Gå til innhold

Er bart arvelig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1: Hvis en mann har kraftig hårvekst, vil sønnen mest sannsynlig arve det?

2 hvis en kvinne har bart, og får en datter, vil hun også få bart?

Anonymous poster hash: 4caf3...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faren min er som pastoren i Hotell Cæsar, mens jeg bare har litt mer hårvekst enn søstra mi hvis vi ser bort ifra beina og ansiktet :tongue:

Men da har jeg også et gen som verken moren eller "faren" min har, så.. tja :laugh:

Endret av gyazo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min er som pastoren i Hotell Cæsar, mens jeg bare har litt mer hårvekst enn søstra mi hvis vi ser bort ifra beina og ansiktet :tongue:

Men da har jeg også et gen som verken moren eller "faren" min har, så.. tja :laugh:

Kanskje du er adoptert :)

Anonymous poster hash: 4caf3...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far ser ut som en apekatt, og det gjør jeg også bortsett fra at jeg har lysere hår. Bart har jeg også, og skjegg.

Alt er arvelig, til en hvis grad. Vil nok si at hårvekst er en av de tingene som er mer arvelig andre mange andre ting.

Anonymous poster hash: de671...65b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårvekst er arvelig, men som med så og si alt arvelig så er det ikke så enkelt som "enten/eller". Det er også flere faktorer som påvirker hårvekst. Nå kjenner jeg ikke i detalj nedarvingsmønstre for hårvekst (annet enn skallethet).

For å få kraftig hårvekst/ansiktsbehåring må man i det minste ha 2 ting på plass. Gener for kraftig hårvekst, og høyt nok testosteronnivå, samt lavt østrogen og progesteron nivå. Hormonivåer er regulert av både gener (og er dermed arvelig) og miljøfaktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...