Global eD Skrevet 25. november 2013 Forfatter #21 Skrevet 25. november 2013 Jeg husker godt hvor trøblete sønnen min kunne blir hvis det ble rot med sovetider, så jeg ville droppet grøten og bare forklart at hun er sart på det så det kommer til å ødelegge resten av dagen. Hvis de ikke forstår det, så er det ikke ditt problem. Hvem feirer dere hos? Er det langt unna der dere bor? Kan du ta med deg en sovende datter hjem før det tar av? Uansett, så lenge DU er edru, så føler hun seg neppe utrygg! Kjempefint at du tenker over dette! Takk for det. Ja, kommer nok til å si ifra om at hun trenger all hvile hun kan få. Og vi feirer hos besteforeldrene mine, og de bor i nærheten (5min med bil). De har rom ledig hun kan sove på, men hun har aldri sovet der før, så vet ikke om det er best å bare ta taxi hjem når det nærmer seg leggetid 2
Global eD Skrevet 25. november 2013 Forfatter #22 Skrevet 25. november 2013 Nei, jeg synes også at det bør være helt ok å drikke ca 2 alkoholenheter hver selv om barnet er til stede, men jeg streiker litt ved tanken på å ha en 2-åring i samme hus som en gjeng overstadig berusede voksne. Og TS sier jo rett ut at det blir mer enn en øl og en akevitt. Jeg synes fortsatt man bør kunne forvente av dem at de holder seg til et par øl hver eller lignende, når de skal feire julaften sammen med familiens yngste. Anonymous poster hash: add81...4a7 Der er jeg enig. Hadde nok ikke reagert så mye om alkoholdrikkingen stoppet opp på ett eller annet tidspunkt, men den fortsetter jo til midnatt om så. Det er ikke vanlig nytelse av alkohol jeg snakker om, dette er avhengighet på høyere plan. Hvis jeg hadde tatt flaska fra de, så hadde de blitt en gjeng med grinebitere, og det hadde ødelagt julen for de. Så gale er det!
Global eD Skrevet 25. november 2013 Forfatter #24 Skrevet 25. november 2013 Men dette høres ut som det er mer enn det, og når TS er bekymret for alkoholinntaket hos sin egen familie, så er dette er problem. Jeg hadde ikke villet la min datter feire jul der det blir mye alkohol, aldri. TS, kan dere ikke besøke familien din tidligere på dagen, og så feire kvelden hjemme hos dere selv? Har vurdert å reise hjem rett etter middagen, men har allerede fått vite at det er veldig skuff for familien min. Derfor jeg vurderer å "prøve" å være der til litt før leggetid. Men det er klart at hvis hun blir trøtt, så går vi eller jeg legger henne i sengen på eget rom.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #25 Skrevet 25. november 2013 Har vurdert å reise hjem rett etter middagen, men har allerede fått vite at det er veldig skuff for familien min. Derfor jeg vurderer å "prøve" å være der til litt før leggetid. Men det er klart at hvis hun blir trøtt, så går vi eller jeg legger henne i sengen på eget rom. ja men da må dere inngå et kompromiss. hvis de vil at dere skal være der, så får de begrense alkoholen. sett hardt mot hardt. jeg hadde ikke tolerert om min familie hadde drukket seg fra sans og samling "bare" fordi de skulle kose seg (som de kan gjøre uten alkohol) hvis jeg hadde hatt med meg barn. no chance, no way!! Anonymous poster hash: e61ea...da9 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #26 Skrevet 25. november 2013 Tenker at jula skal være koselig for alle. Jeg er ikke nazi på at alkohol ikke skal nytes med barn tilstede, det går fint an å nyte et glass vin/akevitt osv til middagen. Men jeg syns det burde forbli med det ene glasset. Jeg ser litt forskjellig på en 2 åring og en 14 åring, i forhold til oppdragelse med alkohol. Jeg tenker det er sunt at 14 åringen ser at alkohol skal nytes, og lærer å være ansvarlig. Altså, de rette verdiene rundt alkohol. Men for en 2 åring syns jeg virkelig det ikke er så mye å forlange å vente med flere glass. 2 åringen er heller ikke så orientert, og kan bli usikker. Det er mange som blir påvirket etter bare 1 glass, kanskje ikke i den forstand at man snøvler med ordene - men personlighet, høyere lydnivå osv. Jeg vokste opp med foreldre som tok seg 1 glass til middagen, har ikke tatt noe skade av det Men de ventet til vi var lagt oss, når de startet med nr 2. Og det syns jeg i grunn er helt greit. Anonymous poster hash: 593d8...ef5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #27 Skrevet 25. november 2013 Syns du skal gi klar beskjed om det. Ikke gå rundt grøten. Ha i minne at det er for datteren din sin del. At familien din blir skuffet er jo helt og holdent opp til dem og deres problem. De MÅ ikke ha alkohol for å kunne kose seg. Skjønner at det kan være vanskelig, for man vil jo ikke tråkke noen på tærne, og man vil at alle skal ha en fin jul. Men her syns jeg faktisk at barnets beste er det som burde ligge høyest på prioriterings lista. Barn blir usikker når situasjonene ikke er forutsigbar. Alkohol endrer atferd, dermed vil barnet bli usikker på de voksne, for de kjente fjesene er ikke slik de pleier å være. Det kan være alt fra ansikts uttrykk til toneleie. Ergo, situasjonene blir uforutsigbare. Syns du er en god pappa som setter spørsmål på dette. Anonymous poster hash: 593d8...ef5 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #28 Skrevet 25. november 2013 Jeg tror du skaper mye bry for deg selv hvis du ikke venner toåringen til å sove andre steder enn i sin vante seng. Det er VELDIG kjekt at barn takler å duppe litt i en vogn. Kan du ikke gripe anledningen og prøve å trille barnet i søvn noen ganger (i nærheten av huset ditt, så du har retrettmulighet) nå, så får du se om barnet er tilvent når jula nærmer seg. Samme med soving i et fremmed hus. Dere reiser vel på ferie i blant? Hva med å investere i reiseseng og ha en innkjøringsperiode i eget hus før dere prøver samme senga (og kjent dyne etc) på overnatting et annet sted? Mine to barn (1,5 og 4 år) skal også feire jula med familieselskap med voksne som drikker øl og akevitt. De rekker uansett ikke tylle i seg så mye at de blir synlig berusede før sengetida kl sju, så hos oss er dette ikke noe problem. Håper du finner noen løsninger!Anonymous poster hash: 638d7...a6c 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #29 Skrevet 25. november 2013 Det er jeg også sikker på at de gjør. Barn er meget sensitive for forandringer. Uansett så kommer jeg til å være helt edru og være sammen med henne hele tiden. Du høres ut som en god pappa. Har du motet til å stå i mot sosialiseringspresset så ville jeg droppet dette selskapet. Anonymous poster hash: e6419...c5f 1
Global eD Skrevet 25. november 2013 Forfatter #30 Skrevet 25. november 2013 ja men da må dere inngå et kompromiss. hvis de vil at dere skal være der, så får de begrense alkoholen. sett hardt mot hardt. jeg hadde ikke tolerert om min familie hadde drukket seg fra sans og samling "bare" fordi de skulle kose seg (som de kan gjøre uten alkohol) hvis jeg hadde hatt med meg barn. no chance, no way!! Anonymous poster hash: e61ea...da9 De vet ikke at de er beruset engang. Når jeg sier at jeg ser de er synlig beruset inkl. høylytt alkohol lydnivå, da er dem ikke enig. Det hadde vært enkelt å inngått et kompromiss om de det spesielt gjelder hadde sagt "Ja, vi vet at det blir litt mye alkohol. Skal tenke på det nå som det er julaften og barn her." Problemet er at de mener de har rett til å drikke, siden de har drukket alkoholen sin i alle år. Kan forstå at foreldrene mine ikke tenkte så nøye på det da jeg var mindre, det var tross alt 80 og 90 tallet hvor det var normalt til og med å røyke sigaretter inne i huset med barna sine. Men i år 2013, med mer kunnskap om barn og minstekrav på hva barn må finne seg i, så synes jeg det er trist at man nesten må melde seg ut av familien for å feire en rolig jul på barnas premisser. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #31 Skrevet 25. november 2013 Har vurdert det, men jeg vil ikke være for ekstrem heller. Man må kunne omgås blant familie på en eller annen måte på julaften. Ellers er det litt gale. Vil heller ha gode råd da på hvordan man kan gjøre julaften så bra som mulig for lille barnet i slike turbulente forhold. Nå som hun er såpass liten merker hun lite til det, og du kan dra tidligere hjem når du merker stemninga blir litt for drøy. De blir vel ikke kanonfulle kl 19.00? Eller? Jeg har selv vokst opp i et hjem med mye rus, men ble aldri usikker om noen drakk litt eller en eneste vedkommende ble litt for brisen. Men det er som du sier; det går jo ikke med sjøslag i lengden. Jeg regner med neste julaften kanskje blir din eks-samboers "tur", og at du dermed kan utsette diskusjonen et par år for å se det litt an? Det kan jo tenkes du treffer en ny person å lage egne tradisjoner med - så du slipper hele greia, bortsett fra at jeg selvsagt synes du kan gjøre dem oppmerksom på at det blir fryktelig mye alkohol - og at det er sært at de ikke tenker denne ene dagen kan være forbeholdt lite drikking når barn er tilstede. Samtidig ser jeg jo at du er veldig opptatt av ditt barns ve og vel - det er kjempeflott, men det kan være du bekymrer deg mer enn nødvendig og er litt "hønefar" når det kommer til dette med søvn på denne ene dagen osv. Anonymous poster hash: af9a4...2e6 2
Global eD Skrevet 25. november 2013 Forfatter #32 Skrevet 25. november 2013 Takker for alle innlegg. Skal tenke mer gjennom alt. Mye informasjon, men veldig godt at så mange er med i diskusjonen.
