Gå til innhold

Positiv og negtiv El-test samme dag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en positiv el-test i dag tidlig (kl 9), og en negativ nå i kveld (kl 19.30).. Brukte clearblue sin som ga meg smilefjes da den var postiv! Er det noen som da vet når eggløsning ca finner sted? Har jeg hatt det, eller er det like før? Skjønner ikke helt det, og håper virkelig at noen kan hjelpe meg.. Skjønner at det er umulig å svare på eksakt tidspunkt, men sånn ca? :helen:

Anonymous poster hash: 93a20...77c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk en positiv el-test i dag tidlig (kl 9), og en negativ nå i kveld (kl 19.30).. Brukte clearblue sin som ga meg smilefjes da den var postiv! Er det noen som da vet når eggløsning ca finner sted? Har jeg hatt det, eller er det like før? Skjønner ikke helt det, og håper virkelig at noen kan hjelpe meg.. Skjønner at det er umulig å svare på eksakt tidspunkt, men sånn ca? :helen:

Det tyder jo på at du har hatt eggløsning en gang mellom de to testene. Det er jo ikke dårlig å fange opp eggløsningen såpass. :) Hvorfor har du behov for å vite det noe mer presis egentlig?

Skrevet

Det tyder jo på at du har hatt eggløsning en gang mellom de to testene. Det er jo ikke dårlig å fange opp eggløsningen såpass. :) Hvorfor har du behov for å vite det noe mer presis egentlig?

Er vel mest det at jeg er nysgjerrig, og så lurer jeg jo litt ift når vi da burde ha sex, hehe! Det er vel ikke for sent å ha sex nå i kveld? :)

Skrevet

Det beste er å ha i forkant av EL, men egget lever ca. 24 timer, så det er en mulighet.

Anonymous poster hash: 5ab34...dde
Skrevet

Er vel mest det at jeg er nysgjerrig, og så lurer jeg jo litt ift når vi da burde ha sex, hehe! Det er vel ikke for sent å ha sex nå i kveld? :)

Det er som sagt over her størst sjanse for graviditet hvis dere har sex før eggløsning, men alt håp er jo ikke ute uansett selvfølgelig. :) 3, 2 og 1 dag før el er gode dager hvis man prøver å bli gravid. Gjerne alle de tre dagene + el-dagen, så har dere helgardert dere. :wink: Det beste er om sædcellene allerede ligger inni egglederen og venter på at egget slippes.

Skrevet

12-36 timer etter siste positive test. LH toppen kommer før eggløsning.

Skrevet

12-36 timer etter siste positive test. LH toppen kommer før eggløsning.

Nei, etter første positive test. Har man en positiv på morgenen og en negativ på ettermiddagen har eggløsning skjedd en gang mellom der.

• Liker 1
Skrevet

Nei, etter første positive test. Har man en positiv på morgenen og en negativ på ettermiddagen har eggløsning skjedd en gang mellom der.

Nei. 12-36 timer etter siste positive test, 12-72 timer etter første. Egget slipper tidligst 12 timer etter LH toppen.

Skrevet (endret)

Når el-testen har blitt negativ igjen er eggløsning over. Slik var mine tester hver sylkus første gang jeg prøvde å bli gravid: Først 48 timer med positive tester (like brede og like sterke streker), så en test 3. dagen på morgenen med teststrek som var enda sterkere enn kontrollstreken. Test på ettermiddagen igjen som var negativ. Dette indikerer el mellom de to testene et sted, mest sannsynlig ikke så lenge etter siste positive test, altså mindre enn 12 timer. Altså ca 48 timer etter første positive, men få timer etter siste positive. Hvis eggløsning hadde skjedd mellom 12 og 36 timer etter min siste positive test ville dette ha vært etter at testen ble negativ igjen, noe som ikke stemmer.

Info fra Frøyaklinikken nedenfor:

http://4pluss1.wordpress.com/2013/05/10/froyaklinikken-svarer-del-1-egglosning/

Når testen er positiv, er det da eggløsning, eller skjer dette først når testen er negativ ?

Frøya svarer: Testen slår ut på LH økningen, hos noen er denne kjapp, hos andre kan den slå ut i nesten to dager. Eggløsningen skjer når LHen er høyest. Så det er ikke alltid lett å finne eggløsningen helt presis, men så overlever egget et døgn. I dette døgnet så kan man bli gravid.

