi skulle började ge dem men både vi och barnen glömde bort det...

Jag funderar på att börja igen efter årsskiftet för att de ska lära sig hantera pengar.

Mitt dilemma är dock att jag inte ser vad de ska köpa för pengarna? De har fortfarande kvar pengar från sommaren, pengar de fick av besteföräldrar och av oss.

Börjar vi med ukepengar så måste vi tala om vad pengarna får användas till (inte en massa godis, och inte köp i iPad-spel, men kanske ett spel i sig?), och vad vi nu förväntar oss att de ska använda pengarna till.

• 1 måned senere...
Skrevet

Så de kan lære seg pengenes verdi og å styre penger selv, og gjøre egne innkjøp innenfor rimelighetens grenser. Det er bedre å begynne å lære det tidlig enn å plutselig stå der som nesten voksen og ikke vite noe om hva penger er verdt.

Anonymous poster hash: 400fd...fce

Regner med at du ser den enorme selvmotsigelsen her? Barna FÅR åenger fordi de skal lære seg pengenes verdi og styre selv? I det virkelige liv FÅR man selvsagt ikke penger med mindre man vinner i lotto eller naver. Barna må jo lære seg at penger er noe man får gjennom lønn for arbeid.

Å gi barna ukepenger er i mine øyne idiotisk. Barna lærer at de får penger uten å gjøre noe for dem. Husarbeid skal selvsagt ikke lønnes med penger, det er en selvfølge at hele familien deltar i husarbeid.

Våre barn har alt de trenger, og de får penger når de trenger det. F.eks. til lørdagsgodt eller om de en lørdagstur på kiosken. Men de får selvsagt ikke faste ukepenger slik at de bare kan forvente at pengene kommer automatisk. Men de får like ofte nei som ja når de spør om gryn.

Samtidig er vi bevisste på at barna begynner tidlig å tjene sine egne penger. Her er det ut i jobb når de er 13 år, da har de egne bankkort og egne penger til fri disposisjon. Slik lærer de verdien av penger og en sunn forvaltning av disse. Da er de også fri tli å bruke disse pengene. Vår filiosofi er at vi hjelper dem, men hvis de svir av alt de har, så får de gå rundt å være blakk til neste lønning da.....

Anonymous poster hash: 50795...c86

Skrevet

Har prøvd, men jentungen ville ikke ha. Hun er 10 år. flink å hjelpe til hjemme å slikt. så får hun penger når hun skal noe.

Anonymous poster hash: f92d0...87e
Skrevet

Datteren min på 5 får ukepenger, startet nå nettopp. Hun får 50 kroner hver lørdag om rommet hennes er ryddig, da kan hun velge om hun vil kjøpe lørdagsgodt, blad eller spare pengene til hun kan kjøpe seg noe større. Som regel kjøper hun smågodt for litt av pengene, og sparer resten. Syns det er en grei ordning for oss.

• Liker 1
Gjest star123
Skrevet

min sønn må jobbe for pengene, ta ut søppla måke litt snø, rydde osv gir vel ikke penger uten grunn

Skrevet

Vi hadde en blanding. De hadde ukepenger som forutsatte spesifikke arbeidsoppgaver i hjemmet, og så hadde de plikter som ikke ga penger og i tillegg muligheter til å tjene ekstra.

Begge har lært seg opp til å spare, og har lært seg opp til å ta egne økonomiske valg( ikke alltid foreldrenes førstevalg, men det er ulempen med å la de kontrollere penger selv.)

Jeg måtte tjene alle mine penger selv, og det ødela totalt mitt forhold til penger, så den taktikken anbefaler jeg ikke. (alle pengene kom så dyrkjøpt at jeg var lite motivert til å spare dem)

Skrevet

Jeg fikk aldri ukepenger da jeg var yngre, fikk heller penger om jeg trengte/skulle noe spesielt. Jeg er 20 år i dag.

Skrevet

Oppgaver i hjemmet fikk ikke barna noe som helst for. Husarbeid er noe alle i en husholdning må bidra med.

Her var skolen jobben deres, og hvis de gjorde skolearbeidet ordentlig gjennom hele uken, uten at jeg behøvde mase, fikk de lønnen sin.

Ukelønn ble etterhvert omgjort til månedslønn for at de skulle lære å disponere penger slik at de varte over lengre tid.

Anonymous poster hash: 1d688...adf
  • Liker 1
Skrevet

Jeg skjemte ikke barna bort, men de måtte ikke gjøre fast husarbeid for å få ukepenger, er ti, femten år siden og de fikk cirka 50 kroner i uka - kan hende var det litt mindre, men en fast sum hver fredag - og godteri har ikke gått like mye opp i pris som andre "matvarer". Jeg kjøpte inn snop til helga, men ikke mye, bare så de fritt kunne bestemme selv og ikke ville savne sjokolade, is og chips. De fikk disponere lommepengene fritt mao.

Når de gikk med avisa og tjente penger fikk de likevel lommepenger uavkortet, og jeg fortsatte å kjøpe inn snop til helgene. Tror jeg tenkte at jeg ikke skulle tjene på at de jobbet. De fikk også penger til kino eller når de gjerne ville kjøpe f.eks pizza sammen med venner hvis de spurte og hadde brukt opp lommepengene sine, men noen ganger sa jeg nei hvis jeg satt "fint i det" med masse regninger. Sa bare at det ikke går nå fordi det er litt mange regninger.

Likevel har de ikke tatt skade av det. Hjelp med husarbeid varierte, gutterommene så ut som slagmark noen ganger og jeg truet med å legge alt i søppelsekker, men det har gått bra både økonomisk og med utdanning og sparing i voksen alder. Og de har det rent og ryddig i hjemmene sine og kan lage mat. Var mer opptatt av å la de lære seg å lage enkel mat enn å tørke støv, enkelt sagt. De fikk likevel erfaring med støvsuger, skift av sengtøy, oppvask, trappevask og vindusvask, men ikke noe fast.

Ville ikke at husarbeid skulle bli sett på som lønnet arbeid siden alle i en familie må bidra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...