Gå til innhold

Barn i besøk, jul, alkohol, oppkavet stemning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Jeg og min eks samboer er gode venner og har en nydelig datter på 2 år sammen. Hun har hus og har ansvaret for datteren vår i ukedagene, blant annet å ta henne i barnehage. Jeg er helge pappa med en liten leilighet og har ansvaret for datteren vår i helgene.

Nå er det snart jul og jeg skal få ha datteren vår på julaften. Kjenner jeg gruer meg litt, pga alkohol drikking i juleselskapet og høylytt stemning. Vet at når voksne blir synlig beruset så føler barna seg mindre trygg. Er jeg helt gal?

Ellers så er det dette med at vi er bedt på julegrøt rundt kl 13 julaften, og det er midt i sovetiden til datteren vår (hun sover fra 12-14). Er det da forsvarlig å dra på besøk for å spise julegrøt, når jeg vet at den lille trenger den søvnen? Liker ikke å endre på gode dagligdagse rutiner, da det gjør barnet utrygt.

Hvordan gjør dere det? Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tenker det er helt greit å gjøre unntak for julaften. Det gjør ingenting at hun får være med på grøtspisingen; tvert imot så er det sikkert bare ekstra hyggelig.

Ang alkohol så hadde jeg personlig holdt meg edru og lagt jenta før festen "tok" av, evt bare dratt hjem med henne. Blir det så ille eller?

Endret av Løvetanten
  • Liker 3
Skrevet

Du må da kunne gi beskjed om at det ikke er aktuelt med mer enn én øl og én akevitt til maten når datteren din skal feire sammen med deg? Eller hva du nå enn føler deg komfortabel med. Jeg har aldri vært vant til at det skal drikkes mer enn littegrann til maten på julaften, det er en familiehøytid. Hun er jo så liten at hun legger seg vel tidlig, men om det ikke er et stort hus så hun kan sove langt unna stuen, så ville jeg forventet at man tok det med ro med alkoholen også etter leggetid. Julaften er til for god mat, god dessert, pepperkaker, klementiner, gode samtaler og hygge. Ikke til å drikke seg drita.

Anonymous poster hash: add81...4a7
  • Liker 13
Skrevet

Jeg kan ikke gi noen tips til hvordan du løser det med soving, hun kan kanskje sove under selskapet?

Jeg vokste opp i ett hjem hvor det drikkes øl og akevitt under middagen på Julaften og jeg har aldri følte meg utrygg, men det har kanskje noe med at i min familie så drikkes det aldri i store mengder og jeg var langt oppi tenårene før jeg så familiemedlemmer full. Det var alltid ett familiemedlem som var edru slik at man kunne kjøre dersom det skjedde noe.

Så lenge du er edru og kan passe på at din datter er trygg, så er det neppe verdens undergang at en onkel tar seg ett glass for mye.

• Liker 1
Skrevet

Er bare redd for at det blir for mye for henne. Det er ikke bare 1 øl og akevitt, det blir cognac og vin osv. Jeg personlig drikker akevitt til pinnekjøtt, men jeg vil gjerne droppe dette også bare for å være på den trygge siden. Det er som dere sier veldig viktig at hun kan føle seg helt trygg rundt meg. Jeg vokste opp i samme familie og alkohol var ikke så mye problem før, nå de siste 4-5 årene har det begynt å ta mer av.

Har også feiret jul hos svigerforeldrene, og der er det mye mer harmoni iforhold til at alle blir hørt. Der ser de juleserier sammen, og nyter sofaen mens alle får muligheten til å snakke. En helt annen ro enn i min familie, hvor alle snakker i munnen på hverandre og den ene er mer beruset enn den andre. Er det rart jeg reagerer på hvordan dette kan være negativt for datteren vår?

Hvis jeg ikke legger henne i 12 tiden på dagen så blir hun sur og lei seg senere på dagen. Derfor er det vanskelig å "bare" gjøre et unntak på julaften. Legger jeg henne tidligere, så sovner hun jo ikke før kl 12 uansett pga døgnrytme.

