Gå til innhold

Hva gir bihulebetennelse?

Gjest Virvar

Anbefalte innlegg

Gjest Virvar

Jeg lurer på hva som gjør at man får bihulebetennelse. Er det det at man er forkjølet og har masse snørr liggende i systemet som man ikke får ut? Eller andre ting. Jeg snyter og snyter og snyter meg, og det ser ikke ut til å ta stopp. Vanligvis bruker jeg masse nesespray men nå vil jeg prøve å begrense dette til kvelden og natten. Eller er det slik at man bør på løst opp med nesespray?

Jeg har hatt bihulebetennelse noen få ganger og det er VONDT og jeg må på penicilin og får kjempedårlig mage. Dette har jeg ikke lyst til nå.

Jeg kjenner jeg er tett i hodet og det trykker fra innsiden. Øverst i kinnene liksom. Har ikke den typiske bøye- hodet- frem - smerten. Jeg får hetetokter til tider men har ikke feber. Hodet er som sagt tungt og jeg går på lavgir. Lite med krefter.

Noen som kan komme med noen fornuftige ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Primula

Sikker på at det ikke er pollenallergi? Dette hørtes ut som meg forrige uke... Det rant fra nesa, jeg var "tett i hodet", sliten og trett. Jeg gikk på apoteket og kjøpte en nesespray mot pollenallergi som heter Livostin. Det funket veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Nesespray, immunforsterkende midler som solhatt, propolis, bukkehorn o.l. Vet ikke med nesespray, men resten fåes kjøpt på helsekost.

God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest care

Jeg trodde jeg hadde bihulebetennelse i helgen. Trodde hodet skulle sprekke. Jeg tok så ørelys og hele systemet i hodet mitt løsnet på seg. Det kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lizbet

Bihulebetennelse får man når man ikke får drenert nesen og nesegangene for slim. Ergo dukker det hovedsaklig opp i forbindelse med forkjølelser ol. hvor det er viktig å passe på at man pusser nesa og eventuelt bruker nesespray/saltvannspray som løsner det som sitter i nesa. Men bruker du masse nesespray vil denne virke mot sin hensikt. Over lengre tid vel og merke.

Du er ikke allergisk da?? Ypperlig tid for det i disse dager....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvar

Nei såvidt jeg vet er jeg ikke alergisk. Har ikke vært det før iallefall. Selv om sympthomene kan minne : klør vanvittig i halsen, nesen renner og klør den også- har sikkert snytt meg 150 ganger i dag :-? Og det blir nesen sår av gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Starya

Hm, jeg er også plaget for tiden. Har masse slimproduksjon som bygger seg opp over natten, så når jeg da står opp bare renner og renner det.. Også føler jeg meg tett i pappen, med hodepine. Kan det være allergi, altså? Har aldri hatt det før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Ved bihulebetennelse kjennes det ut som om øynene skal sprette ut av hodet, fyllingene i tennene er i ferd med å bli presset ut og nesen er så og si umulig å pusse i enkelte perioder. Etter noen gode blås er det heller ikke uvanlig at verdens ekleste snørrklump på størrelse med en golfball finner veien ut av nesen. Zymelin og nudelsuppe er det eneste som har hjulpet meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vet ikke hva som forårsaker det, men noe som hjelper bra er Lakserolje. Du smører det over øyenbrynene og på kinnene under øynene. Og da løsner det! Høres rart ut, men det funker!

Men uansett må du helt sikkert ha pensillin e.l. Det må ihvertfall jeg ha hver gang. Men lakseroljen hjelper på å løsne opp slimet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 3llie

Jeg fikk akutt kronisk bihulebetennelse fordi jeg ikke hadde brukt nesespray mens jeg var forkjøla. Gikk på legevakta da smertene ble utholdelige og fikk beskjed om å ta nesespray og neseskyll. Smertene forsvant etter tre dager med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor høst gikk jeg med bihulebet. i tre mnd. Gikk på den ene penicilinkuren etter den andre og det var grusomt.

Ble aldri bra. Til slutt fikk jeg en ekstra sterk kur som jeg skulle ta, resultatet ble at jeg fikk penicilinsjokk. Har aldri vært så syk i hele mitt liv.

Til slutt fikk jeg spørsmål fra far til min sønns beste kompis om han ikke kunne få hjelpe meg med bihulebet. Da hadde han hørt på meg og min tette nese i tre mnd.

Han driver med akupunktur og etter tre beh. med nåler og vakummassasje, så ble jeg helt bra og har ikke vært dårlig siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Gjest

Akutt bihulebetennelse kommer ofte i forbindelse med forkjølelse. Grunnen er at slimhinnene hovner opp og stenger de smale kanalene til bihulene. Dermed hoper det seg opp slim inne i bihulene, og det blir gode vekstbetingelser for virus og bakterier.

80% av bihulebetennelsene går over av seg selv, og man trenger derfor normalt ikke å gå på penicillin.

Penicillin brukes stort sett bare når betennelsen ikke har gått over i løpet av en uke-ti dager, man har kraftig feber, sterke smerter eller redusert allmenntilstand. Vi tar generelt for mye penicillin, kroppen klarer i mange tilfeller å ta knekken på bakterier/virus selv! Den beste medisinen er å snyte seg ofte, ligge med hodet høyt om natten, bruke nesespray eller saltvannspray. (Vanlig nesespray skal forresten bare brukes i maks 10 dager, bruker man den for lenge vil den virke motsatt av sin opprinnelige virkning, og danne mer snørr og hovne slimhinner. Saltvannspray kan man imidlertid bruke så lenge man vil)

Symptomer på bihulebetennelse er gult/grønt snørr, trykk/smerte over aktuelle bihule, som forverres ved foroverbøying, og smerter som kjennes ut som tannverk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Gammel tråd, men... samboern min har slitt med bihulebetennelse delvis pga allergi. Slimhinnene i bihulene hovner opp og tettes da også, slik at det blir grobunn for betennelse. Symptomene på allergi og bihulebetennelse kan likne på hverandre, så jeg synes en tur til legen for å få tatt blodprøver (infeksjons- og allergitest) er vel anvendt tid om det ikke går over av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bihulebetennelse er vondt. Jeg var veldig plaget av dette noen år. Nå er det heldigvis lenge siden sist. Hver gang jeg kjenner antydning til at bihulene tetter seg, finner jeg fram nesehornet og skyller med saltvann. Etter et døgn er som regel symptomene borte. Så jeg vil anbefale deg å kjøpe et nesehorn på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg anbefaler at man skylder med saltvann. Du kan bruke nesehorn som fås kjøpt på apoteket eller bare snufse inn saltvann fra en spiseskje. Husk å lukke det andre nesebordet.

Jeg har veldig lett for at en forkjølelse setter seg i bihulene. Første gang jeg skulle skylle med saltvann så grudde jeg meg veldig. Tror jeg brukte et par dager før jeg våget. Det gikk helt fint. Litt søl og gris så stå over vasken. Nå tar jeg knekken på en ev. bihulebetennelse på den måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest bihulemor
Jeg lurer på hva som gjør at man får bihulebetennelse. Er det det at man er forkjølet og har masse snørr liggende i systemet som man ikke får ut? Eller andre ting. Jeg snyter og snyter og snyter meg, og det ser ikke ut til å ta stopp. Vanligvis bruker jeg masse nesespray men nå vil jeg prøve å begrense dette til kvelden og natten. Eller er det slik at man bør på løst opp med nesespray?

Jeg har hatt bihulebetennelse noen få ganger og det er VONDT og jeg må på penicilin og får kjempedårlig mage. Dette har jeg ikke lyst til nå.

Jeg kjenner jeg er tett i hodet og det trykker fra innsiden. Øverst i kinnene liksom. Har ikke den typiske bøye- hodet- frem - smerten. Jeg får hetetokter til tider men har ikke feber. Hodet er som sagt tungt og jeg går på lavgir. Lite med krefter.

Noen som kan komme med noen fornuftige ord?

Sjekk Pasienthåndboka: Bihulebetennelse, akutt

Akutt bihulebetennelse kommer ofte etter en vanlig forkjølelse, eller en forkjølelse som trekker i langdrag.

Bihulene er luftfylte hulrom i beinet med en trang åpning ut til nesen. Ved forkjølelser hovner slimhinnene i nesen og bihulene opp, slik at åpningen blir enda trangere. Dette kan føre til at snørr og bakterier kan stenges inne i bihulene og føre til at trykket øker. Dette gir smerter og ømhet i beinet som omgir bihulen.

Eller; Bihulebetennelse, kronisk

Akutte bihulebetennelser skyldes spredning av bakterier eller virus fra nesen og inn i bihulene. Slik spredning skjer typisk i forbindelse med forkjølelser. Etter en slik akutt bihulebetennelse kan det lett bli liggende igjen puss i bihulene, dersom passasjen i nesen er trang. Dette pusset kan føre til at det stadig blusser opp nye betennelser, som på sikt kan skade slimhinnene. Når dette skjer, blir motstandskraften mot nye infeksjoner dårlig, og man kommer på denne måten inn i en vond sirkel med kronisk betennelse.

tips? I de fleste tilfeller vil behandlingen være penicillinkur.

Du bør unngå nesedråper dersom du har kronisk bihulebetennelse, fordi slimhinnene ofte er sårbare ved denne tilstanden. Vanlige saltvannsdråper kan derimot være nyttige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...