Gå til innhold

Hvordan får dere så fine hjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg siter med hjemmet.. Enkelte ting er fine, men det meste må byttes ut/pusses opp dersom det skal bli fint her.

Mye av problemet er at mannen min har utrolig mange bøker og blader, i en liten leilighet, så i stua har vi hele tre store hyller fulle av bøker, det tar opp plassen verken bøkene eller hyllene er fine.

Et annet problem er at han mener han har et ord med i laget, ser jo den, men når det betyr å stille ut den mindre pene glassfisken på 35cm i diameter, som han fikk i gave av sin mor, så ja.. Det er sånne "pyntefigurer" overalt. Hunder, fisker, en fæl lysestake, en and, en hai og så videre.

Midt i stua..

Jeg drømmer om pene møbler og pynt, mindre av det og, men så lenge han skal ha et ord med i laget kommer jeg for alltid til å bo i et stygt hjem :( rotete, umatchende, uhyggelig, trangt.. Mørkt.. :(

Hvordan klarer dere å ha fine hjem når dere har en mann?

Anonymous poster hash: 3336e...70d

Gjest Propelly
Skrevet

Her er vi forsåvidt enige om det han har en mening om, ellers er det jeg som bestemmer da han ikke kunne brydd seg mindre:-)

• Liker 2
Skrevet

Jeg siter med hjemmet.. Enkelte ting er fine, men det meste må byttes ut/pusses opp dersom det skal bli fint her.

Mye av problemet er at mannen min har utrolig mange bøker og blader, i en liten leilighet, så i stua har vi hele tre store hyller fulle av bøker, det tar opp plassen verken bøkene eller hyllene er fine.

Et annet problem er at han mener han har et ord med i laget, ser jo den, men når det betyr å stille ut den mindre pene glassfisken på 35cm i diameter, som han fikk i gave av sin mor, så ja.. Det er sånne "pyntefigurer" overalt. Hunder, fisker, en fæl lysestake, en and, en hai og så videre.

Midt i stua..

Jeg drømmer om pene møbler og pynt, mindre av det og, men så lenge han skal ha et ord med i laget kommer jeg for alltid til å bo i et stygt hjem :( rotete, umatchende, uhyggelig, trangt.. Mørkt.. :(

Hvordan klarer dere å ha fine hjem når dere har en mann?

Haaha! Har forsåvidt samme problem. Dere får ta en kamp på det - noe, men ikke alt. Skal fisken stå, må bøkene ryke.... eller noe. Ellers er lukkede bokhyller et tips, og å sette fisken oppå dem (eller et annet sted den ikke står midt i).

Anonymous poster hash: d1a4e...292

Skrevet

Fordi jeg bestemmer hjemme :smoke:

• Liker 5
Skrevet

Lukkede bokhyller, hvor har de det? Kan ikke bli kvitt bøkene, står de i kjelleren, mugner det. Huff.

Skrevet

Lukkede bokhyller kan feks være Billy med dører. Finnes både med hele dører og sånne som dekker bare nederste eller øverste del av hyllen. Det finnes også vitrinedører, noe som holder støv ute og likevel viser bøkene, men det ser ryddigere ut enn bare en vanlig bokhylle.

Evt sett opp bokhyller i boden/kjelleren og behold bare de "fine" bøkene i stua. Bokhyller kan f.eks settes rygg mot rygg som romdeler eller baksiden kan dekkes til med en plate eller tapet. Bøker som ikke brukes kan pakkes bort i godt merkede esker også eller settes dobbelt i en dypere hylle.

Om dere har plass, kjøp lave bokhyller med dører og legg en fin plate oppå. Der kan dere ha både pynteting og evt arbeidsplass.

Og jeg ville nok ha latt mannen beholde ting han har et forhold til. Bare snakk sammen om plasseringen. Det er sikkert noen ting du har som han ikke er overbegeistret for også. Menn er ofte flinkere til å svelge slike kameler (eller det vi kaller "ikke bry seg")

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått mitt eget "kontor" hvor jeg får ha pc'en min, og alle møblene som jeg hadde når vi møttes som ikke får lov til å stå i noen av de andre rommene (hvilket vil si alt, utenom tv-bordet og 1 glassskap). Rommet er ikke mer en 4-5 kvadratmeter, men jeg har plass til det bokhyller og div. oppbevaringsmøbler samt bord til pc'en.

Ellers får hun styre alt annet, jeg bryr meg så fint lite. Jeg sier ifra hvis jeg synes noe er stygt, men det skjer omtrent aldri.

Hvis jeg ikke hadde hatt dette ekstra rommet hadde enste forskjellen vært at jeg måtte få ha pc'en en plass, resten skulle hun få bestemme.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Finn inspirasjon i möbelbutikker til mer funksjonable bokhyller osv.

