Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du noen gang blitt utsatt for eller møtt på en catfish på nett? Del morsomme og mindre morsomme historier selv!

En catfish er kort fortalt noen som bruker internett og sosiale medier til å utgi seg for å være noen de ikke er. Hensikten kan være svindel, eller rett og slett ensomhet. En typisk catfish stjeler andres personlige bilder og lager seg en fake-profil og en falsk personlighet.

Jeg har fått bildene mine stjålet én gang. Bikinibilder fra stranden som i og for seg var uskyldige, eller det trodde i alle fall jeg, som var 14 år på den tiden. Profilen min var låst, og jeg hadde få venner der (dette var på myspace). Med tiden ble profilen slettet og bildet glemt - trodde jeg! Noen år senere, da jeg gikk på videregående fikk plutselig kjæresten min en henvendelse - noen hadde laget et "skrytealbum" av kjæresten sin på et lukket forum for gamere og brukt bilder av meg, det var mange bilder, hentet fra forskjellige profiler oppgjennom tidene - noen av bildene lå på facebook på det tidspunktet de ble lagt ut på forumet, mens andre var bilder som jeg trodde var slettet fra internett for godt. Det var mange slibrige kommentarer om bikinibildet, og det var veldig ekkelt og kvalmt å lese kommentarene som langt eldre personer kom med om min kropp.

Jeg er veldig glad for at jeg reagerte på saken. Først prøvde jeg å kontakte sideadministrator, men fikk ikke noen respons, og vurderte å gi opp. Men siden noen av bildene var så gamle at det var mange år siden jeg hadde lagt det ut, så visste jeg at "synderen" sannsynligvis befant seg blant de få kontaktene jeg hadde på myspace. Jeg fikk ikke logget meg på min gamle profil, men heldigvis fant jeg masse mailer som jeg hadde fått fra myspace hver gang noen la meg til/skrev en melding, og ved hjelp av disse kom jeg på at det på den tiden mens bikinibildet lå ute var en litt eldre fyr fra samme kommune som jeg som var veldig ivrig på å sende meg meldinger og blant annet spurte meg om en date.

Jeg husker at jeg stusset på det på den tiden, for selv om vi hadde noen felles venner og kanskje hadde sett hverandre på kjøpesenteret ect. så hadde vi aldri hilst på hverandre, og likevel sendte han masse meldinger og virket nesten forelska.

Ved hjelp av å spørre litt rundt så fikk jeg vite at han også spilte det spillet som forumet hvor bildene av med hadde havnet på handlet om, og da jeg undersøkte brukeren som hadde lagt ut bildet så skjønte jeg at det var flere ting ved han som stemte med den personen jeg mistenkte. Fikk mamma til å ringe og spørre han om det, da han innrømte det ble hun veldig streng, truet med anmeldelse og sa hvor alvorlig dette var, og han ble veldig redd, la seg flat og fjernet bildene tvert. Så heldigvis endte det godt, men jeg har fortsatt i dag litt angst for at disse bildene fortsatt skal være på avveie. De fikk veldig mange kommentarer på det forumet, og det er jo ingen garanti for at ingen av de andre brukerne lastet ned bildet.

Så moralen til alle med tenåringer er: pass nøye på hvilke bilder barna bruker og hvilke sikkerhetsinnstillinger de har på profilen sin! Det bildet som virker uskyldig for 14-åringen trenger ikke å være det, og det at profilen er slettet er ingen garanti for at bildet ikke kan dukke opp igjen og bli tatt ut av sammenheng. Og ikke minst; ikke la barna bruke sosiale medier som møteplass, selv om det er personer de har felles bekjente med. Vær nøye på å stole på folk du legger til.

Anonymous poster hash: 4369e...3aa
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei har ikke møtt på noen heldigvis, men har vært redd for det. Og har dermed helt lukket facebook-profil, med lite bilder. Akkurat slike ting kan ramme hvem som helst og det virker ikke som det letteste i verden å få ryddet opp i. Bilder på avveie samt utgi seg for å være deg, må være det verste.

Anonymous poster hash: 4f3e6...925

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...