AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #1 Skrevet 24. november 2013 Hesten min står på fri tilgang på grovfor. Maten serveres via finmaskede høynett. Nå har de fått høy fra ny leverandør, hvor analyse sier kvalitet H4. Hvor raskt/mye hestene får ut av nettene varierer i forhold til høyets beskaffenhet, ser vi. H4-høyet vi har fått nå får de reletivt kjapt ut, sånn at det må fores to ganger pr døgn for at de skal ha høy tilgjengelig 24/7. Jeg har veid opp døgnrasjonen nå, fordi jeg syntes det gikk veldig mye, og fant ut at det går med ca 20 kg pr hest pr døgn. Jeg er usikker på om dette blir for mye? Eller bør de ha såpass når kvaliteten ikke er mer enn H4? Av de 20 kiloene består forresten ca 2,5 kg av H2/3 (usikker, finnes ingen analyse, men leverandør angir ca) blandet i H4 pr døgn. Det finnes også tilgang på H5, og det er vurdert å blande 50/50 H4 og H5, pluss det lille de får av H2/3, men så er det vinter, da. Hestene går på utegang, og bruker ikke dekken, så de trenger å ha tilgang på mat døgnet rundt. Hvor næringsrikt dette bør være er det store spørsmålet. Og H5 er vel egentlig ikke noe å bli mett av i det hele tatt, eller? Dette synes jeg er vanskelig. Alle hestene er i godt hold, og ingen av dem trenes hardt. De får kun små mengder kraftfor pr dag (max 5 dl) og litt olje + div. kosttilskudd. Noen synspunkter? Alternativ A: 20 kg. H4 pr døgn Alt B: 17,5 kg H4 og 2,5 kg H2/3 pr døgn Alt C: 8, 75 kg. H4, 8, 75 kg. H5 og 2,5 kg. H2/3 pr døgn Anonymous poster hash: 172ae...4b1
miramis Skrevet 24. november 2013 #2 Skrevet 24. november 2013 20kg h4 høy er veldig lite. Min lettforte hoppe på 160 får 14kilo h2 høy.. Jeg ville heller kjøpt inn h3 høy
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #3 Skrevet 24. november 2013 20kg h4 høy er veldig lite. Min lettforte hoppe på 160 får 14kilo h2 høy.. Jeg ville heller kjøpt inn h3 høy De fikk det før, men to av dem ble syke av det. Det ble for kraftig, så de tålte det ikke på fri tilgang. Den lille mengde de får av det nå er etter lang tids tilvenning, og får de mer er det kolikksymtomer med en gang. Anonymous poster hash: 172ae...4b1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #4 Skrevet 24. november 2013 Så de får ikke 20 kg kun H4 nå, de får 17,5, og 2,5 H2/3 Anonymous poster hash: 172ae...4b1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 24. november 2013 #5 Skrevet 24. november 2013 Alternativ B høres jo bra ut. Men det hele kommer jo an på din hest og rase. 20 kg er gjerne så mange kilo en hest klarer i løpet av et døgn, og så må man fore på kvalitet i forhold til hesten, dens bruk og dens boforhold. Men minimum for en på utegang.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #6 Skrevet 24. november 2013 Alternativ B høres jo bra ut. Men det hele kommer jo an på din hest og rase. 20 kg er gjerne så mange kilo en hest klarer i løpet av et døgn, og så må man fore på kvalitet i forhold til hesten, dens bruk og dens boforhold. Men minimum for en på utegang. Ja, det er det alternativet vi bruker nå, og det som i mitt hode høres fornuftig ut, i hvert fall. Det er fire hester som går sammen, 2 kaldblods, den ene er gammel og pensjonert, den andre brukes på tur maks 4 ganger pr uke. Den tredje er en kaldblodsblanding som av forskjellige grunner ikke er i bruk nå, og vil nok ikke være det gjennom vinteren heller. Den fjerde er en varmblods ridehest som brukes til rolig tur eller lett dressur 3-4 ganger pr uke. Anonymous poster hash: 172ae...4b1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 24. november 2013 #7 Skrevet 24. november 2013 Ok da forer dere kraftfor i tillegg også? Siden behovet er ganske forskjellig. Det beste er jo uansett å prøve seg frem og se hva som funker. Se at det alltid er høy ute, og at ingen hester går kraftig ned i vekt, eller opp i vekt. Så lenge man følger nøye med, så er jo det den enkleste indikatoren på at dere forer riktig. Uansett er det heldige hester, som får være ute hele døgnet og ha fri tilgang på grovfor
