Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I april reiser jeg til Sør-Afrika (østkysten) i 3 måneder og skal jobbe litt med barn og dyr. Det jeg lurer på er hvilke vaksiner jeg trenger? Jeg har fått forskjellige svar alt etter hvem jeg har spurt, og en person mente til og med at jeg ikke trengte å ta noen... Vil verken ta for mange eller for få, og vertfall ikke ta feil vaksiner!

Noen som har peiling???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk folkehelseinstituttes hjememsider. Der står det hvilke vaksiner som er anbefalt for ulike steder.

• Liker 1
Skrevet

Du bør vel uansett ha Hep A. Usikker på om man trenger gulfebervaksine i sør afrika. Kontakt nermeste vaksinasjonskontor så er du helt sikker!:) man bør jo ha påfyll av trippelvaksinen hver 20 år er det vel, og stivkrampr hvert 4 om jeg ikke tar helt feil.

Gjest Badabing
Skrevet

Det kommer helt an på hvilket land du skal til.

Du kan sjekke det her:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6263:0:25,6566&MainContent_6263=6464:0:25,7073&List_6212=6218:0:25,7172:1:0:0:::0:0

Som du ser, er det en del vaksiner som står i parentes. Dette har gjerne med endemiske sykdommer å gjøre, og du bør derfor henvende deg til en reiseklinikk som kan gi vaksineråd for akkurat det området du skal reise til. Husk å ta i god tid i tilfelle du må ta to doser av en vaksine.

Skal du være i tre måneder, er det tvilsomt at du ikke trenger noen doser, og skal du jobbe med dyr bør du ha oppdatert stivkrampevaksine.

Skrevet

Har Sør-Afrikanske foreldre og har vært der mange ganger, aldri tatt vaksine for å reise dit.

Anonymous poster hash: 1e50d...982
Gjest Badabing
Skrevet

Har Sør-Afrikanske foreldre og har vært der mange ganger, aldri tatt vaksine for å reise dit.

Anonymous poster hash: 1e50d...982

At det som regel går bra, betyr ikke at det er lurt. Dessuten er det forskjell på å ta en ferietur og å bo med lokalbefolkning og å jobbe med dyr i tre måneder.

• Liker 1
Skrevet

At det som regel går bra, betyr ikke at det er lurt. Dessuten er det forskjell på å ta en ferietur og å bo med lokalbefolkning og å jobbe med dyr i tre måneder.

Helt sant. Er foresten sikkert aktuelt med rabies vaksine. det avr det når jeg resite for å jobbe på sykehus. tenker det er enda mer aktuelt når et er snakk om dyr.

• 2 uker senere...
Skrevet

Som andre sier, sjekk med Folkehelseinstituttet eller en lignende offentlig tjeneste. Det kommer også litt an på hvor lenge du skal være der. Jeg var i Kenya og Tanzania i 6 uker, og måtte ta vaksine mot hjernehinnebetennelse, hepatitt A og B, tyfoidfeber og drikkevaksine, men jeg tror ikke det er like mange for Sør-Afrika.

Uansett vil jeg absolutt anbefale deg å ta vaksinene på ditt lokale legekontor om du har mulighet! Siden jeg reiste på en gruppetur var vaksinasjonen organisert, og jeg betalte rundt 3500 kr hos et reisevaksinefirma. Etterpå fikk jeg vite at det var omtrent halve prisen om jeg hadde tatt den på mitt legekontor. Det er nok ikke alle steder de tilbyr dette, men på små steder (slik som der jeg kommer fra) gjør de det, men mulig de må bestille inn riktig vaksine på forhånd.

God tur, Afrika er fantastisk! :)

Gjest gurimalla
Skrevet

Det er store lokale forskjeller i Sør-Afrika. Det er f.eks ikke behov for vaksiner hvis man skal til Cape Town. Østkysten og spes lavlandet nord for Durban har blant annet malaria, så det kan være behov for vaksiner også.

Jeg vil tro at det er kjekt med oppdatert trippelvaksine og hepatitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...