Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 18 år gamle lillesøster fortalte meg at hun har lånt bilen til kjæresten sin og kjørt rundt. Ikke lkjempelange strekninger, men allikevel. Dette har hendt flere ganger. Hun har tatt en del kjøretimer , men er fortsatt langt unna førerkortet, da hun mangler alt det obligatoriske. Hun er ganske umoden og uansvarlig for alderen, så det forundrer meg ikke om det skjer igjen. Jeg sa til henne at det MÅ du slutte med, men da svarte hun bare med at det gikk jo så fint å kjøre så.

Vi bor begge hjemme hos foreldrene våre og de vet ingenting om dette. Jeg føler et visst ansvar, for hvis det skjer en ulykke så har jeg jo visst om dette. På en annen side vil jeg ikke være en sladrekjerring. Men dette er jo alvorlig! What to do?

Anonymous poster hash: e523b...d77
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi beskjed om at dersom det skjer én gang til, så varsler du politiet. Og kjøreskolen. Hun er ikke moden nok til å få lappen iallefall.

Anonymous poster hash: 375cb...431

• Liker 14
Skrevet

Jeg skjønner at du er redd for å være sladrekjerring, men siden hun ikke bare setter sitt eget liv i fare, men også andres så hadde jeg sagt ifra.

• Liker 11
Skrevet

Ring til kjæresten hennes å si at om han låner bort bilen én eneste gang til blir det månelyst.

• Liker 16
Skrevet

Ring til kjæresten hennes å si at om han låner bort bilen én eneste gang til blir det månelyst.

Det frister, men de har nettopp blitt sammen så jeg har ikke møtt han ennå og vet svært lite om han, bortsett fra at han er 21 år (og burde visst bedre).

Ts

Skrevet

Ja, husk at kjæresten hennes kan bli fratatt lappen om han låner bort bil til en person uten førerkort. Evner hun ikke å tenke på seg selv, så har hun kanskje litt omtanke for kjæresten?

Anonymous poster hash: 375cb...431

• Liker 4
Skrevet

Det frister, men de har nettopp blitt sammen så jeg har ikke møtt han ennå og vet svært lite om han, bortsett fra at han er 21 år (og burde visst bedre).

Ts

Har ingenting å si om hvor godt du kjenner han, og han burde vist bedre om han er uavhengig om han er 21 eller 18. ALLE som har lappen bør forstå at de ikke skal låne bort bilen til en som ikke har den, uansett alder. Jeg ville ringt kjæresten ja, helt klart. Og skjer det likevel igjen ville jeg sagt i fra til foreldrene dine.

Anonymous poster hash: 02a4f...4e5

• Liker 1
Skrevet

Har ingenting å si om hvor godt du kjenner han, og han burde vist bedre om han er uavhengig om han er 21 eller 18. ALLE som har lappen bør forstå at de ikke skal låne bort bilen til en som ikke har den, uansett alder. Jeg ville ringt kjæresten ja, helt klart. Og skjer det likevel igjen ville jeg sagt i fra til foreldrene dine.

**uavhengig om han er

Skrevet (endret)

Din søster vil ikke bare få karantenetid på sertifikatet om hun blir tatt, men hun kan også ruinere seg selv økonomisk, sin kjæreste og jeg tipper også sine foreldre hun bor hos og forsørges av.

Skulle hun feks kræsje i en DYR bil (uavhengig om hun er skyld i skaden eller ei) og i tillegg påføre personskader vil forsikringsselskapet kjæresten hennes har på bilen sin kreve regress.

Dvs din søster må betale alle skader og kjæresten som har ansvaret for å overlate bilen uten å forsvarlig forsikre seg om at fører har lappen vil også måtte dele moroa.

En alvorlig kollisjon med dyr bil + personskader kan gjerne komme opp i et par mill kr i regress fra forsikringsselskapet.

Har foreldrene dine råd til å spytte inn disse pengene for søstra di? Hvis ikke..går det jo utover deg også.

Endret av marion
  • Liker 7
Skrevet

Hahahaha.

Søsteren er umoden og kjører uten lappen, så løsningen er å være enda mer umoden og komme med tomme trusler? Virkelig?

Til TS, de er bitre folk her som sier at du skal si ifra til politiet og sånn. Kanskje. Jeg skal være en av de få folkene her som kan gi et modent svar, og si at du burde si ifra til foreldrene, ikke politiet eller slikt. Hvorfor ødelegge så utrolig mye for henne ved å si ifra til politiet, og kjøreskolen? Jeg er selvfølgelig for at folk skal lære av sine feil, men å gå til politiet er bare helt utrolig idiotisk. Spesielt når det er en 18 åring som, som mange andre 18 åringer, tror man er mer moden en man faktisk er.

Forresten, ikke ring kjæresten, det er selvfølgelig helt idiotisk det også. Nok et eksempel på idiotiske folk her på KG. Du er søsteren hennes, ikke moren hennes. Kanskje få faren din til å ringe han?

Tror folk virkelig at en gutt på 20 årene kommer til å gjøre noe annet enn å le av situasjonen, hvis søsteren til dama hans ringer han for å komme med trusler...?

• Liker 1
Skrevet

Hahahaha.

Søsteren er umoden og kjører uten lappen, så løsningen er å være enda mer umoden og komme med tomme trusler? Virkelig?

Til TS, de er bitre folk her som sier at du skal si ifra til politiet og sånn. Kanskje. Jeg skal være en av de få folkene her som kan gi et modent svar, og si at du burde si ifra til foreldrene, ikke politiet eller slikt. Hvorfor ødelegge så utrolig mye for henne ved å si ifra til politiet, og kjøreskolen? Jeg er selvfølgelig for at folk skal lære av sine feil, men å gå til politiet er bare helt utrolig idiotisk. Spesielt når det er en 18 åring som, som mange andre 18 åringer, tror man er mer moden en man faktisk er.

Forresten, ikke ring kjæresten, det er selvfølgelig helt idiotisk det også. Nok et eksempel på idiotiske folk her på KG. Du er søsteren hennes, ikke moren hennes. Kanskje få faren din til å ringe han?

Tror folk virkelig at en gutt på 20 årene kommer til å gjøre noe annet enn å le av situasjonen, hvis søsteren til dama hans ringer han for å komme med trusler...?

vel, jeg har vært ute for samme problemet. jeg tok tak idet og han lånte aldri bort bilen til søstra mi igjen. mi søster var sur på meg i lang tid etterpå men det ga jeg strengt tatt faen i.

syns ikke svaret ditt var særlig modent heller btw

Anonymous poster hash: f6710...4c9

• Liker 6
Skrevet

Du er da absolutt ikke "sladrekjerring" om du sier i fra til foreldrene dine. Spesielt ikke om du har tatt det opp med søsteren din først..

Kan hende det ville vært en idè å si det til søsteren din først. At du kommer til å si i fra til foreldrene deres i første omgang, og at du håper at det ikke blir å gå så langt at du blir nødt til å varsle politiet også.

For, det kan fint hende at det "gikk fint å kjøre". Men det går ikke spesielt fint om hun plutselig havner i situasjoner hun enda ikke har lært å kontrollere, eller om det faktisk skjer en ulykke..

• Liker 3
Skrevet

Opplys henne om alt som kan skje om hun blir tatt. 10.000 i bot og at hun ikke får lov til å kjøre opp før det har gått seks måneder siden hun kjørte uten førerkort.

Skrevet

vel, jeg har vært ute for samme problemet. jeg tok tak idet og han lånte aldri bort bilen til søstra mi igjen. mi søster var sur på meg i lang tid etterpå men det ga jeg strengt tatt faen i.

syns ikke svaret ditt var særlig modent heller btw

Ah. Alle mennesker er jo like, så da går det sånn med TS også. Det at du gjorde det betyr jo at det også er det riktige å gjøre, selvfølgelig. Likte at du skrev at du ga "faen" i det, forresten.

Dessverre ble hele ditt "macho image" ødelagt av den siste setningen. Kanskje neste gang.

Skrevet

Ah. Alle mennesker er jo like, så da går det sånn med TS også. Det at du gjorde det betyr jo at det også er det riktige å gjøre, selvfølgelig. Likte at du skrev at du ga "faen" i det, forresten.

Dessverre ble hele ditt "macho image" ødelagt av den siste setningen. Kanskje neste gang.

hva er det du snakker om? hvem har påstått at alle mennesker er like? hele poenget er vel å få jenteungen til å slutte å skjøre uten lappen, uansett hvilken måte det blir gjort på. og ja, når det gjelder å sette andres liv i fare så gir jeg strengt tatt faen i hvilken rekkefølge ting blir gjort på så lenge det funker

• Liker 1
Skrevet

Pga at hun etter andres liv i fare i tillegg til sitt eget, er det eneste rette å melde fra til kjøreskolen eller Politiet,

Anonymous poster hash: 61352...e06

• Liker 1
Skrevet

Din søster vil ikke bare få karantenetid på sertifikatet om hun blir tatt, men hun kan også ruinere seg selv økonomisk, sin kjæreste og jeg tipper også sine foreldre hun bor hos og forsørges av.

Skulle hun feks kræsje i en DYR bil (uavhengig om hun er skyld i skaden eller ei) og i tillegg påføre personskader vil forsikringsselskapet kjæresten hennes har på bilen sin kreve regress.

Dvs din søster må betale alle skader og kjæresten som har ansvaret for å overlate bilen uten å forsvarlig forsikre seg om at fører har lappen vil også måtte dele moroa.

En alvorlig kollisjon med dyr bil + personskader kan gjerne komme opp i et par mill kr i regress fra forsikringsselskapet.

Har foreldrene dine råd til å spytte inn disse pengene for søstra di? Hvis ikke..går det jo utover deg også.

Man kan risikere mye mer enn det hvis ulykken er stor nok og skadene/personskadene er store nok eller når noen dør. Et par millioner i denne sammenhengen er ikke så mye lenger, skader av ulykker kan være på titalls millioner.

Anonymous poster hash: 8fae0...6e8

Skrevet

Si til henne at hun får en sjanse til, til å slutte med dette, og forklar henne konsekvensene nevnt over, både for henne og kjæresten. Si at dersom du tar henne i å gjøre dette igjen kommer du til å gå til mor og far, og eventuelt politiet, dersom foreldrene deres ikke tar det seriøst.

Anonymous poster hash: aa156...6a6
Skrevet

Det er da ingen tom trussel. Han kan miste lappen hvis hun ringer politiet, og det er han nok ikke interessert i.

Anonymous poster hash: aa156...6a6

Skrevet

Jeg har ikke lyst til å miste livet mitt eller andre som står meg nær, takket være en idiot som kjører ulovlig.

Si fra til politiet, dette handler om vår trygghet i trafikken.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...