Gå til innhold

Grøsserhistorier for barn/ungdom fra åtti- eller nittitallet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her om dagen begynte jeg å tenke på en novellesamling med grøsserhistorier for barn/ungdom som jeg leste masse da jeg var barn på slutten av åtti-tallet, begynnelsen av nittitallet. Jeg lånte den igjen og igjen på biblioteket, men husker ikke hva den het!

Jeg husker heller ikke om det var norske forfattere eller oversatt fra utenlandske.

Husker likevel litt fra to av historiene. Den ene omhandlet en kirke og en begravelse eller noe, og en hel masse gjenferd som var i den kirka. Eller noe slikt, vanskelig å huske... Usikker på om boken var illustrert eller om jeg hadde livlig fantasi, men jeg ser for meg et bilde der en masse gjenferd går i rekke ned fra/opp til kirka.

Den historien jeg synes var eklest var om en gutt. Denne gutten var mistenksom til en mannlig leieboer (eller kan det ha vært en hotellgjest) av en eller annen grunn. Jeg husker noe med et vindu med glass i forskjellige farger som gutten kikket gjennom. Han kikket på denne leieboeren som sto nede på gaten, og mannen forandret seg etter hvilken farge gutten kikket gjennom. Jeg husker også noe med at denne mannen hadde merkelige innvoller i geometriske fasonger eller lignende. Veldig vage minner med andre ord. :(

Noen som kan tenke seg til hva denne novellesamlingen het? Jeg har googlet og googlet uten hell.

Anonymous poster hash: a4193...219
Videoannonse
Annonse
Gjest crazycatlady
Skrevet

Åh, den novellesamlingen husker jeg også! Men husker ikke hva den het jeg heller, sukk.

Skrevet

Åh, den novellesamlingen husker jeg også! Men husker ikke hva den het jeg heller, sukk.

Husker du noen flere av historiene da? :)

Skrevet

Hehe, har akkurat lurt på det samme. Men jeg leste det rundt starten av 2000. Den værste jeg leste, som jeg forsåvidt leste om og om igjen, var om en dukke som var morder. Og du kunne velge slutten på en måte. At du kunne velge scenario på slutten av et kapittel for å så bla til den eller den siden, avhengig av hva du ønsket. Noen ganger overlevde hovedpersonen, andre ganger ikke. Også husker jeg at det var stativ med maaange pocketbøker av det på bokhandleren, og det var veldig populært på skolen.

Tror det er R. L. Stine med Grøsserne :)

- jente22

Anonymous poster hash: 50c66...e69
Skrevet

Mens vi er inne på det, så bare lurer jeg på om noen vet om et program som gikk på barnetv på nrk, tror det var på lørdager eller søndager morgen. Som var en grøsser tegneserie, med en ekkel mann som fortalte om et barn, som gjerne var usikkelig/slem. Så endte det ofte med at barnet ble til en matrett (spaghetti), aldri fikk se foreldrene sine igjen, ble låst inn på rommet og aldri fikk mat osv. Det var en ganske lang intro som var ekkel med eddekopper osv. Sikkert fra 2000-tallet dette også.

Noen som vet?

- jente22

Skrevet

Mens vi er inne på det, så bare lurer jeg på om noen vet om et program som gikk på barnetv på nrk, tror det var på lørdager eller søndager morgen. Som var en grøsser tegneserie, med en ekkel mann som fortalte om et barn, som gjerne var usikkelig/slem. Så endte det ofte med at barnet ble til en matrett (spaghetti), aldri fikk se foreldrene sine igjen, ble låst inn på rommet og aldri fikk mat osv. Det var en ganske lang intro som var ekkel med eddekopper osv. Sikkert fra 2000-tallet dette også.

Noen som vet?

- jente22

Fant det ut, heter Grusomme Grøss.

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om dette er boka du tenkte på, for denne er nyere, men jeg tenkte med en gang på "Den røde døds maske og andre grøsserhistorier". Der er hvertfall "Mannen ovenpå" med, og det er den historia med han gutten som ser på den mistenksomme mannen gjennom et flerfarget glass. :-)

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=117769

Skrevet

Jeg husker også denne godt, men hva den het… :klo:

Anonymous poster hash: 61eba...ffc
Skrevet

Vet ikke om dette er boka du tenkte på, for denne er nyere, men jeg tenkte med en gang på "Den røde døds maske og andre grøsserhistorier". Der er hvertfall "Mannen ovenpå" med, og det er den historia med han gutten som ser på den mistenksomme mannen gjennom et flerfarget glass. :-)

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=117769

Mannen ovenpå ja, takk! Kanskje den novellen finnes i flere bøker. Vet du navnet på forfatteren av akkurat den novellen? :)

Skrevet

Mannen ovenpå ja, takk! Kanskje den novellen finnes i flere bøker. Vet du navnet på forfatteren av akkurat den novellen? :)

Fant det ut, Ray Bradbury.

Skrevet

R. L. Stine med Grøsserne ja:) Om du likte dem kan du også sjekke ut Black Hole High:)

Anonymous poster hash: 2718b...90e
Gjest crazycatlady
Skrevet

Husker du noen flere av historiene da? :)Anonymous poster hash: a4193...219

Nei dessverre, husker bare at den hadde 11-12 noveller og at jeg fikk den i en bokklubb jeg var medlem i. Husker jeg likte den veldig godt og leste den mange ganger.

Skrevet

Nei dessverre, husker bare at den hadde 11-12 noveller og at jeg fikk den i en bokklubb jeg var medlem i. Husker jeg likte den veldig godt og leste den mange ganger.

Dette var boka jeg lette etter: http://www.skrotnissen.no/index.php?act=viewProd&productId=55328

Husket coveret når jeg så den nå, :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...