Eggløsningen skjer når eggløsningstesten er positiv, når den er negativ igjen, så kan det være for sent.
Avsnittet nedenfor er klippet herfra:
Ettersom det er mulig å få positive eggløsningstester i mer enn én dag i hver syklus, bør du fortsette å teste til du får én eller flere positive tester etterfulgt av en negativ test. Den første dagen testen blir negativ igjen er den mest sannsynlige eggløsningsdagen.
Endret av Bestee
Skrevet

Når el-testen har blitt negativ igjen er eggløsning over. Slik var mine tester hver sylkus første gang jeg prøvde å bli gravid: Først 48 timer med positive tester (like brede og like sterke streker), så en test 3. dagen på morgenen med teststrek som var enda sterkere enn kontrollstreken. Test på ettermiddagen igjen som var negativ. Dette indikerer el mellom de to testene et sted, mest sannsynlig ikke så lenge etter siste positive test, altså mindre enn 12 timer. Altså ca 48 timer etter første positive, men få timer etter siste positive. Hvis eggløsning hadde skjedd mellom 12 og 36 timer etter min siste positive test ville dette ha vært etter at testen ble negativ igjen, noe som ikke stemmer.

Info fra Frøyaklinikken nedenfor:

http://4pluss1.wordpress.com/2013/05/10/froyaklinikken-svarer-del-1-egglosning/

Når testen er positiv, er det da eggløsning, eller skjer dette først når testen er negativ ?

Frøya svarer: Testen slår ut på LH økningen, hos noen er denne kjapp, hos andre kan den slå ut i nesten to dager. Eggløsningen skjer når LHen er høyest. Så det er ikke alltid lett å finne eggløsningen helt presis, men så overlever egget et døgn. I dette døgnet så kan man bli gravid.

Eggløsningen skjer når eggløsningstesten er positiv, når den er negativ igjen, så kan det være for sent.

Avsnittet nedenfor er klippet herfra:

http://hvordanbligravid.com/egglosning/egglosningstester/

Ettersom det er mulig å få positive eggløsningstester i mer enn én dag i hver syklus, bør du fortsette å teste til du får én eller flere positive tester etterfulgt av en negativ test. Den første dagen testen blir negativ igjen er den mest sannsynlige eggløsningsdagen.

Dersom du googler når er LH toppen finner du flere kilder som viser at det jeg skriver er rett. Eller enda enklere, hormonkurer, da ser du det grafisk.

LH setter i gang eggløsningen, og toppen er tidligst 12 timer før eggløsning. I tillegg til å vite dette gjennom ulik litteratur har jeg blitt overvåket gjennom daglige blodprøver for å måle blant annet LH gjennom flere sykluser. Så for meg er dette en velkjent fakta og ikke så mye å debattere rundt. Jeg pleide å linke til pernilleinfo i tråder med denne typen spørsmål, det ville forklart det på en enkel måte for deg, inkludert hormonkurer som viser det, men den siden er dessverre borte nå.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dersom du googler når er LH toppen finner du flere kilder som viser at det jeg skriver er rett. Eller enda enklere, hormonkurer, da ser du det grafisk.

LH setter i gang eggløsningen, og toppen er tidligst 12 timer før eggløsning. I tillegg til å vite dette gjennom ulik litteratur har jeg blitt overvåket gjennom daglige blodprøver for å måle blant annet LH gjennom flere sykluser. Så for meg er dette en velkjent fakta og ikke så mye å debattere rundt. Jeg pleide å linke til pernilleinfo i tråder med denne typen spørsmål, det ville forklart det på en enkel måte for deg, inkludert hormonkurer som viser det, men den siden er dessverre borte nå.

Pernilleinfo er gammelt nytt, så du skal ikke bekymre deg for akkurat det. Og jeg forstår hva du mener, du trenger ikke forklare deg noe nærmere. Jeg er bare ikke enig.

Bruksanvisningene som følger med el-tester kan fortelle oss at etter første positive test vil eggløsning mest sannsynlig skje i løpet av de neste 12-48 timene. Mange har positive tester i 48 timer, hvordan mener du det er mulig at el skjer først 12-36 timer etter dette igjen da? Med din teori vil eggløsning først da skje 60-84 timer etter første positive test. Det stemmer jo ikke akkurat med hva bruksanvisningene sier. Eller mener du at ingen produsenter av el-tester skjønner hvordan det fungerer heller?

