Gå til innhold

Border Collie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg lurte på om dere litt erfarne hunedemennesker her inne kunne hjelpe meg litt. Jeg har i alle år ønsket meg en Border Collie, men jeg lurer på om vi kunne egnet oss som eiere til denne krevende og utrolig smarte rasen. Vi bor i et vanlig boligstrøk, hverken på landet eller i byen, i et passe stor hus og har en middels stor hage med gjerde. Jeg har to snille sønner på 10 og 14 år, som begge er veldig vant med hunder. Vi har mulighet til å ta med hunden på minst én joggetur/litt lengre tur om dagen i tillegg til vanlige turer (mer i helgene) Hunden kan også få mulighet til å gå løs i skogen, som er rett ved huset. Vi har både tid og lyst til å også aktivisere den mentalt. Jeg har litt erfaring med hunder fra før. Jeg har både hatt en Golden Retriver og en Cavalier (døde for ett år siden). Cavaliergutten vår var super, men denne gangen kunne vi gjerne tenke oss noe litt mer krevende. Tror dere en Border Collie kunne hatt det godt hos oss? Gjerne kom med egne erfaringer. Takknemlig for svar :)

Anonymous poster hash: 53da5...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt sikkert, siden dere er vant med hunder fra før og er bevisst at den trenger mer aktivisering enn en del andre hunderaser. Men jeg har ikke selv erfaring med BC, annet enn at de virker som trivelige hunder. De kan visst lett gjete både biler, barn og andre hunder, så vær oppmerksom på sånn atferd, og tren gjerne med en hundeskole så man unngår dette.

Andre hunder har en tendens til å bli litt "sinna" på BC pga kroppsspråket i møtesituasjoner. Det er visst noen signaler BC gir som oppfattes som provoserende av en del andre hunder. Overhørte det bare i en samtale på et hundekurs, og vet ikke helt hva ved kroppsspråkket som er provoserende.

Anonymous poster hash: a674f...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når dere skal skaffe en så skaff en fra oppdretter. da kan oppdretteren fortelle alt om foreldrene og om adferden deres. ofte avles det på gjeterinstinkt.

men de er SUPRE i lydighetstrening og aguility! :) anbefaler på det varmeste en BC :)

å dere virker som at dere vil gjøre mye for at hunden skal få den aktiviteten den trenger :)

Anonymous poster hash: 67008...1de
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre hunder har en tendens til å bli litt "sinna" på BC pga kroppsspråket i møtesituasjoner. Det er visst noen signaler BC gir som oppfattes som provoserende av en del andre hunder. Overhørte det bare i en samtale på et hundekurs, og vet ikke helt hva ved kroppsspråkket som er provoserende.

Anonymous poster hash: a674f...0ec

De har "gjeterøyne" så de har en tendens til stirring som er truende/uhøflig i hundeverden. Dette er sannsynligvis bare et problem med noen hunder så det vill jeg ikke tenkt så mye på, noen hunder liker ikke svarte hunder, store hunder, små hunder, gneldrete hunder, hanner, tisper, usikre hunder osv. så der kan man være uheldig uansett hvilken rase man har. Er uansett lurt med god sosialisering slik at Border Collien lærer seg spillereglene i samspill.

Anonymous poster hash: 1fbc4...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye ymse avl på Border Collie, så skaff i så fall fra en erfaren oppdretter som konkurrerer aktivt med sine hunder OG har dem som familiehunder.

Men i utgangspunktet tror jeg ikke dere trenger en BC. Dersom du har erfaring fra konkurranse (lydighet, agility, gjeting, bruks, etc) og nå ønsker en hund som kan tåle 3 timers trening om dagen og har potensiale til å konkurrere på Elitenivå - så ja, skaff en god BC. Og gå massevis av kurs. Hvis du bare ønsker å drive med hundesport på hobbybasis og konkurrere i de lavere klassene, så er en Golden retriever (til nøds av jaktlinjer), springer spaniel, labrador, jaktcocker, korthårscollie, flatcoat eller lignende mer enn nok for dere. De aller fleste hunder KAN og LIKER å være aktive mange timer om dagen, men ferrariene (som Border collie) KREVER det. Også på de dårlige dagene. Og den gjetingen kan være en utfordring å håndtere.

Anonymous poster hash: d6013...36b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang/lenge varer en joggetur/litt lengre tur? Og hvor mye tid planlegger dere å bruke på mentaltreningen og hva slags mentaltrening skal dere gi den? Husk å vær ærlig når du svarer på dette, hunden skal passe inn i deres livsstil, ikke omvendt.

