AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #1 Skrevet 24. november 2013 På noen matvarer står det på emballasjen hvor mange porsjoner det inneholder. Hva er det som bestemmer hvor mange porsjoner det er i en matvare? På noen matvarer har jeg reagert veldig på hvor mange porsjoner det skal inneholde, og lurer på om dette er noe produsentene med vilje endrer for å kunne skrive at en porsjon inneholder få kalorier? Et konkret eksempel - is. Jeg har en isboks her på halvannen liter, og på boksen står det at det er FEMTEN porsjoner i boksen. De kan jo umulig gå ut i fra gjennomsnittsstørrelsen på en porsjon? Har reagert på det på flere andre matvarer også, og jeg er ingen storspiser - tvert i mot. Anonymous poster hash: 8110f...b4d 2
Pringle Skrevet 24. november 2013 #2 Skrevet 24. november 2013 (endret) På noen matvarer står det på emballasjen hvor mange porsjoner det inneholder. Hva er det som bestemmer hvor mange porsjoner det er i en matvare? På noen matvarer har jeg reagert veldig på hvor mange porsjoner det skal inneholde, og lurer på om dette er noe produsentene med vilje endrer for å kunne skrive at en porsjon inneholder få kalorier? Et konkret eksempel - is. Jeg har en isboks her på halvannen liter, og på boksen står det at det er FEMTEN porsjoner i boksen. De kan jo umulig gå ut i fra gjennomsnittsstørrelsen på en porsjon? Ja, man kan lure, og jeg tror du har gjort en helt riktig antakelse her. Men begrepet "porsjoner" på hel- og halvfabrikata og i oppskrifter har eksistert i mange år, også før folk begynte å tenke veldig på vekta, så de mer ekstreme porsjonsstørrelsene har kommet i de siste årene. Pussig nok har porsjonene på ferdig servert mat (både fastfood og vanlige restauranter) blitt større, tygg litt på det også...! Har reagert på det på flere andre matvarer også, og jeg er ingen storspiser - tvert i mot. Jeg er opprinnelig finspist, men jeg ble tvunget i store porsjoner fra ung alder, så mitt forhold til porsjonsstørrelse har vært helt på trynet. Jeg har bare valgt å se bort fra hele begrepet, for det har ikke passet til meg. Nå bruker jeg det med en klype salt (eller en porsjon salt, hehe) og lærer meg hvor store porsjoner som er passe for meg, av forskjellige typer mat. Endret 24. november 2013 av Pringle
Gjest Belle âme Skrevet 24. november 2013 #3 Skrevet 24. november 2013 Tomatsuppe: 4 porsjoner, eg klarer lett å få 8 porsjoner ut av den
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #4 Skrevet 24. november 2013 Synes av og til de er helt rare, så jeg velger å bruke sunn fornuft. Husker jeg kjøpte en sånn to-delt porsjonspakke med risengrynsgrøt, i stedet for disse store pakkene så jeg måtte spise grøt ei hel uke for å spise opp alt. Da den var tilberedt var det sånn 3-4 ss som lå på tallerkenen Kjøpte ikke den flere ganger for å si det sånn. Men er lenge siden så er mulig det har endret seg da. Anonymous poster hash: 76c15...f39 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #5 Skrevet 24. november 2013 Det blir som pizzaer du bestiller. Aldri i verden om to personer blir mette av en liten pizza. Det høres bra ut for produsenten, men det er bare tøys. Anonymous poster hash: 15152...e79 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #6 Skrevet 24. november 2013 Tomatsuppe: 4 porsjoner, eg klarer lett å få 8 porsjoner ut av den 8 porsjoner av en tomatsuppepakke? Jeg mener det er 2-3, og jeg er ingen storspiser. Anonymous poster hash: 4b2dc...2b4 2
Gjest Belle âme Skrevet 24. november 2013 #7 Skrevet 24. november 2013 8 porsjoner av en tomatsuppepakke?Jeg mener det er 2-3, og jeg er ingen storspiser. Anonymous poster hash: 4b2dc...2b4 Eg får 8? :-P
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #8 Skrevet 24. november 2013 På noen matvarer står det på emballasjen hvor mange porsjoner det inneholder. Hva er det som bestemmer hvor mange porsjoner det er i en matvare? På noen matvarer har jeg reagert veldig på hvor mange porsjoner det skal inneholde, og lurer på om dette er noe produsentene med vilje endrer for å kunne skrive at en porsjon inneholder få kalorier? Et konkret eksempel - is. Jeg har en isboks her på halvannen liter, og på boksen står det at det er FEMTEN porsjoner i boksen. De kan jo umulig gå ut i fra gjennomsnittsstørrelsen på en porsjon? Har reagert på det på flere andre matvarer også, og jeg er ingen storspiser - tvert i mot. Anonymous poster hash: 8110f...b4d Høres helt rett ut. 1 dl er en porsjon. Dere som snakker om h or ma ge porsjoner dere fåe utav samme pakken må da skjønne at folk porsjonerer helt forskjellig?Anonymous poster hash: aaca0...05e 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #9 Skrevet 24. november 2013 Glemte å legge til at en kule regnes som en porsjon. Faktisk. Anonymous poster hash: aaca0...05e 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #10 Skrevet 24. november 2013 Men hvordan blir det regnet ut hvor mye som er én porsjon? Er det hvor mye man bør spise, hvor mye gjennomsnittet spiser eller en annen grunn? Anonymous poster hash: 8110f...b4d
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #11 Skrevet 24. november 2013 Men hvordan blir det regnet ut hvor mye som er én porsjon? Er det hvor mye man bør spise, hvor mye gjennomsnittet spiser eller en annen grunn? Anonymous poster hash: 8110f...b4d Er standardstørrelser på alt slikt. Foe eksempel en porsjon suppe = 2,5 dl, 1 liter suppe er da 4 porsjoner. Osv osv. Handler ikke om gjennomsnitt eller v or mye man bør spise, nei. Anonymous poster hash: aaca0...05e 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #12 Skrevet 24. november 2013 Men hva bestemmer hva som er standardstørrelse på is? Føler meg jo som den fråtseren når jeg får maks tre porsjoner ut av en boks som er merket med femten porsjoner Anonymous poster hash: 8110f...b4d 1
flinkeceline Skrevet 25. november 2013 #13 Skrevet 25. november 2013 Er ikke noe standard på dette så ja, -- misvisende. Typisk ser du produsenter liste opp deklarasjon per hundre gram, noen tar porsjoner men det står alltid hvor mange gram (typ. 40g). Da er det bare å gange opp til hundre og så dele kaloriene deretter.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #14 Skrevet 25. november 2013 USA-fenomen sikkert. Før hadde vi ikke slike porsjonstall, og noen varer jeg har kjøpt fra USA har ikke annet enn porsjonstall. Det er helt på trynet. Anonymous poster hash: b33e3...c65 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå