Gå til innhold

Må man ha "rett" til å være deprimert, ulykkelig eller ikke ha det bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helst i form av å ikke ha overfladiske goder eller utvendig fremstå som vellykket?

Mange som er deprimerte, bipolare, har angst eller sliter med andre ting psykisk vil, naturlig nok, at det skal respekteres som en lidelse/sykdom som ikke kan repareres ved en "quick fix".

Som en følge av det er det naturlig å derfor si at disse tingene kan ramme mennesker uavhengig av bakgrunn. De fleste er (forhåpentligvis) også klar over at en sum penger, en god jobb, en garderobe eller et heldig utseende ikke hjelper deg dersom du blir misbrukt, har en nær slektning med kreft eller mister en god venn i en bilulykke. Der er alle i samme båt. Midtlivskrise rammer også de aller fleste, med liknende reaksjoner.

Vi vet av forskning at penger kun har noe å si ang. lykke når det gjelder overlevelsesevne, og at det er ikke er noen korrelasjon mellom å være rik og "lykke". Mange trenger ikke forskning for å vite dette.

Hvorfor føler jeg likevel at det er en viss forutinntatthet hos mange? Jeg leser artiklr og i kommentarfeltet er det mange ignorante kommentarer. Er ikke synd på den og den kjendisen, ja hun fjernet brystene i frykt for brystkreft, eller han har et rusproblem eller hun vokste opp med en alkoholiker som mor, men "hadde jeg hatt like mye penger så..."

Det virker som om det mange egentlig mener er "jeg ønsker legitimitet for min lidelse og synes andre burde få det også, med mindre de har mer enn meg, da burde de skjerpe seg".

Dersom man selv vet av egen erfaring at depresjon og angst kan ramme en og krever hardt arbeid å komme ut av, vil man ikke dermed utvide respekten for dette ved å vise samme generøsitet overfor andre?

Rike Hollywood kjendiser ligger på toppen med skilsmisser, dop og alkoholmisbruk, fotomodeller er verdens mest fysisk usikre kvinner og mange mennesker i høyt rangerte posisjoner har diverse personlighetsforstyrrelser (dette er bevist innen media, politikk og business).

Er ikke de fleste voksne mennesker i stand til å se at livet er komplekst for de aller fleste eller har jeg bare vært uheldig ang. hvem jeg har støtt bort i? Holdningene jeg viser til over virker, for å si det rett ut, ganske vanlige blant mange på KG. Det kreves en viss "rett" til å synes synd på seg selv eller slite med egne valg. Så ikke kom her med dine problemer for jeg har mine...

Anonymous poster hash: 102f5...74b
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle mennesker sliter. noen mer enn andre såklart. Og det som for noen virker som bagateller og klaging kan for andre være store plager. Folk er individuelle og takler eller ikke takler ting på forskjellig vis. Jeg tror det er mye misunnelse og egoisme blandet folk, og at mange har nok med seg selv, og derfor ikke orker se andres lidelse dersom den ikke ligner din egen.

Anonymous poster hash: 74b96...caa

Skrevet

Alle mennesker sliter. noen mer enn andre såklart. Og det som for noen virker som bagateller og klaging kan for andre være store plager. Folk er individuelle og takler eller ikke takler ting på forskjellig vis. Jeg tror det er mye misunnelse og egoisme blandet folk, og at mange har nok med seg selv, og derfor ikke orker se andres lidelse dersom den ikke ligner din egen.

Anonymous poster hash: 74b96...caa

Jeg tror dette stemmer.

Det er nok sant at folk har ulik kapasitet for å takle problemer, og at enkelte "dukker under" raskere enn andre. Det er likevel vanskelig å snakke om, og ikke noe man heller kan anklage andre for - tross alt, vi vet ikke hvordan personen har det.

Jeg synes likevel det er viktig å tenke at om enkelte takler vanskeligheter dårlige enn andre, så kan det være hvem som helst. Det er ikke gitt at fordi en situasjon ikke hadde vært vanskelig for deg, så er den ikke vanskelig for vedkommende. Noen er normaltfungerende men dukker under av problemer som oppstår eller kriser, andre lever med en såkalt "mørk sky".

Men ja, de fleste har nok med seg selv. Og samfunnet oppfordrer alle, spesielt kvinner, til å tenke på seg selv.

Anonymous poster hash: 6549d...157

Skrevet

Flere?

Anonymous poster hash: 6549d...157

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...