Global eD Skrevet 25. november 2013 Forfatter #33 Skrevet 25. november 2013 Mulig d med "høne-far", men jeg er så utrolig glad i denne lille skatten. Man kan ikke styre alt i livet, og det gjelder å finne den gyldne middelvei. Så er det bare å prøve å unngå de værste humpene på veien. 3
Kittykat Skrevet 25. november 2013 #34 Skrevet 25. november 2013 (endret) Jeg synes man kan gjøre unntak på rutiner når det er høytider, som f eks julaften. Når det gjelder alkohol på julaften, så forventer jeg faktisk at de voksne tar hensyn og tenker på barna som skal være tilstede og ikke drikker seg brisen engang. Et par glass eller så er greit, men ikke mer liksom. Dette blir en vanskelig situasjon uansett. Man kan ikke nekte folk å nyte alkohol og spesielt hvis man er invitert bort til noen. Hadde det vært hjemme hos seg selv, hadde jo saken stilt seg annerledes. Er det mulig for deg å snakke med dem og si forsiktig at du håper det ikke blir så mye alkohol pga at du vil at barna skal få en fin julaften? Endret 25. november 2013 av Kittykat
Global eD Skrevet 25. november 2013 Forfatter #35 Skrevet 25. november 2013 Jeg synes man kan gjøre unntak på rutiner når det er høytider, som f eks julaften. Når det gjelder alkohol på julaften, så forventer jeg faktisk at de voksne tar hensyn og tenker på barna som skal være tilstede og ikke drikker seg brisen engang. Et par glass eller så er greit, men ikke mer liksom. Dette blir en vanskelig situasjon uansett. Man kan ikke nekte folk å nyte alkohol og spesielt hvis man er invitert bort til noen. Hadde det vært hjemme hos seg selv, hadde jo saken stilt seg annerledes. Er det mulig for deg å snakke med dem og si forsiktig at du håper det ikke blir så mye alkohol pga at du vil at barna skal få en fin julaften? En og annen rutine kan man gjerne strekke på julaften alt ettersom hva det er. Men søvnen til en 2 åring er neppe noe å tulle med, dette fra min erfaring. Jeg har allerede luftet forsiktig med dem hva jeg mener om alkohol, det å være synlig beruset, høyt støynivå som følger med. Alt jeg ser i øynene er "Sukk, da kan vi ikke nyte alkoholen". Men av erfaring så vet jeg godt at de ikke klarer seg uten alkohol, så med mindre jeg hadde vært veldig nazi på det så hadde det ikke blitt noe forandring. Men da hadde jeg trolig ikke vært særlig populær i selskapet heller
Jade Skrevet 25. november 2013 #36 Skrevet 25. november 2013 Koselig å ta med barn og feire jul sammen med familie. Ta med barnet på fyllafest, derimot...
frøkenkoz Skrevet 26. november 2013 #37 Skrevet 26. november 2013 Prøv å bli mer sikker på deg selv som far. Btw soving for småfolk er viktig.kan hun ikke sove der dere er ?
xinnia Skrevet 26. november 2013 #38 Skrevet 26. november 2013 leser det slik at fest og alkehold konsumet i familien din har tatt av etter som dere barna har vokst .. stemmer det? Da kan det vel være at de faktisk er voksne og tar det med ro så lenge datteren din er der? Kan du ikke høre med familien om dere kan ta grøten etter sovingen da? Siden det er julaften og du ønsker at hun skal være opplagt til nissen kommer,...
Gjest Skrevet 26. november 2013 #39 Skrevet 26. november 2013 Har du et greit forhold til din eks og hennes familie? Og er hun fortsatt singel? Kan du ikke høre om du og jenta kan feire der? Eller bare være hjemme? Sånn du skisserer familien din hadde ikke jeg giddet å utsette meg for en slik "julefeiring".
Gjest Magdalene Skrevet 26. november 2013 #40 Skrevet 26. november 2013 Jeg hadde hvertfall dratt på julegrøten. Det er en fin tradisjon. Kan du ikke bare komme litt før, og legge henne der(i en reiseseng eller slikt?). Sover hun ikke i vogn i bhg heller? Mine unger er ikke så vare for forandringer da, og de har alltid bare fulgt med på lasset..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå