AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #1 Skrevet 25. november 2013 Jeg har ca 1 000 kr jeg vil donere til et veldedig formål eller en veldedig organisasjon. Spørsmålet er bare hvilket formål jeg skal velge? Hvilken ville du valgt? Anonymous poster hash: cd302...85a
Chloe- Skrevet 25. november 2013 #2 Skrevet 25. november 2013 Jeg vil ikke påvirke hvilken organisasjon du gir til, men jeg vil bare anbefale deg å gi de til organisasjonen som "frie midler", istedet for øremerket til et spesifikt prosjekt. 1
The Kitten Skrevet 25. november 2013 #3 Skrevet 25. november 2013 (endret) Hva med leger uten grenser? Vurderer selv å gi dem en gave til jul. Edit, postet før jeg var ferdig. Men må lese meg opp på hvor mye som går til administrasjon o.l. Endret 25. november 2013 av The Kitten
Tvist Skrevet 26. november 2013 #4 Skrevet 26. november 2013 Bare pass på at du får fradrag på skatten for det, alt over 500 kr. 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #5 Skrevet 26. november 2013 Jeg ville nok gitt til en godt etablert organisasjon med lang erfaring. Redd barna, Kirkens Nødhjelp, SOS barnebyer, Leger uten grenser, eller WWF. Noe administrasjonsutgifter påløper alltid, men jeg stoler på at de etablerte organisasjonene vet hva de driver med Anonymous poster hash: 1a73d...ed7 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #6 Skrevet 26. november 2013 www.kirkensnodhjelp.no , 91,1% går til formålet Anonymous poster hash: 17453...174 1
Anglofil Skrevet 26. november 2013 #7 Skrevet 26. november 2013 Jeg ville gitt til Leger uten grenser. Mvh Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #8 Skrevet 26. november 2013 Jeg ville valgt den organisasjonen som får mest ut av pengene og bruker minst på administrasjon og reklamekampanjer. Anonymous poster hash: d57dc...154 1
Chloe- Skrevet 26. november 2013 #9 Skrevet 26. november 2013 Hvorfor er alle så hekta på å forminske administrasjonsutgiftene? Jeg tror ikke folk forstår hvor overpressa organisasjonene er på dette feltet. Om man tenker krone for krone burde det være logisk at så mye som mulig går til destinasjonen, men det er faktisk slik en mer kompetent administrasjon klarer å gjennomføre mer med hver krone, forhandle bedre avtaler, og utføre prosjekter i et radigere tempo. Har mye erfaring med jobb i frivillige organisasjoner, og jeg ser hvordan mange sliter med eldgammelt utstyr/databaser/kjøretøy/etc fordi de er redd for å øke administrasjonsprosenten. Det er leit, fordi i lengden gagner det mottagerne med en mer effetiv infrastruktur, slik det gjør i alle sektorer. Det er nå også en gang slik at de klokeste hodene ikke kan ansettes på ideologi alene. Det må en komfortabel lønn til. Hvis ikke presser vi alle disse flinke folkene ut på det private jobbmarked - og sitter igjen med en haug suppegjøker som skal forvalte de svære summene nordmenn donerer. Så ikke heng dere så opp i administrasjonsutgifter, se heller på arbeid utført. Doner aller helst til "frie midler" i anerkjente veldedighetsorganisasjoner, eller små organisasjoner du selv stoler godt på. 4
Gjest Sagarmatha Skrevet 27. november 2013 #10 Skrevet 27. november 2013 Hvorfor er alle så hekta på å forminske administrasjonsutgiftene? Jeg tror ikke folk forstår hvor overpressa organisasjonene er på dette feltet. Om man tenker krone for krone burde det være logisk at så mye som mulig går til destinasjonen, men det er faktisk slik en mer kompetent administrasjon klarer å gjennomføre mer med hver krone, forhandle bedre avtaler, og utføre prosjekter i et radigere tempo. Har mye erfaring med jobb i frivillige organisasjoner, og jeg ser hvordan mange sliter med eldgammelt utstyr/databaser/kjøretøy/etc fordi de er redd for å øke administrasjonsprosenten. Det er leit, fordi i lengden gagner det mottagerne med en mer effetiv infrastruktur, slik det gjør i alle sektorer. Det er nå også en gang slik at de klokeste hodene ikke kan ansettes på ideologi alene. Det må en komfortabel lønn til. Hvis ikke presser vi alle disse flinke folkene ut på det private jobbmarked - og sitter igjen med en haug suppegjøker som skal forvalte de svære summene nordmenn donerer. Så ikke heng dere så opp i administrasjonsutgifter, se heller på arbeid utført. Doner aller helst til "frie midler" i anerkjente veldedighetsorganisasjoner, eller små organisasjoner du selv stoler godt på. Noe av det beste jeg har lest om temaet, og så på kvinneguiden av alle plasser. Du er på feil forum o' vise fremmed. 1
Chloe- Skrevet 27. november 2013 #11 Skrevet 27. november 2013 Noe av det beste jeg har lest om temaet, og så på kvinneguiden av alle plasser. Du er på feil forum o' vise fremmed. Oj, takk! Kunne holdt på i en evighet om dette temaet. Hvilket forum mente du jeg burde være på, forresten?