Skrevet

Angående grøten, mulig å legge henne i vogn? Komme for tidlig, parkere bilen, legge ungen i vogna og gå en tur, når hun er sovnet kan du spise grøt med de andre, og så er du ferdigspist når hun våkner igjen?

Jeg synes ikke det bør være for mye forlangt av voksne folk at de roer ned på alkoholinntaket én julaften så det yngste medlemmet av familien også får en fin dag.

• Liker 6
Skrevet

Angående grøten, mulig å legge henne i vogn? Komme for tidlig, parkere bilen, legge ungen i vogna og gå en tur, når hun er sovnet kan du spise grøt med de andre, og så er du ferdigspist når hun våkner igjen?

Jeg synes ikke det bør være for mye forlangt av voksne folk at de roer ned på alkoholinntaket én julaften så det yngste medlemmet av familien også får en fin dag.

Det er nok lenge siden hun sovnet i vogn, så det blir nok en utfordring :D Ikke lett å få en liten jente på 2 år til å sove når det er så mye nytt og spennende som skjer.

Alkohol drikkingen skjer til og med ved vanlige middagsbesøk, så det er blitt ganske vanlig og godtatt innad i familien. Desverre! :S

Skrevet

Det er lov å ønske på forhånd at det er greit å ha et rolig drikketempo når barnebarnet er på besøk. Grøten hadde jeg glatt droppa, la henne få en lang lur så hun orker å holde ut med nisse og alt som skjer :)

• Liker 3
Skrevet

Det blir vel ikke så veldig overstadig før jenta skal legge seg uansett?- Synes det er altfor hysterisk med alkoholnekt pga barn. Neida, man skal selvsagt ikke gå på fylla og ha storfest med barn tilstede, men det får da være måte på hysteri om man ikke kan ha et par glass vin til maten og konjakk til kaffen.

• Liker 2
Skrevet

Har vokst opp med en ex- alkoholiker av en bestemor, som etter endt avhengighet forsatt drakk øl i helgene og skarpere saker noen andre ganger sammen men bestefar og vennegjengen.
Kan faktisk huske at jeg som liten gikk rundt stuebordet og drakk fra alle glassene med øl..
Følte meg aldri utrygg, ble husjet i seng før det virkelig tok av uansett :) Men idag er det nok ikke pedagogisk rett på noen måter å ha alkohol i nærheten av barn :opplyser:

Skrevet

Hva med at du og datteren din koser dere alene på julaften? Heller det enn å dra henne med på fylleslag... Julegrøt en ville jeg droppet i år, siden det krasjer med soving.

Anonymous poster hash: 4e280...0ff

• Liker 1
Skrevet

Har vokst opp med en ex- alkoholiker av en bestemor, som etter endt avhengighet forsatt drakk øl i helgene og skarpere saker noen andre ganger sammen men bestefar og vennegjengen.

Kan faktisk huske at jeg som liten gikk rundt stuebordet og drakk fra alle glassene med øl..

Følte meg aldri utrygg, ble husjet i seng før det virkelig tok av uansett :) Men idag er det nok ikke pedagogisk rett på noen måter å ha alkohol i nærheten av barn :opplyser:

Ok.. Men vi er andre som har blitt traumatisert av alkoholdrikking. Husker jeg tryglet mamma og pappa om å ikke kjøpe øl, men de hørte ikke på meg. Dette var i ferien, de var ikke alkoholikere, men jeg ble livredd når de drakk.

Så TS, ja, ikke la barnet ditt se berusede mennesker, de merker det med én gang.

Anonymous poster hash: 3b118...b04

• Liker 4
Skrevet

Jeg husker godt hvor trøblete sønnen min kunne blir hvis det ble rot med sovetider, så jeg ville droppet grøten og bare forklart at hun er sart på det så det kommer til å ødelegge resten av dagen. Hvis de ikke forstår det, så er det ikke ditt problem.

