Gå til innhold

Ømfintlighet til hvitt lys?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det andre som har det som jeg? Som har lysstyrken på pc skjermen alltid på lavest mulig, og nå og da må skrue ned lysstyrken på tv også, og ofte bruker solbriller, enn om det iike er sol, men sterkt dagslys ute?

Jeg får veldig vondt i hode av den hvite skjermbildet her på KG og andre nettsider nå og da, det trigger hodeverken, og jeg må legge fa meg laptopen og redder meg ofte med det, mens andre ganger har hodeverken satt seg og varer i timesvis.

Jeg er ikke diagnosert med migrene, men har hodeverk der eg ikke tåler lys og lyd, og må oppholde meg i mørkt og kaldt rom for at det skal lindre litt når de "anfallene" kommer. Jeg nevner bare dette for det har kanskje en liten sammenheng med lysomfintligheten?!

Er det andre som har det som meg? Har dere vært hos lege/hva sier legen/hva er årsaken?



Anonymous poster hash: 38b7e...802
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å gud ja. Men jeg har ME da. Måtte dra hjem fra besøk idag, pga lyset på stua var så sterkt at jeg ble kvalm og fikk dundrende hodepine, kaldsvette osv. Kom ikke på det var lyset før jeg var kommet hjem og fått hvilt litt.

Men en kan helt fint være lysømfintlig uten å ha ME altså :) min far ble det etter å ha vært snøblind f.eks. Han fikk vite at han hadde fotofobi, og det bruker han for alt det er verdt hver gang det kommer et kamera i nærheten :fnise:

Fant litt info her: http://www.statped.no/Tema/Syn/Undertekster/Lysomfintlighet-fotofobi/

Sånne filterbriller som de nevner har jeg, og er et supert hjelpemiddel :)

Men du burde begynne med å ta turen til lege og få henvisning til øyelege kanskje? Det er et kjent problem.

Vi snakka faktisk om det i idag, at faren min var blitt mye bedre og ikke merka de lysene jeg ble dårlig av. Han sverger til å spise masse spinat og blåbær, for det hadde han visst lest på nett at var bra for øya, men ikke vet jeg :)



Anonymous poster hash: 3a07f...f89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette litt på siden av det du spør om, men jeg kan anbefale å laste ned f.lux på datamaskinen din. Det lille programmet følger dagslyset der du bor, og myker opp lyset fra skjermen når solen er gått ned slik at det blir mer behagelig å se på skjermen. Dersom man ønsker å ha mykere lys også på dagtid, kan det enkelt stilles inn.

I begynnelsen kan det være litt snålt å ha rødtoner på skjermen, men man blir raskt vant til det. F.lux kan visstnok hjelpe mot søvnproblemer også, ettersom hvitt lys rett før leggetid kan gjøre det vanskeligere å sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette litt på siden av det du spør om, men jeg kan anbefale å laste ned f.lux på datamaskinen din. Det lille programmet følger dagslyset der du bor, og myker opp lyset fra skjermen når solen er gått ned slik at det blir mer behagelig å se på skjermen. Dersom man ønsker å ha mykere lys også på dagtid, kan det enkelt stilles inn.

I begynnelsen kan det være litt snålt å ha rødtoner på skjermen, men man blir raskt vant til det. F.lux kan visstnok hjelpe mot søvnproblemer også, ettersom hvitt lys rett før leggetid kan gjøre det vanskeligere å sove.

Takk for tips! :blomst:

Altså, har ikke lasta ned programmet engang, men kjente bare hvordan trykket i hodet letta av å gå inn på siden deres. Er det ca den bakgrunnsfargen programmet lager? Da skal jeg prøve fluksens!

http://justgetflux.com/

(og var det denne du tenkte på?)

Anonymous poster hash: 3a07f...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips begge to, da har jeg lært av første linken om fotofobi at dette skyldes sannsynligvis fibromyalgi - som jeg har, så der er årsaken, takk for informasjonen :)

Tusen takk til deg som anbefalte f.lux, det var jo bare fantastisk :) Kjente det ble så mye mer behagelig med en gang :)

TS



Anonymous poster hash: 38b7e...802
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :blomst:

Altså, har ikke lasta ned programmet engang, men kjente bare hvordan trykket i hodet letta av å gå inn på siden deres. Er det ca den bakgrunnsfargen programmet lager? Da skal jeg prøve fluksens!

http://justgetflux.com/

(og var det denne du tenkte på?)

Ja, det er programmet jeg snakker om. Man kan stille inn selv hvor mykt man ønsker lyset. Jeg bruker selv default, det er nok for meg, men du kan eventuelt teste ut andre innstillinger og finne noe som passer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips begge to, da har jeg lært av første linken om fotofobi at dette skyldes sannsynligvis fibromyalgi - som jeg har, så der er årsaken, takk for informasjonen :)

Tusen takk til deg som anbefalte f.lux, det var jo bare fantastisk :) Kjente det ble så mye mer behagelig med en gang :)

TS

Anonymous poster hash: 38b7e...802

Aha, men sikkert lurt å ta opp (nye?) symptom med lege uansett. Også anbefaler jeg å ta kontakt med kommunens rehabiliteringskontor, men du kjenner kanskje til dem alt? Be om å få time hos ergoterapaut, som kan hjelpe deg å finne hjelpemidler som passer deg.

Jeg har som sagt flere par filterbriller, tilpasset forskjellig lys, og de hjelper med utrolig mye bedre enn vanlige solbriller. De tar bort det blå lyset. Ser ut som solbriller, men har spesielle glass.

Om du er veldig ømfintlig for lys så kan du også søke om å filterørepropper. Har det også, veldig kjekt :) sånne ørepropper musikere gjerne bruker, som tar bort støy over en viss desibel. Så kan fremdeles høre vanlig tale, men tar bort mye bakgrunnstøy.

Ja, det er programmet jeg snakker om. Man kan stille inn selv hvor mykt man ønsker lyset. Jeg bruker selv default, det er nok for meg, men du kan eventuelt teste ut andre innstillinger og finne noe som passer deg.

Igjen - hjertelig takk! :blomst: Dette skal jeg virkelig prøve. Du aner ikke hvor glad jeg ble altså! Har ikke tenkt på at det var en mulighet engang, som TS har jeg skrudd ned lysstyrke på skjermen, men blir liksom ikke nok.

Anonymous poster hash: 3a07f...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...