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #12 Skrevet 27. november 2013 Hvorfor er alle så hekta på å forminske administrasjonsutgiftene? Jeg tror ikke folk forstår hvor overpressa organisasjonene er på dette feltet. Om man tenker krone for krone burde det være logisk at så mye som mulig går til destinasjonen, men det er faktisk slik en mer kompetent administrasjon klarer å gjennomføre mer med hver krone, forhandle bedre avtaler, og utføre prosjekter i et radigere tempo. Har mye erfaring med jobb i frivillige organisasjoner, og jeg ser hvordan mange sliter med eldgammelt utstyr/databaser/kjøretøy/etc fordi de er redd for å øke administrasjonsprosenten. Det er leit, fordi i lengden gagner det mottagerne med en mer effetiv infrastruktur, slik det gjør i alle sektorer. Det er nå også en gang slik at de klokeste hodene ikke kan ansettes på ideologi alene. Det må en komfortabel lønn til. Hvis ikke presser vi alle disse flinke folkene ut på det private jobbmarked - og sitter igjen med en haug suppegjøker som skal forvalte de svære summene nordmenn donerer. Så ikke heng dere så opp i administrasjonsutgifter, se heller på arbeid utført. Doner aller helst til "frie midler" i anerkjente veldedighetsorganisasjoner, eller små organisasjoner du selv stoler godt på. Ikke for å ødelegge en illusjon her - men jeg har jobbet i 3 år for en av verdens mest kjente frivillige organisasjoner, og du verden for noen administrasjonskostnader! Hvorfor? Fordi arbeidstakerne på hovedkontoret i Norge skal selvfølgelig ha like rettigheter som andre arbeidstakere. Det er overtidsmat (det reagerte jeg spesielt på - altså overfloden av denne), det er dyre julebord, det er ombygging av kontorer (i ett sett!), fine, fancy lokaler, kick-off turer osv osv. Joda - en fin arbeisplass, men for meg ble dette veldig feil. I tillegg har jeg gjort min Masteroppgave om en annen verdensomspennende, og veldig kjent organisasjon, og gjett hvor mye sløsing det var der... Jeg har selv vært i afrikanske land og sett hvordan "kongene og dronningene" av veldedighehet lever og bor. Jeg er IKKE imponert - og har for lengst sluttet å gi penger til de aller største organsiasjonene. MEN - selvom 3,50 kr av hver 20 kr går direkte til å hjelpe de som trenger det - så vil selvfølgelig ingenting komme frem om ingen gir... Mine penger går direkte til barnehjem og skoler i et par av disse landene jeg har vært i. Men det er bare min "flaks" som har gjort at jeg knyttet kontakter og kan direkte spore tilbake til alt pengene blir brukt på. For de som ikke kjenner til slike organisasjoner så er det naturligvis ikke like enkelt. Som sagt, noe kommer alltid frem. Spørsmålet er hvor mye. Anonymous poster hash: c7c7e...527 3
Gjest Sagarmatha Skrevet 27. november 2013 #13 Skrevet 27. november 2013 Oj, takk! Kunne holdt på i en evighet om dette temaet. Hvilket forum mente du jeg burde være på, forresten? Tror ikke det finnes mange forum som er skreddersydd for slike tema. Mente bare at det var et svært reflektert bidrag på et forum hvor hovedparten av diskusjonene omhandler sko, størrelse på penis/bryst og om typen til noen han vært utro. Enig i alt du skriver.