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #8 Skrevet 24. november 2013 De får litt forskjellig med kraftfor, alt fra seniorfor til den eldste og betfor til varmblodsen. Jeg forsøker å følge med, men synes det kan være en utfordring å se evt forskjeller i hold på hester jeg ser hver eneste dag. Og, ja, vi synes de er heldige, og det er vi og, som har lettvint hestehold og fornøyde hester. Anonymous poster hash: 172ae...4b1
Gjest FrkAnna Skrevet 24. november 2013 #9 Skrevet 24. november 2013 Eg ville latt dei hatt fri tilgang på høy. Høy kan dei ete masse av, ihvertfall h4, når du fôrer med litt kraftfôr i tillegg får dei det dei trenger:) Når hesten går ute i det fri, eter den så mykje den vil, det gjelder òg høy då Hesten ser kanskje meir oppblåst ut når den eter mykje grovfôr, men det er godt for magen og hesten klarer å holde seg god og varm. Bedre med for mykje høy enn for mykje kraftfôr.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #10 Skrevet 24. november 2013 Eg ville latt dei hatt fri tilgang på høy. Høy kan dei ete masse av, ihvertfall h4, når du fôrer med litt kraftfôr i tillegg får dei det dei trenger:) Når hesten går ute i det fri, eter den så mykje den vil, det gjelder òg høy då Hesten ser kanskje meir oppblåst ut når den eter mykje grovfôr, men det er godt for magen og hesten klarer å holde seg god og varm. Bedre med for mykje høy enn for mykje kraftfôr. De har alltid høy i nettene, så tilgangen er der, vi bare forlenger spisetiden. Et par av disse hestene har vært nokså overvektige, så vi må forsøke å balansere litt. Anonymous poster hash: 172ae...4b1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #11 Skrevet 24. november 2013 Om høyet er av passe kvalitet kommer jo an på holdet til hestene. Er de i passe hold får de grovfôr med passe kvalitet, er de feite får de for god kvalitet og er de tynne får de for dårlig. Jeg synes i utgangspunktet at 20 kg ikke er for lite, jeg har hest som har fått 13 kg ensilasje i døgnet, og det var alt hun klarte å spise. Hadde blitt glad om jeg hadde fått i henne 20 kg! Anonymous poster hash: 39bed...288
Gjest FrkAnna Skrevet 24. november 2013 #12 Skrevet 24. november 2013 De har alltid høy i nettene, så tilgangen er der, vi bare forlenger spisetiden. Et par av disse hestene har vært nokså overvektige, så vi må forsøke å balansere litt. Anonymous poster hash: 172ae...4b1 Jaja, trengte vel ikkje mitt svar då. Få ein erfaren fôr"ekspert" til å lage ein fôrplan
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #13 Skrevet 24. november 2013 Jaja, trengte vel ikkje mitt svar då. Få ein erfaren fôr"ekspert" til å lage ein fôrplan ? Anonymous poster hash: 172ae...4b1
Gjest FrkAnna Skrevet 24. november 2013 #14 Skrevet 24. november 2013 ? Anonymous poster hash: 172ae...4b1 Kor ein finne dei hen, veit eg ikkje Men der eg gjekk på skule, lærte vi å lage fôrplan basert på høgde, vekt, alder, aktivitetsnivå osv.. Du får høyre litt rundt:) På ein skule med hestelinje kanskje?
miramis Skrevet 24. november 2013 #15 Skrevet 24. november 2013 De har alltid høy i nettene, så tilgangen er der, vi bare forlenger spisetiden. Et par av disse hestene har vært nokså overvektige, så vi må forsøke å balansere litt. Anonymous poster hash: 172ae...4b1 Åja! Hvis de er så lite i bruk og de allerede er i for godt hold, så går sikkert h4 fint. Hesten min hadde rast ned i vekt, men hun brukes dog to økter for dagen og konkurrerer MA nivå. ^^
miramis Skrevet 24. november 2013 #16 Skrevet 24. november 2013 Kor ein finne dei hen, veit eg ikkje Men der eg gjekk på skule, lærte vi å lage fôrplan basert på høgde, vekt, alder, aktivitetsnivå osv.. Du får høyre litt rundt:) På ein skule med hestelinje kanskje? Pchorse
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #17 Skrevet 24. november 2013 Man trenger ikke programmer eller fôreksperter til å lage fôrplan til hester som er enkle å fôre. Alt man trenger er en hånd. Anonymous poster hash: 39bed...288 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå