Gå til innhold

Delt omsorg - hva gjør dere med klær til barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og far har delt omsorg, men samarbeider dårlig. Jeg prøver så godt jeg kan, men føler at han ønsker å sabotere eller ikke gidder å gjøre en innsats. Et problemområde er klærne til sønnen vår. Jeg ønsker å få klærne jeg har kjøpt tilbake, slik at han har klærne jeg har kjøpt hos meg, men gutten kommer alltid tilbake i noe annet (og gjerne færre klær eller klær som er utslitte/for små). Sender jeg han av gårde i bukse, t-skjorte, genser og sokker, kommer han f.eks. tilbake bare med bukse og t-skjorte og uten sokker og genser. For hver gang han er hos pappaen, blir det altså færre klær hos meg. Luer, halser, votter og skjerf kommer han også tilbake uten. Jeg har prøvd å si ifra at jeg ønsker å ha klærne jeg har kjøpt hos meg, men det skjer ikke noe, og pappaen har også sagt at han ikke har ... som jeg vet at gutten hadde på seg da han dro til ham. Jeg vet at pappaen er en rotekopp uten like, så høyst sannsynlig forsvinner bare klærne i en stor rotehaug som pappaen aldri gidder å rydde opp i.

Jeg begynner å bli lei av å miste klær jeg har kjøpt og at gutten oftest kommer tilbake med andre/for små/færre klær enn han hadde på seg da han dro. Jeg kan jo ikke forsyne pappaen med sokker, halser, luer, gensere og andre klær som gutten kan komme tilbake uten. Det har jeg rett og slett ikke råd til. Pappaen svarer ikke på tekstmeldinger eller telefoner, så jeg får ikke snakket med han om det. På familiekontoret er det så utrolig mange og også viktigere ting jeg må ta opp, så dette med klærne kommer vi aldri fram til før tiden vår er over.

Hvordan gjør dere andre det? Hvordan gå fram her? Trenger råd!

Anonymous poster hash: c88cc...379
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde blitt drittlei og hadde dratt dit, sagt at du skal hente det som han aldri gidder finne og sende hjem med barnet.

Skrevet

Jeg hadde blitt drittlei og hadde dratt dit, sagt at du skal hente det som han aldri gidder finne og sende hjem med barnet.

Jeg er drittlei! Problemet er at han aldri i verden ville ha orket å lete det opp mens jeg stod der, og jeg hadde jo ikke kunnet gå inn for å hente det selv heller. Han ønsker ikke å gjøre noe for meg på noen som helst måte. - Så hva gjør jeg?

ts

Skrevet

Hadde bare stormet inn og sagt at gidder ikke du så gidder jeg.. Huff.. Skjønner at det ikke er en enkel situasjon. Hva om du sier at hvis ikke han sender med barnet tingene/klærne hjem så får han snakke med advokaten din istedetfor? Hvis han er en sånn kødd at han ikke kan gjøre så ungen deres har klær å bruke engang fordi alt havner i rotehaugen og han bryr seg ikke om å finne de, så får du sette inn større krefter ?

Skrevet

Jeg synes litt synd på deg. Han forstår nok ikke alvoret av å ha litt system i barneklær. Trist at dere ikke kan kommunisere tilstrekkelig godt sammen. Jeg er selv helge pappa, og her sørger jeg for at alle klærne blir sendt i samme bag tilbake til mammaen (skitne klær i en pose for seg). Vi er ikke bitter på hverandre etter at vi flyttet fra, og det er nok grunnlaget for godt vennskap og nødvendig kommunikasjon. Barnas beste skal alltid komme først, uansett om man ikke liker moren/faren.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror nok ikke at han er redd for "trusler" om advokaten min. Han vet at advokaten ikke egentlig kan gjøre noe med mindre det blir rettssak der en dommer avgjør. Rettssak om hovedomsorgen har jeg egentlig ikke råd til og ikke ønsker jeg at sønnen min skal vokse opp i en enda bitrere konflikt enn det allerede er heller.

Storme inn og hente klærne er vel strengt tatt ikke lov? Han er typen til å kunne anmelde meg eller til å bruke det mot meg i en eventuell senere barnefordelingssak at jeg ikke respekterer han og til og med trenger meg inn i hans leilighet mot hans vilje.

Jeg skjønner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke lyst til å sende gutten av gårde uten stillongs, lue, hals og votter når han skal bli hentet av faren, men snart føler jeg at jeg ikke har noe valg, for gutten har alltid bare på seg et minimum når han kommer tilbake igjen.

Flere tips? Historier? Løsninger?

ts

Skrevet

Du sender han selvsagt tilbake i klærne han kommer med fra faren.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gjort det de gangene klærne han kommer med ser ok ut og er tilstrekkelig varme nok, men når han kommer i t-skjorte under boblejakka og uten stillongs i fem minus føler ikke jeg at jeg kan sende han på skolen i så lite klær den dagen faren skal hente ham. Det samme gjelder klær som er for små. (Han godtar heller ikke selv å ta på seg en del av disse klærne han kommer med fra faren, noe jeg tenker tyder på at det er lite rene klær/klær som ikke ligger i en rotehaug tilgjengelig hos faren, siden han har på seg disse når han kommer derfra).

Skrevet

Jeg har gjort det de gangene klærne han kommer med ser ok ut og er tilstrekkelig varme nok, men når han kommer i t-skjorte under boblejakka og uten stillongs i fem minus føler ikke jeg at jeg kan sende han på skolen i så lite klær den dagen faren skal hente ham. Det samme gjelder klær som er for små. (Han godtar heller ikke selv å ta på seg en del av disse klærne han kommer med fra faren, noe jeg tenker tyder på at det er lite rene klær/klær som ikke ligger i en rotehaug tilgjengelig hos faren, siden han har på seg disse når han kommer derfra).

Trodde jeg siterte innleget til Silfen, men ser at det ikke ble slik. Mener altså å si at jeg har sendt gutten på skolen i klærne han har hatt på seg når han kom fra faren når klærne har vært ok osv.

ts

Skrevet

Hvor gammel er han? Er det mulighet for at han kan skifte til farens klær når skolen er over og henge de fra deg igjen på skolen?

Skrevet

Han er åtte, og jeg tror nok ikke at han går med på å skifte til farens klær på skolen, men jeg har faktisk vært innom tanken om å reise på skolen å plukke med meg luer, votter og hals rett før han skal gå hjem. Samtidig vet jeg at det vil få sønnen min til å bli sur på meg, så det er ikke veldig fristende på den måten. Hadde jeg gjort det slik, er det uansett kort å gå til faren, så da blir det ikke lenge han fryser før han er hos faren... (På den annen side frykter jeg da at han vil gå og fryse hele uke, for gidder faren å legge inn en innsats for å finne klær fra rotehaugen? Jeg har prøvd å snakke med sønnen om han kan lete opp klærne selv, men han blir bare irritert og siterer faren på at "jeg (moren) har alt, det er ikke noe hos faren").

TS

Skrevet

Jeg kjenner igjen problemstillingen fra min bonussønn... Der var/er det mor som aldri sender tilbake klærne og det har vi løst slik som andre har skissert over: Sender han tilbake med de klærne han kom i fra mor.(selvsagt innen rimelighetens grenser - om det er kaldt må han nesten ha lue etc. som vi supplerer med om det ikke allerede kom fra mor) Etter det har vi ikke opplevd at ting blir borte.

Anonymous poster hash: 8836c...939
Skrevet (endret)

Har du en god tone med foreldrene hans da? Kunne du ringt moren eller faren hans og forklart situasjonen, bedt de om å ta en prat med han? Det er jo faktisk barnebarnet dems som blir gående å fryse i minus grader fordi deres sønn synes det er festlig å være kjip mot deg....

Endret av Frisørdama
Skrevet

Jeg hadde samme utfordringer med faren til mitt barn.

Jeg løste det med å kjøpe to sett av uteklær og sko og merket de med navnet til barnet og MOR eller FAR.

Klærne merket jeg kun med barnets navn, og sluttet å irritere meg over det. Når hun ble 5 år ba jeg henne om å samle sammen alle klær hun kom over som var merket med navnet hennes på når hun var hos far og skulle til meg. Dette syntes hun var litt "morsomt" (gå på klesjakt og samtidig vise at hun kunne). Faren syntes plutselig det ble lett å legge disse i pose etterhvert. Du kan trøste deg med at barnet blir større og liker å hjelpe til i større grad.

Det er selvfølgelig viktig at du ikke gjør det til et mas.

Det ordnet seg forøvrig når faren fikk ny dame. Da ble det orden i sakene.

Det er frustrerende mens det står på og det er heller ikke billig å kjøpe klær.

Lykke til, TS!

Skrevet

Beklager. Så først nå at gutten din er 8. Men han kanskje like å være til nytte likevel :)

Skrevet

Gjett om jeg kjenner meg igjen her. Her har pappa'n ungene annen hver helg. Jeg sendte med klær til helga og fikk som regel ikke halvparten tilbake en gang. Endte opp med at jeg kjøpte egne klær som de skal ha liggende hos han. Likevel ble de klærne de kom i på fredag, liggende igjen hos han. Jeg etterlyser klær, men får ikke halvparten tilbake en gang. Prøver å snakke med ungene - og de to eldste husker hva som er pappa-klær og hva som hører hjemme hos meg. Så de forsøker å ta med seg litt. Men hun på 8, sliter litt mer. HUn husker ikke hva som hører hjemme hvor. Har sagt til ungene at de bare skal legge det møkkete tøyet i en pose og ta det med tilbake til meg - så skal jeg vaske det. Det er en metode som fungerer til en viss grad.

Anonymous poster hash: 807d9...fd8
Skrevet (endret)

Det er vanskelig og et dilemma. Da jeg jobbet i barnehage var det et barn som hadde to bokser over hylla, alt etter hvilken uke de hadde. Klærne var merket med navnet til foreldrene i tillegg til barnet slik at vi viste hvilken boks de skulle i. Men det blir jo vanskelig i skolen.

Du kan jo prøve deg med at du sender regning for alt som mangler ved endt samværsuke...

Endret av liv
Skrevet

Synes det er trist at barna ikke bare skal forholde seg til 2 hjem, også skal de havne i en slik "klekrig" i tillegg..

votter -luer, skjerf og stillongser er jo forbruksvare og kan kjøpes rimelig.. så her hadde jeg bare kjøpt inn flere sett

Om en liten stund er gutten voksen nok til å ta ansvaret.. men ikke nå..

Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Er det i skolealderen er vel løsningen å gjøre barnet såpass selvstendig i forhold til klær, av/påkledning og utvelgelse at det kan styre dette selv på besøk hos faren? Lær barnet opp til å legge tøy i bagen når han skifter og ikke i skittentøyskurven eller rundt om kring på gulvet når han er hos far. Send med en oppbevaringskurv som barnet kan ha stående i gangen hos faren så lue, votter, halser etc har et fast sted. Det er ingen grunn til at barnet skal strø klærne rundt hos faren bare det lærer litt orden..

Skrevet

Det er greit nok at votter, luer etc. ikke koster all verden. Men når den ene genseren etter den andre blir liggende igjen hos pappa'n. Hvor mange ganger skal man egentlig akseptere at man må gå ut for å kjøpe nytt? Jeg har rett og slett ikke økonomi til det.

Anonymous poster hash: 807d9...fd8
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...