Portvinpiken Skrevet 27. november 2013 #14 Skrevet 27. november 2013 Sikkert ingen overraskelse, men mine penger går til dyrevernsorganisasjoner. 1
glovarm Skrevet 27. november 2013 #15 Skrevet 27. november 2013 Jeg gir direkte til et barnehjem i bolivia. Jeg er mer opptatt av å hjelpe noen til å få et verdig, ordentlig liv, med en familie, enn å gi til barnehjem som skaper en oppbevaringsplass. Kjenner forsåvidt de som driver det, og vet at ingenting går til administrasjon. https://www.facebook.com/pages/Barnehjemmet-Villa-Libertad/328335897190270?fref=ts
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #16 Skrevet 27. november 2013 Dyrevern:) Anonymous poster hash: c36b7...a64
Gjest Sagarmatha Skrevet 27. november 2013 #17 Skrevet 27. november 2013 Ikke for å ødelegge en illusjon her - men jeg har jobbet i 3 år for en av verdens mest kjente frivillige organisasjoner, og du verden for noen administrasjonskostnader! Hvorfor? Fordi arbeidstakerne på hovedkontoret i Norge skal selvfølgelig ha like rettigheter som andre arbeidstakere. I tillegg har jeg gjort min Masteroppgave om en annen verdensomspennende, og veldig kjent organisasjon, og gjett hvor mye sløsing det var der... Jeg har selv vært i afrikanske land og sett hvordan "kongene og dronningene" av veldedighehet lever og bor. Jeg er IKKE imponert - og har for lengst sluttet å gi penger til de aller største organsiasjonene.Anonymous poster hash: c7c7e...527 Selvsagt har du ikke jobbet for en av verdens største "frivillige organisasjoner". Mulig du har jobbet frivillig i en av verdens største "humanitære organisasjoner". At du ikke klarer å differensiere dette får meg til å tro at du ikke har all verdens erfaring, egentlig. Du har selvsagt heller ikke drevet samfunnsøkonomisk forskning, eller vurdert nytteverdi av admninistrative organisasjoners utgifter knyttet til bistand og utvikling. Derimot synser du rundt hva som er av verdi i denne sammenheng. Alle institusjonelle oppgaver krever byråkrati. Dette koster penger. Administrative utgifter sier særdeles lite om nytteverdien på en organisasjon eller et prosjekt. Det som er av interesse er hvorvidt arbeidet de utfører har effekt. Det som er en illusjon er å hevde at egne perspektiv utgjør en universell sannhet. Du har ditt inntrykk, men det begrenses også her. Dersom du mener du besitter et solid empirisk arbeid som kan dokumentere dine påstander, så værsågod, jeg leser gjerne om du legger det frem. Hilsen en som også har jobbet i noen av verdens største humanitære organisasjoner, og også blant de minste. Uten at det har noe særlig å si. 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #18 Skrevet 27. november 2013 Selvsagt har du ikke jobbet for en av verdens største "frivillige organisasjoner". Mulig du har jobbet frivillig i en av verdens største "humanitære organisasjoner". At du ikke klarer å differensiere dette får meg til å tro at du ikke har all verdens erfaring, egentlig. Du har selvsagt heller ikke drevet samfunnsøkonomisk forskning, eller vurdert nytteverdi av admninistrative organisasjoners utgifter knyttet til bistand og utvikling. Derimot synser du rundt hva som er av verdi i denne sammenheng. Alle institusjonelle oppgaver krever byråkrati. Dette koster penger. Administrative utgifter sier særdeles lite om nytteverdien på en organisasjon eller et prosjekt. Det som er av interesse er hvorvidt arbeidet de utfører har effekt. Det som er en illusjon er å hevde at egne perspektiv utgjør en universell sannhet. Du har ditt inntrykk, men det begrenses også her. Dersom du mener du besitter et solid empirisk arbeid som kan dokumentere dine påstander, så værsågod, jeg leser gjerne om du legger det frem. Hilsen en som også har jobbet i noen av verdens største humanitære organisasjoner, og også blant de minste. Uten at det har noe særlig å si. Nei, men da sier vi det sånn. Jeg har ihvertfall postet innlegget mitt, og så er det opptil hver enkelt leser å gjøre seg opp en mening. Det enkle er ofte det beste. Anonymous poster hash: c7c7e...527
Gjest Wei Wei Skrevet 27. november 2013 #19 Skrevet 27. november 2013 http://norafriends.com/ Jeg har gitt flere ganger til denne organisasjonen. Det er få "medarbeidere" som jobber frivillig, uten å ta betaling for jobben. De organiserer skolebygging i en landsby i Afrika. Etterhvert oppdaterer de hva som ble bygt for pengene mottatt fra konkrette innsamlere, f.eks. skoler. G-sport ga dem 4 t-sjorter med logoen sin, og til og med de klærne ble fraktet til lærerne ved skolen. Så alt går direkte til skolebygging.
Gjest Sagarmatha Skrevet 27. november 2013 #20 Skrevet 27. november 2013 Nei, men da sier vi det sånn. Jeg har ihvertfall postet innlegget mitt, og så er det opptil hver enkelt leser å gjøre seg opp en mening. Det enkle er ofte det beste. Anonymous poster hash: c7c7e...527 Selvsagt er det opp til enhver å bestemme selv. Det er også poenget mitt. Du hevdet derimot innledningsvis på bakgrunn av din erfaring og kunnskap, å besitte en form for innsikt som gjør at du kan stemple andre meninger som "illusjoner". 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå