Gå til innhold

mannen min skylder meg penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 1,5 år siden arvet jeg 250 000 kr. Mye av disse pengene gikk til og betale bryllupet vårt i sommer og bryllupsreise. Men betalte og ned våre kredittkort. Hans var på 35 000 kr og avtalen var da at han skulle betale 1000 kr i måneden, men så ble han arbeidsledig og hadde nok med faste utgifter så ikke krevd noen penger tilbake. Nå har han imidlertid fått seg fast jobb og vil i denne tjene mer en jeg gjør. Er det usympatisk av meg og ville ha disse pengene nå? ellers skal jeg bare la det gå? vi er jo gift og har delvis felles økonomi.

Vil gjerne ha noen innpill.

Anonymous poster hash: aeb15...fde
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å betale tilbake penger jeg har lånt er førsteprioritet hos meg. Om dere er gift har vel ikke noe å si, men hvis dere feirer jul, så kanskje vente til etter julepresangene? :-p

Anonymous poster hash: f0953...fc3

• Liker 6
Skrevet

Synes det er litt rart å kreve penger tilbake når man gift? :klø: trodde man var et lag da, med felles inntekt og utgifter.

Anonymous poster hash: c7e72...f63

• Liker 3
Skrevet

Jeg for min del ville nok ment at såpass store summer som også er arv bør holdes utenfor fellesøkonomi-biten, så jeg synes mannen din bør betale deg tilbake.

• Liker 14
Skrevet

Synes det er litt rart å kreve penger tilbake når man gift? :klø: trodde man var et lag da, med felles inntekt og utgifter.

Anonymous poster hash: c7e72...f63

Har du lånt , har du lånt. Har man sagt at man tar det som en felleskost , så har man det.

Som gift har man også av og til behov for å ta utgifter som egen person, derfor har de fleste en liten grense der noen penger er "dine" og noen er "mine", selv med stor grad av felles økonomi.

Her var det snakk om at han spesifikt lånte penger , og da betaler man tilbake. Jeg ville dog gitt han litt tid for å komme seg etter arbeidsledigheten ; det pleier å dra ut en del reserver og det er fornuftig å vente til de er tilbakeført først.

• Liker 4
Skrevet

Synes det er litt rart å kreve penger tilbake når man gift? :klø: trodde man var et lag da, med felles inntekt og utgifter. Anonymous poster hash: c7e72...f63

Det er også noe som heter å yte etter evne, når man er goft. Når han nå er betalingsdyktig, er det bare rett og rimelig at han betaler inn det han skylder.

Anonymous poster hash: 303b5...e04

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nok forlangt en skriftlig kontrakt/avtale, selv om jeg var gift. Når dette er arvede penger som er dine. OM ekteskapet hadde tatt slutt (i morgen eller om 20 år), så ville jeg hatt pengene som var mine.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i at kredittkortgjelden skal betales tilbake. Slike som har vært dumme nok til å pådra seg det må lære å passe på pengene sine og at man må gjøre opp sin gjeld.

• Liker 1
Skrevet

Jeg også tenker man har felles økononi når man er gift, men her har det jo blitt avtalt at det skal betales tilbake, så da hadde jeg tatt det som en selvfølge at man gjør som avtalt. Spør han hva han tenker om det davel?

Skrevet

Tror du han kommer til å dra "mer av lasset" nå som dere er gift? Eller kommer han bare til å bruke mer penger på seg selv og sitt? Om han drar "mer av lasset" så syns jeg du skal drite i de pengene, og tenke at det går opp i opp, men om han derimot bare bruker de pengene han tjener mer enn deg til eget forbruk og sparing ville jeg tatt det opp.

Jeg arvet også penger for noen år siden, og brukte 40 000,- for å betale ned min daværende samboers billån. Det ble slutt ikke så lenge etterpå, men jeg krevde ikke de tilbake, fordi jeg hadde i flere år betalt en god del mindre enn han (jeg var student), så jeg syns ikke jeg kunne gjøre det.

Anonymous poster hash: 03044...fef
Skrevet

Tror du han kommer til å dra "mer av lasset" nå som dere er gift? Eller kommer han bare til å bruke mer penger på seg selv og sitt? Om han drar "mer av lasset" så syns jeg du skal drite i de pengene, og tenke at det går opp i opp, men om han derimot bare bruker de pengene han tjener mer enn deg til eget forbruk og sparing ville jeg tatt det opp. Jeg arvet også penger for noen år siden, og brukte 40 000,- for å betale ned min daværende samboers billån. Det ble slutt ikke så lenge etterpå, men jeg krevde ikke de tilbake, fordi jeg hadde i flere år betalt en god del mindre enn han (jeg var student), så jeg syns ikke jeg kunne gjøre det. Anonymous poster hash: 03044...fef

Det synes jeg du kunne bedt om å få igjen. Manyter etter evne, og du var student, men betalte på din samboers lån? Helt urimelig.

Anonymous poster hash: 303b5...e04

• Liker 1
Skrevet

Enig i at du skal betales tilbake. Han har jo råd til det, og dersom han tjener godt, burde ikke 1000-1500kr i mnd være noe problem?

Anonymous poster hash: c7866...0ad

• Liker 1
Skrevet

Selv om dere er gift, så er jo dette penger som du har arvet. Synes ikke det burde gå under "fellesøkonomi", da arv faktisk bare er dine penger. Han burde absolutt betale tilbake, og det er ikke slemt gjort av deg å kreve det.

Anonymous poster hash: ae9e1...158
  • Liker 2
Skrevet

Synes det sier alt at han lar deg betale for bryllupet og reisen etterpå med arven din. Det er ikke mye mandig.

• Liker 1
Skrevet

Er det usympatisk av meg og ville ha disse pengene nå?

Det spørs hva du trenger pengene til. Og hva han alternativt bruker dem til. Du har jo giftet deg med fyren, og da handler det meste om vårt, ikke mitt og ditt.

Hvis det tar slutt skal du selvfølgelig ha tilbake disse pengene. Arv holdes utenfor felleseiet. Ellers avhenger det jo av hvordan dere praktiserer det du kaller "delvis felles økonomi".

Men hvis dere avtalte at han skulle betale tilbake 1000 kr pr mnd er vel det enkleste å holde fast ved den avtalen nå som han er i jobb?

Skrevet

Jeg synes ikke at arv går under "felles økonomi". Har du lagt ut av din egen arv så synes jeg bare det er rett og rimelig at han betaler tilbake.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...