Ut i fra det du skriver om overvåkning og blodprøver gjennom syklusene dine vil jeg anta at du personlig aldri fikk eggløsning før tidligst 12 timer etter lh-topp, noe jeg heller ikke betviler. Når det er sagt tror jeg ikke vi kan kalle det en regel kun på grunnlag av hvordan kroppen din fungerer. Stoler mer på litteratur, bruksanvisninger og eksperter enn erfaringene til en random forumbruker.

Her kan vi forøvrig se en slik hormonkurve, og man kan se at eggløsning og lh-topp skjer ganske samtidig. Dette er jo selvfølgelig bare et gjennomsnitt, men da altså også helt normalt:

477px-MenstrualCycle.png

Endret av Bestee
Skrevet

Athene har helt rett, som vanlig. LH toppen er før eggløsning.

Anonymous poster hash: 9a39c...6fe

Skrevet

Ha sex hele tiden? Hørtes ut som en god løsning i mitt hode altså :fnise:

Det går jo an å prøve, egget er jo ikke dødt enda ^^

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Athene har helt rett, som vanlig. LH toppen er før eggløsning.

Anonymous poster hash: 9a39c...6fe

He he.. Det er heller ikke det jeg bestrider. Lurt å lese skikkelig før man uttaler seg. :wink: Tema er hvor lenge etter lh-topp.

Endret av Bestee
Skrevet

Dette sier Pernille:

(Hentet fra pernilleinfo da den fortsatt eksisterte) http://onskeomentil.blogg.no/1275627986_egglsningpernilleinfo.html

Info om eggløsning:

1. Hva forteller en eggløsningstest?
Kvinnekroppen produserer noe som kalles luteiniserende hormon (LH). Det er tilstede i urinen nesten hele tiden, men øker dramatisk rundt 12-36 timer før eggløsningen. En eggløsningstest påviser LH i urinen og gir et positivt resultat når den lokaliserer denne dramatiske stigningen i LH-nivået. Når man prøver å bli gravid kan eggløsningstester være til stor hjelp, siden de lar en vite at egget sannsynligvis er mer eller mindre ferdig modnet, og at tiden er inne for å forføre sin bedre halvdel. Eggløsningstester kan også være kjekt å kombinere med temping, sekretsjekking og/eller tappetafsing, slik at man får flest mulig "bevis" på eggløsningen. Det er imidlertid viktig å være obs på at en positiv eggløsningstest IKKE garanterer at du vil få eggløsning.

4. Hva om eggløsningstestene er positive mange dager på rad?

Det er mulig å få positive eggløsningstester flere dager på rad. Dette kommer av at stigningen i LH-nivået starter rundt 12-36 timer før eggløsningen og deretter synker igjen. Så man kan teoretisk påvise LH-stigningen fra den starter og fram til den synker igjen - over 36 timer. Det er også mulig at kroppen forbereder seg på eggløsning og LH-stigningen kommer som den skal, og at kroppen da - av en eller annen årsak (f.eks. stress, sykdom, reiser eller bare en tilfeldighet) - ikke får til å slippe i vei noe egg. Da kan kroppen prøve om igjen, og sende en ny LH-stigning eller kanskje til og med en overlappende LH-stigning, og dermed ender med å gi positive eggløsningstester flere dager på rad. Dersom dette skjer en sjelden gang i blant, så spiller ikke dette noen stor rolle, men dersom det skjer ofte bør man ta kontakt med lege.

5. Skal man fortsette å teste etter at man har fått en positiv eggløsningstest?

Nei... Man kan, men stort sett er det ikke nødvendig. Så lenge man får en positiv eggløsningstest så vil man med stor sannsynlighet få eggløsning en gang innen 12-36 timer. De som måler basaltempen vil kunne bekrefte dette ved at tempen stiger dagen etter antatt eggløsning, og de som sjekker sekretene vil gjerne observere at sekretene tørker inn.
Dersom man ikke ser noen bekreftende tegn på eggløsning ellers (tempstigning, tørrere sekret e.l.), så kan det være en ide å teste igjen for å se om testen fremdeles er positiv. Blir den det, så har eggløsningen trolig bare blitt litt forsinket.
Får man kun positive tester uten andre bekreftende tegn på eggløsning bør man kontakte lege.

Ut i fra hva jeg kan se gjelder disse 12-36 timene etter hele LH-stigningen startet, ikke etter LH-toppen.

Anonymous poster hash: 1c517...508

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...