Hvem feirer dere hos? Er det langt unna der dere bor?

Kan du ta med deg en sovende datter hjem før det tar av?

Uansett, så lenge DU er edru, så føler hun seg neppe utrygg!

Kjempefint at du tenker over dette!

Skrevet

Soving trumfer alt annet, både dag og kveld.

Anonymous poster hash: 5f461...378

• Liker 2
Skrevet

Det blir vel ikke så veldig overstadig før jenta skal legge seg uansett?- Synes det er altfor hysterisk med alkoholnekt pga barn. Neida, man skal selvsagt ikke gå på fylla og ha storfest med barn tilstede, men det får da være måte på hysteri om man ikke kan ha et par glass vin til maten og konjakk til kaffen.

Nei, jeg synes også at det bør være helt ok å drikke ca 2 alkoholenheter hver selv om barnet er til stede, men jeg streiker litt ved tanken på å ha en 2-åring i samme hus som en gjeng overstadig berusede voksne. Og TS sier jo rett ut at det blir mer enn en øl og en akevitt. Jeg synes fortsatt man bør kunne forvente av dem at de holder seg til et par øl hver eller lignende, når de skal feire julaften sammen med familiens yngste.

Skrevet

Det er lett å si, men det jeg har merket når jeg kommuniserer med de som ikke tåler så mye alkohol, er at det er jo ingen hjemme oppi toppen. Det er bare en egoistisk rustilstand, og unskyldningen for å drikke er alltid den samme "Vi skal bare slappe og kose oss med litt alkohol". Hvorfor kan de ikke slappe av uten? Har de problemer i livet kanskje som må døyves med alkohol? Det er mye jeg rett og slett ikke liker med en slik holdning. Bedre blir det ikke med slik holdning sammen med barn..

Skrevet

Hva med at du og datteren din koser dere alene på julaften? Heller det enn å dra henne med på fylleslag... Julegrøt en ville jeg droppet i år, siden det krasjer med soving.

Anonymous poster hash: 4e280...0ff

Har vurdert det, men jeg vil ikke være for ekstrem heller. Man må kunne omgås blant familie på en eller annen måte på julaften. Ellers er det litt gale. Vil heller ha gode råd da på hvordan man kan gjøre julaften så bra som mulig for lille barnet i slike turbulente forhold.

Skrevet

Men dette høres ut som det er mer enn det, og når TS er bekymret for alkoholinntaket hos sin egen familie, så er dette er problem. Jeg hadde ikke villet la min datter feire jul der det blir mye alkohol, aldri. TS, kan dere ikke besøke familien din tidligere på dagen, og så feire kvelden hjemme hos dere selv?

Skrevet (endret)

Har vurdert det, men jeg vil ikke være for ekstrem heller. Man må kunne omgås blant familie på en eller annen måte på julaften. Ellers er det litt gale. Vil heller ha gode råd da på hvordan man kan gjøre julaften så bra som mulig for lille barnet i slike turbulente forhold.

Jeg synes ikke det er gale eller ekstremt, som forelder skal du skåne barnet for skadelige forhold. Selv om det er familie. Etter sånn du beskriver det, så synes jeg ikke du skal la barnet oppleve julaften med mye alkohol.

Endret av Harlekin
  • Liker 1
Skrevet

Ok.. Men vi er andre som har blitt traumatisert av alkoholdrikking. Husker jeg tryglet mamma og pappa om å ikke kjøpe øl, men de hørte ikke på meg. Dette var i ferien, de var ikke alkoholikere, men jeg ble livredd når de drakk.

Så TS, ja, ikke la barnet ditt se berusede mennesker, de merker det med én gang.

Anonymous poster hash: 3b118...b04

Det er jeg også sikker på at de gjør. Barn er meget sensitive for forandringer. Uansett så kommer jeg til å være helt edru og være sammen med henne hele tiden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...