En border collie krever mye aktivisering og mental stimuli, en understimulert bc kan fort bli en veldig kjip opplevelse. Dessute er det mye gjeterinnstinktet som skal håndteres, - gjeting av sykler, biler, unger osv. er vanlig. Det er også mye dårlige individer der ute, mye nervøsitet, stress, redsler, skyhet, dårlig av-knapp, utagering og andre issues. Er veldig sjeldent jeg ser en border collie som jeg kunne tenkt meg til å eid selv.

Spørsmålet du kan jo stille deg er om du egentlig trenger en bc. Med mindre man skal ha en gjeterhund eller har høyere ambisjoner innen konkurranse, så finnes det en drøss med andre raser som er bedre egnet som aktiv familiehund og som også kan trenes aktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessute er det mye gjeterinnstinktet som skal håndteres, - gjeting av sykler, biler, unger osv. er vanlig. Det er også mye dårlige individer der ute, mye nervøsitet, stress, redsler, skyhet, dårlig av-knapp, utagering og andre issues. Er veldig sjeldent jeg ser en border collie som jeg kunne tenkt meg til å eid selv.

Enig. Det er mye dårlig håndterbarhet, snapping er en større del av vokabularet deres enn hos andre raser, de har MYE lydvarhet, og stress.

Jeg vet av én eneste Border Collie jeg kunne tenkt meg selv. Den er fra kennel Getweiler, og den ble Lydighetschampion i svært ung alder. Den blir altså trent omtrent på fulltid. Men selv der finnes det ressursforsvar som bare ville vært til bryderi hos en familiehund, og mye lavere toleranse for håndtering enn de fleste andre hunder jeg kjenner. Som familiehund ville jeg heller valgt en som typisk liker fysisk håndtering, kos og nærhet.

Jeg kjenner også en Border Collie som er relativt bra, som var litt sånn impulskjøp til en eier som bare hadde erfaring med et par vanlige, helt middels familiehunder fra før av, og ingen treningserfaring annet enn hverdagslydighet. Det er blitt en ganske grei hund av den etterhvert, men eieren har da også vært nødt til å gå omtrent alle kurs som er her i byen (og det betyr mange ti-tusener av kroner i kursavgifter!) for å lære seg å trene og aktivisere hunden både tilstrekkelig og riktig. Det kan absolutt gå helt fint - men det er en voldsom jobb. Og jeg tror hundeholdet blir mye triveligere for alle parter om man velger noe litt mindre krevende enn man tror man klarer. Så har man noe å gå på. Igjen, om du ikke har ambisjoner om Elitelydighet og championat innen få år - isåfall er BC det sikreste kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det er mye dårlig håndterbarhet, snapping er en større del av vokabularet deres enn hos andre raser, de har MYE lydvarhet, og stress.

Jeg vet av én eneste Border Collie jeg kunne tenkt meg selv. Den er fra kennel Getweiler, og den ble Lydighetschampion i svært ung alder. Den blir altså trent omtrent på fulltid. Men selv der finnes det ressursforsvar som bare ville vært til bryderi hos en familiehund, og mye lavere toleranse for håndtering enn de fleste andre hunder jeg kjenner. Som familiehund ville jeg heller valgt en som typisk liker fysisk håndtering, kos og nærhet.

Jeg kjenner også en Border Collie som er relativt bra, som var litt sånn impulskjøp til en eier som bare hadde erfaring med et par vanlige, helt middels familiehunder fra før av, og ingen treningserfaring annet enn hverdagslydighet. Det er blitt en ganske grei hund av den etterhvert, men eieren har da også vært nødt til å gå omtrent alle kurs som er her i byen (og det betyr mange ti-tusener av kroner i kursavgifter!) for å lære seg å trene og aktivisere hunden både tilstrekkelig og riktig. Det kan absolutt gå helt fint - men det er en voldsom jobb. Og jeg tror hundeholdet blir mye triveligere for alle parter om man velger noe litt mindre krevende enn man tror man klarer. Så har man noe å gå på. Igjen, om du ikke har ambisjoner om Elitelydighet og championat innen få år - isåfall er BC det sikreste kortet.

Jeg har hatt flere BC og det er også flere i området her som jeg kjenner godt og dette kjenner jeg meg overhode ikke igjen. Så fremt man får hunden fra en skikkelig oppdretter og hunden er sosialisert fra begynnelsen, så er det den beste hunderasen som finnes. En gang Border, alltid Border.

Min siste BC var en drømmehund, ekstremt lettlært og veloppdragen uten den store innsatsen fra min side. Hun kurerte flere for hundeskrekk.

