Gå til innhold

Perfekt liv med småbarn. Kun på sosiale medier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://monstersnupp.blogg.no/1385155852_perfect_my_ass_.html

Så akkurat denne bloggen i feed'en på facebook.
Etter en utrolig stressende morgen med minste som ikke skulle gå selv, ikke skulle ha på varme klær, og jakt på skolesaker som helt på egen hånd hadde hoppet ut av sekken og gjemt seg var det faktisk utrolig godt å lese at det finnes faktisk andre som heller ikke er perfekte :)

Ha en fin dag alle sammen, både dere perfekte og dere helt vanlige ;)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen er perfekte. Virkelig ikke.

Det er kjempelett å ta øyeblikksbilder som viser idyll og fredsommelighet.

Nå f.eks:

"Solen skinner vakkert ute. Rim på trærne og en varm hundesnute på foten.

Herlig med hjemmekontor!"

Sannheten: Stresser som bare h med et prosjekt som skal være inne alt for tidig. Huset er rotete, jeg surrer bort tid på KG, har nesten ingen rene håndklær. Jeg har på meg en loete ullgenser, sokker fulle av hundehår og drikker min 5. kopp kaffe.

• Liker 14
Skrevet

Ingen er perfekte. Virkelig ikke.

Det er kjempelett å ta øyeblikksbilder som viser idyll og fredsommelighet.

Nå f.eks:

"Solen skinner vakkert ute. Rim på trærne og en varm hundesnute på foten.

Herlig med hjemmekontor!"

Sannheten: Stresser som bare h med et prosjekt som skal være inne alt for tidig. Huset er rotete, jeg surrer bort tid på KG, har nesten ingen rene håndklær. Jeg har på meg en loete ullgenser, sokker fulle av hundehår og drikker min 5. kopp kaffe.

Strengt tatt er vel begge utsagnene like sanne/usanne, det er bare ulike fokus. Og i grunnen er vel det det handler om, ulike fokus og ikke det at alle lever i rosarøde bobler. I dette øyeblikk kunne jeg valgt å beskrive øyeblikket med ulike perspektiver. Sannheten er at akkurat nå leker ungene fredfullt og jeg slapper av i sofaen etter at vi har spist og ryddet bordet etter en deilig hjemmelaget lunsj. Det er like sant at badet burde vaskes, at jeg har hauger av klær som må brettes og ryddes, at jeg har litt vondt i hodet og egentlig ikke har lyst til å ta ungene med på lekeplassen etterpå.. ;)

• Liker 5
Skrevet

Det er bare det at der blir så platt når det dokumenteres på Facebook. Øyeblikket er der uansett.

Skrevet

Det er bare det at der blir så platt når det dokumenteres på Facebook. Øyeblikket er der uansett.

Kanskje det bare leses feil? Jeg for min del hadde glemt at rimfrost er vakkert og drømte meg litt bort i vinterskogen. ;)

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Syns det florerer av folk som skal overgå hverandre når det kommer til hvem som har det verst jeg. Hvem som gir mest F, og hvem som har mest umulig unger.

Jeg har plettfritt hus, hjemmelaget middag, og snille unger, helt uten stress i hverdagen. Noen av oss er faktisk slik, uten at det er selvskryt eller jug. Men det er vist forbudt i dag..

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg har plettfritt hus, hjemmelaget middag, og snille unger, helt uten stress i hverdagen. Noen av oss er faktisk slik, uten at det er selvskryt eller jug. Men det er vist forbudt i dag..

Egentlig har jeg det også sånt, men jeg har intet ønske om å publisere det på nett. Det er noe desperat ved alle de muffinspostene og de kosemose-statusene som kommer tett i tett fra samme person (gjerne).

Endret av Løvetanten
  • Liker 3
Gjest Magdalene
Skrevet

Egentlig har jeg det også sånt, men jeg har intet ønske om å publisere det på nett. Det er noe desperat ved alle de muffinspostene og de kosemose-statusene som kommer tett i tett fra samme person (gjerne).

Jeg er ikke en person som deler veldig mye på sosiale medier, men nå svarte jeg på overskriften og spørsmålet til TS, om at det faktisk er oss som har det slik, uten at det kun skal være selvskryt på sosiale medier.

Kjenner jeg faktisk blir litt irritert på alle som skal rakke ned på oss som ikke har det hverken rotete, møkkete, eller stressende. Og ja, tiden som brukes på å rydde/vaske/bake går ikke på bekostning av tid med barna.

Skrevet

Hva er et perfekt liv da? Er det ikke kjedelig med det perfekte, og kan ikke rot, mas og bråk være perfekt?

Helt enig i at det er fokuset som er greia :)

• Liker 1
Skrevet

Det er vel smak og behag, hva slags poster som engasjerer eller irriterer på Facebook.

For min del har jeg aller mest sansen for de av mine bekjente som ikke spammer ned newsfeeden i utgangspunktet, men deler litt av hvert i små doser: noe idyll, noe hverdagslykke, noe humoristisk hverdagskaos. Gjerne også litt fagstoff og debatter, jeg synes det er spennende å lese hva andre engasjerer seg i.

Folk som utelukkende poster om "Ah, deilig trening, beste mannen lager hjemmelaget treretters, søteste ungene sover søtt, chablis i glasset :hjerte: " i ørten varianter fremstår som både litt kjedelige og litt påtatte. Greit nok at ikke alle lever i et rotete stresshelvete, men at det ikke finnes noen små-morsomme episoder der man kan ta frem selvironien, sliter jeg med å tro på.

Men det er mine synspunkter, og smaken er jo som kjent som baken :)

• Liker 4
Gjest Funky Punk
Skrevet

Strengt tatt er vel begge utsagnene like sanne/usanne, det er bare ulike fokus. Og i grunnen er vel det det handler om, ulike fokus og ikke det at alle lever i rosarøde bobler. I dette øyeblikk kunne jeg valgt å beskrive øyeblikket med ulike perspektiver. Sannheten er at akkurat nå leker ungene fredfullt og jeg slapper av i sofaen etter at vi har spist og ryddet bordet etter en deilig hjemmelaget lunsj. Det er like sant at badet burde vaskes, at jeg har hauger av klær som må brettes og ryddes, at jeg har litt vondt i hodet og egentlig ikke har lyst til å ta ungene med på lekeplassen etterpå.. ;)

Veldig enig at det dreier srg om fokus.

Jeg er normalt sett en veldig positiv person og liker å se det positive i alt.

Derfor deler jeg også öyeblikk og hendelser på en slik måte at det oppfattes veldig positivt.

Om jeg skriver "deilig med en kopp kakao og en god bok etter å ha gjort rent huset" så betyr ikke det at min dag har värt ekstremt effektiv og alt er idyll. Jeg gidder bare ikke fokusere på de tingene jeg ikke fikk gjort, at jeg har putta i meg en neve med smertestillende eller at det er 3 uker siden sist jeg klarte å vaske huset, men fokuserer heller på det jeg h a r gjort og det som e r positivt.

• Liker 3
Skrevet

Enig i denne.

Anonymous poster hash: c103d...543

Skrevet

Veldig enig at det dreier srg om fokus.

Jeg er normalt sett en veldig positiv person og liker å se det positive i alt.

Derfor deler jeg også öyeblikk og hendelser på en slik måte at det oppfattes veldig positivt.

Om jeg skriver "deilig med en kopp kakao og en god bok etter å ha gjort rent huset" så betyr ikke det at min dag har värt ekstremt effektiv og alt er idyll. Jeg gidder bare ikke fokusere på de tingene jeg ikke fikk gjort, at jeg har putta i meg en neve med smertestillende eller at det er 3 uker siden sist jeg klarte å vaske huset, men fokuserer heller på det jeg h a r gjort og det som e r positivt.

Veldig enig i denne. Jeg liker å skrive slike små koseopdateringer, og for meg har det overhodet ikke med å "fremstå perfekt" å gjøre. Det har med at jeg vil fokusere på det positive og være bevisst de små øyeblikkene i hverdagen. Hverdagslykke er viktig for meg, det er tross alt de dagene vi har mest av.

Skrevet

Syns det florerer av folk som skal overgå hverandre når det kommer til hvem som har det verst jeg. Hvem som gir mest F, og hvem som har mest umulig unger.

Skrev ikke du en gang at du var delvis uføretrygdet? Da går du vel hjemme, og da er det ikke noe problem. Synes det er litt rart at du fremstiller tilværelsen som rosenrød...

Anonymous poster hash: e4f45...ff1

• Liker 4
Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Skrev ikke du en gang at du var delvis uføretrygdet? Da går du vel hjemme, og da er det ikke noe problem. Synes det er litt rart at du fremstiller tilværelsen som rosenrød...

Anonymous poster hash: e4f45...ff1

Du må huske at de fleste av oss som er uføre, faktisk har vært friske engang 😉 Jeg hadde det likedan i heimen da, som nå.

Og dessuten er det å være ufør, faktisk som en heltidsjobb for mange.

Endret av Magdalene
Skrevet

Finnes bare en perfekt dame med ett perfekt liv. Det er jo Fotballfruen :P

Anonymous poster hash: 22fb0...9f2
  • Liker 1
Skrevet

Jeg gidder ikke bruke Facebook som klagemur, så når jeg poster noe der, så er det noe positivt/artig. Det er ikke dermed sagt at alt er perfekt. Jeg synes innlegg som på den bloggen blir så krampeaktig. Nesten som man legger ære i at ting ofte er kaotisk og slitsomt, ofte blir det nesten som en konkurranse mellom mødre om hver som har det verst eller hvem som gir mest faen.

De fleste av oss har hektiske liv med for lite tid med ungene, litt for mye husarbeid og andre utfordringer, men de fleste av oss har nok også mange gode øyeblikk og fine dager. Tenker det mest motiverende er å fokusere på det positive. :)

Men: hvis jeg har hatt en elendig natt, dårlig dag på jobb, småkrangling med kjæresten på tur hjem før vi henter barnet og et barn som er trass og sint, så skriver jeg ikke på Facebook at alt er så fint og flott. Da lar jeg bare vær å skrive i det hele og store.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...