Om man får en stor bokhylle som også er litt dyp, så kan jo bökene stå der også kan pyntegjenstandene stå foran bökene (om du forstår hva jeg vil frem til)

Har selv en sånn bokhylle som gir meg plass til alle bökene mine, og jeg har satt de såpass langt inn på hyllene at jeg får plass til litt nips foran bökene.

Se om du kan få organisert hjemmet ditt på en bedre måte samtidig som det kan bli pent.

Du kan pynte opp på en billig måte som gjör at det blir lysere og penere.

Bli kvitt alt som ikke har noe der å gjöre, pynt opp med fine puter og pledd, se om det kan hjelpe med nye gardiner.

Har du symaskin så kan du få gjort dette enda billigere.

Maling koster ikke all verden,så kanskje det kan hjelpe å male veggene?

Det finnes stuebord med skuffer eller plass til kurver under bordet. Kjempekjekt når man har ting man vil ha tilgjengelig men ikke synlig.

Bruk hele rommet. Om du ikke vil ha store bokhyller, kanskje det kan väre en idė å ha bokhyller oppunder taket?

Men först og fremst, finn en stil, klipp/print ut bilder av rom og ting du lar deg inspirere, prat med mannen din og kom frem til en felles lösning.

Jeg er såpass heldig at vi har et ekstra lite soverom som han har til alle sine ting. Der har han data, alle böker og papirer osv. Der bestemmer han selv hvordan han vil ha det.

Resten av leiligheten har jeg fått ansvaret for

Skrevet

Begge skal jo ha noe å si, men det går en grense for hva man skal tåle av nips og rot også. Ville heller sagt at han også skal få bestemme noe av det som står fremme, men at dere må begrense dere. Trenger ikke en hel dyrepark.

Ellers er vel de fleste andre så "heldige" at mannen ikke bryr seg, og dama får holde på. Jeg har en mann som er opptatt av interiør selv, og vi har en smak som ofte sammenfaller. Så det er sjelden vi er uenige om noe utseendemessig i hjemmet, foruten at jeg foretrekker mer farger. Men vi kjøper svært sjelden noe til hjemmet uten at den andre er enig (høres litt rart ut kanskje, men det gjelder også småting som telysestaker osv). Men det skal sies at selv om vi liker interiør, er det sjelden vi kjøper noe nytt. Tenker nøye over alle nye kjøp, undersøker alternativer og legger heller litt penger i det enn å kjøpe masse nytt hele tiden.

Skrevet

Begge bestemmer hjemme hos oss. Vi kompromisser i "felles rom" (stue etc.) Der skal begge synes det er fine ting, dvs. at møbler/pyntegjenstander skal likes av begge. Begge har vetorett her :-) Vi har hvert vårt kontor hvor vi gjør som vi vil. Så er det å finne noe som fungerer både praktisk og økonomisk til sammen. Vi får det til, men det krever noen diskusjoner. Jeg synes vi har det fint.

Anonymous poster hash: 1a27e...027
Skrevet

Jeg synes det er merkelig når man henviser mannen (eller kvinnen for den saks skyld) til et eget rom der han/hun får ha sine ting. Ja, enkelte ting som modellfly og verksted eller kontor kan jeg skjønne, men at han må fjerne alt sitt fra stua blir helt feil for meg.

Jeg har MIN stil og om jeg flyttert sammen med noen er jeg forberedt på at denne stilen ikke kan følge med. Da blir det vår stil i stedet og jeg må kanskje kvitte meg med favorittmøbler for å gjøre plass til noe begge ønsker å ha. Og jeg vil gjerne at han skal ha meninger også.. om plassering og ting som har med innredning å gjøre, selv om han ikke er fryktelig interessert i sånt. Men så synes jeg også at det er 100 ganger koseligere med blanding av møbler og stiler enn et stilrent hjem.

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet (endret)

Hvem i denne tråden blir henvist til eget rom? Og ikke får lov til å ha noen av sine ting i resten av leiligheten?

Min mann har selv valgt å ha sitt eget data/roterom og bryr seg ikke om hva jeg gjör i resten av leiligheten.

En annen her er glad for at han har sitt eget rom.

Endret av Funky Punk
Skrevet

Hvem i denne tråden blir henvist til eget rom? Og ikke får lov til å ha noen av sine ting i resten av leiligheten?

Min mann har selv valgt å ha sitt eget data/roterom og bryr seg ikke om hva jeg gjör i resten av leiligheten.

En annen her er glad for at han har sitt eget rom.

Var ikke deg jeg siktet til, men blant annet personen før deg (som hadde blitt sendt på eget rom) og jeg ser det ofte hos bekjente også. Dama tar fullstendig styringa. Men om det fungerer for dem.. for all del. Jeg er bare litt usikker på om mannen virkelig ikke bryr seg i det hele tatt...

Gjest Funky Punk
Skrevet

Var ikke deg jeg siktet til, men blant annet personen før deg (som hadde blitt sendt på eget rom) og jeg ser det ofte hos bekjente også. Dama tar fullstendig styringa. Men om det fungerer for dem.. for all del. Jeg er bare litt usikker på om mannen virkelig ikke bryr seg i det hele tatt...

Ah, leste det innlegget litt fort og så at det kanskje var litt verre en hva jeg först leste :)

Her i huset får iallefall mannen gjerne komme med ideer og forslag, men han bare sier at jeg gjör som jeg vil da han er fornöyd bare han har en tv og en sofa.

Syns selvfölgelig det blir feil å ikke la mannen få sette sitt personlige preg på hjemmet dersom han önsker det

Skrevet

Takk for tipsene deres. Men jeg har faktisk når jeg tenker meg om kun to møbler som jeg har bestemt! Spisestuebordet og et databord, bittelite. Så jeg føler for å kjefte, men kommer vel ingen vei med det akkurat. Hvis jeg f.eks sier at jeg ikke liker detog det, får jeg bare høre "men jeg liker det", "men jeg vil ha det".

Vi har 10 møbler i stua, og jeg har bestemt to, resten har han bestemt. Hjelp. Det verste er at nesten alt er arvet, og det har (kun for ham!!) affeksjonsverdi. Mørkebrune møbler. Han er veldig sånn at han skal beholde alt han får. Jeg er mer sånn at jeg vil ha det fint rundt meg.

Drømmer og drømmer om et penere hjem.. Å komme hjem og bli glad, kunne slappe av, istedenfor å bli deppa og synes at alt er rotete og et slit.

Annonse
Skrevet

Billy bokhyller med dører er en god ide.

Snakk med mannen din om at du ikke trives med stilen deres. Han får ofre litt han også. Noen av bøkene kan vel bo på loftet, blader i esker under senga e.l....

Nips kan han også fjerne litt av. Ingen må ha hver eneste sentimentalgjenstand synlig hele tiden. Da får han ta bilder av de og se på se på telefonen sin da... :fnise:

Dersom du mistrives så mye som du skriver over må du prøve å få han til å forstå alvoret.

Dette kan komme til å tære på forholdet deres i lengden.

Skrevet (endret)

Med arvede møbler.. kanskje stuemøbler ikke trenger å være stuemøbler? Kanskje skjenken i stua kan stå i gangen i stedet? Eller på soverommet? Arvede møbler er koselig og personlig, men selvsagt kan det bli for mye av det gode. Å komme frem til en avtale bør være mulig. Er det noe han kunne ha godtatt at ble stående i kjelleren eller på et rom der det ikke var synlig alltid? Eller kunne han kanskje gått med på å flytte den store skjenken inn på arbeidsrommet, mot at stuebordet og sofaen fikk stå?

Endret av Lea2
  • Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Noen arvede möbler kan jo lett pusses opp.

Eller en sofa kan pyntes med pledd og puter...eller evnt et overtrekk.

Skrevet

Takk. Så litt på billy hyller, fine de. Men må settes noe i kjelleren, og kan kanskje stappe noe under senga ja ;) i sånne bedrollers eller noe sånt.

Ja, det plager meg veldig. Vi bor i en mørk leilighet også, så da hjelper det ikke med masse mørke møbler som tar stor plass heller.

Lurer på hvordan jeg skal ta opp dette uten at han går i forsvarsposisjon eller blir sint/lei seg. Han er litt følsom.

Og moren hans har bestemt alt for han hele livet, så jeg tror han er litt sånn at nå skal han bestemme alt. Ting han har sagt som gir meg inntrykk av det, at ingen skal bestemme over han lenger.

Håper bare at han er interessert i å samarbeide om dette så vi kan bli enige. Han kan få ha bøker fremme, men ikke alle og ikke all pynten. :) hadde vært en lettelse å få orden på dette.

Skrevet

Noen arvede möbler kan jo lett pusses opp.

Eller en sofa kan pyntes med pledd og puter...eller evnt et overtrekk.

Jeg har faktisk foreslått å pusse dem opp, men det var et klart nei altså. Han er ganske bestemt, og jeg vil ikke kjøre over ham.

Ang. å sette det i kjelleren så har jeg foreslått det mange ganger, men han er redd det skal bli ødelagt (mugne/bli fuktig). Vi har en veldig fuktig kjeller nemlig. Nesten så jeg vurderer å be han spørre svigers om de kan ha det hos seg for ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...