Anonymous poster hash: d64c6...eb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er litt forskjellige meninger her. Med litt lengre joggetur mener jeg 1-1.5 time kanskje (i helgene opp til 3 timer), og med mental trening mener jeg små oppgaver, gjemme godbiter, lære triks...osv. Jeg har egentlig ingen planer om agility enda, men jeg kan jo vurdere det også. Jeg er fullt klar over at en Border Collie krever mye, men jeg vil jo ikke lage for store utfordringer for meg selv heller. Tror dere ev. en Border Collie-blanding ville dempet ned gjeterinsrinktet litt? Takk for svar! :)

-TS

Anonymous poster hash: 53da5...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke kjøp bc-blanding, da kan du få alt fra en superkrevende, elendig bc til noe helt annet som ikke ligner det du har lyst på (f.eks. jaktinstinkt i den grad at hunden aldri kan gå løs, eller vokt i den grad at ungene må ta hensyn om de skal ha med seg venner hjem), eller du kan få bc-ens stress og snapping sammen med den andre rasens mot og vokt - og da går det galt. Med renraset hund vet du i det minste hva du kan forvente.

Har du ikke planer om konkurranse på høyere nivå og trening flere timer om dagen, så trenger du ikke bc. Retriever eller spaniel holder i massevis. Og de jeg nevnte er høyaktive, mens en time joggetur og litt triksetrening klarer de fleste hunder av moderat kroppsbygning (ville kun unngått bulldog pga pusten, de aller minste rasene fordi de gjerne fryser lett, og de største fordi de er for tunge til at jogging er ideelt).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ha BC så er det ikke godt med med retriver eller spaniel. De kan ikke sammenlignes.

Ikke kjøp blanding! Igjen, seriøs oppdretter! Både med tanke på gemytt, men også sykdommer. Selv om man har forsikring blir det fort dyrt.

Å få en fin BC er veldig mye opp til eier. De skal ha mye trim og utfordringer, men det er også viktig å oppdra hunden til å kunne ta det med ro hjemme. Da er det viktig at hunden får ro. En BC er som har fått en OK oppdragelse merker du som regel ikke at du har i hus,selv om det er full fart ute. Min hund klarte seg fint med korte turer ved sykdom el.l. noen dager, varte det over lengre tid fikk jeg andre med hund som bor i nærheten til å ta henne med, så gjengjeldte jeg tjenesten hvis det var sykdom el.l. hos de. Hvis du ser på Border Collie Norge på facebook så ser du at alle som skriver der er kjempefornøyd med hunden sin og de fleste BC jobber ikke som gjeterhunder, de er utmerkede familiehunder. Den holdningen at alle BC må bo på gård og gjete sau er totalt utdatert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En BC krever mer mentalt enn den gjør fysisk. Å lære litt småtriks av og til vil ikke være nok. En BC kan være verdens beste hund hvis man gir den hva den krever - og verdens verste hund hvis man ikke gjør det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ha BC så er det ikke godt med med retriver eller spaniel. De kan ikke sammenlignes.

Ikke kjøp blanding! Igjen, seriøs oppdretter! Både med tanke på gemytt, men også sykdommer. Selv om man har forsikring blir det fort dyrt.

Å få en fin BC er veldig mye opp til eier. De skal ha mye trim og utfordringer, men det er også viktig å oppdra hunden til å kunne ta det med ro hjemme. Da er det viktig at hunden får ro. En BC er som har fått en OK oppdragelse merker du som regel ikke at du har i hus,selv om det er full fart ute. Min hund klarte seg fint med korte turer ved sykdom el.l. noen dager, varte det over lengre tid fikk jeg andre med hund som bor i nærheten til å ta henne med, så gjengjeldte jeg tjenesten hvis det var sykdom el.l. hos de. Hvis du ser på Border Collie Norge på facebook så ser du at alle som skriver der er kjempefornøyd med hunden sin og de fleste BC jobber ikke som gjeterhunder, de er utmerkede familiehunder. Den holdningen at alle BC må bo på gård og gjete sau er totalt utdatert.

Enig i at rotrening også er viktig. En godt stablet BC skal tåle å jobbe lange dager hver dag i en uke (f.eks. ved innhenting av sau) og deretter ikke gjøre stort annet enn å tusle litt rundt den neste uka. Og jada, med riktig oppdretter, riktige foreldredyr og riktig trening så kan en BC bli en flott familiehund - men sannsynligheten for et harmonisk hundehold er mye større med en litt mindre krevende hund, og det er urettferdig mot hunden å kjøpe seg mer arbeidskraft enn man har tenkt å bruke. De aller, aller fleste hunder - inkludert min egen - er i mindre aktivitet enn de ville likt og tålt, og da er det bedre å skaffe seg en hund som er litt mindre krevende enn man tror man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...