AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #1 Skrevet 24. november 2013 Hei Jeg og min har tenkt å reise til hjemlandet vårt i februar. Jeg skal snakke med sjefen min om ferie denne uken. Men det jeg lurer på er om man kan ta 5 ukers ferie på en gang eller er det slik at man må dele det i to. At jeg tar 3 uker i feb og så to uker en annen gang i året. Jeg vil gjerne ha alt på en gang siden det koster ganske mye å reise til hjemlandet mitt så vil være der med familien så lenge jeg kan. Kan ikke reise igjen siden mannen min er student og vi har ikke så veldig god råd. Og det andre er at jeg ønsker 2 uker til utenom de 5 ukene . Fordi jeg skal ha laseroperasjon (øye operasjon) i hjemlandet mitt da det er billigere der. Kan jeg få 2 uker ekstra uten lønn?? Håper noen kan svare meg. der jeg jobber nå har jeg jobbet siden sep 2012. Og fikk fast stilling 1 nov 2013. Tok ingen ferie ifjor. Og heller ikke i år.da jeg ikke var fast før nå. Men har alltid jobbet 100%Anonymous poster hash: 05b8a...a9b
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #2 Skrevet 24. november 2013 Du kan vel egentlig ikke kreve noe som helst av det du skisserer, men du kan søke om ferie pluss to uker ubetalt permisjon. Så er det opp til sjefen om han/hun klarer å ordne det uten problemer for de andre ansatte. Det kan jo være greit å ha deg tilgjengelig hele sommeren, men samtidig er det ikke sikkert det lar seg gjøre å dekke opp alle dine vakter over så lang tid uten sommervikar. Så det avhenger av situasjonen på arbeidsplassen og hvor langt sjefen ønsker å strekke seg. Anonymous poster hash: 26b73...0d7 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #3 Skrevet 24. november 2013 Jeg vet ikke så mye. Har ikke hatt fast jobb før. Søker man ferie skriftlig?Anonymous poster hash: 05b8a...a9b
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #4 Skrevet 24. november 2013 Hei Jeg og min har tenkt å reise til hjemlandet vårt i februar. Jeg skal snakke med sjefen min om ferie denne uken. Men det jeg lurer på er om man kan ta 5 ukers ferie på en gang eller er det slik at man må dele det i to. At jeg tar 3 uker i feb og så to uker en annen gang i året. Jeg vil gjerne ha alt på en gang siden det koster ganske mye å reise til hjemlandet mitt så vil være der med familien så lenge jeg kan. Kan ikke reise igjen siden mannen min er student og vi har ikke så veldig god råd. Og det andre er at jeg ønsker 2 uker til utenom de 5 ukene . Fordi jeg skal ha laseroperasjon (øye operasjon) i hjemlandet mitt da det er billigere der. Kan jeg få 2 uker ekstra uten lønn?? Håper noen kan svare meg. der jeg jobber nå har jeg jobbet siden sep 2012. Og fikk fast stilling 1 nov 2013. Tok ingen ferie ifjor. Og heller ikke i år.da jeg ikke var fast før nå. Men har alltid jobbet 100%Anonymous poster hash: 05b8a...a9b Hvor er hjemlandet ditt? Ble så nysgjerrig siden jeg også trenger laseroperasjon. Anonymous poster hash: a5ab2...714 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #5 Skrevet 24. november 2013 Hvor er hjemlandet ditt? Ble så nysgjerrig siden jeg også trenger laseroperasjon. Anonymous poster hash: a5ab2...714 Hei Jeg har tenkt fra Pakistan. Koster veldig lite forhold til norge. Skal operere meg fra en av de stor byene som Lahore eller Islamabad og skal også undersøke meg hos gynekolog angående graviditeten. Det går mye fortere der. I norge er det veldig lang ventetid.Anonymous poster hash: 05b8a...a9b
Tvist Skrevet 24. november 2013 #6 Skrevet 24. november 2013 Jeg vet ikke så mye. Har ikke hatt fast jobb før. Søker man ferie skriftlig?Anonymous poster hash: 05b8a...a9b Det kommer an på forholdene, om din nærmeste leder eller personalansvarlig har kontor i samme bygg som deg ville jeg gjerne bare spurt. Eventuelt kan du bare sende en rask e-post om du har en kontorjobb.
Gjest Wei Wei Skrevet 24. november 2013 #7 Skrevet 24. november 2013 Man har vel rett på ferie selv om ikke jobbet fast.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #8 Skrevet 24. november 2013 Man har vel rett på ferie selv om ikke jobbet fast. Det har man, men ikke 5 uker på rad Anonymous poster hash: f7d6d...f89 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #9 Skrevet 24. november 2013 Det kommer an på forholdene, om din nærmeste leder eller personalansvarlig har kontor i samme bygg som deg ville jeg gjerne bare spurt. Eventuelt kan du bare sende en rask e-post om du har en kontorjobb. Hei jobber bare på en liten butikk. Har ikke hørt om noen av de ansatte søker ferie skriftlig. Tenker bare å snakke med sjefen..men hva er det loven sier? Har man rett på 5 ukers ferie eller må man dele det 3+2 uker. Billetten koster rundt 8000 kroner for en person og mannen min er student så får ikke reist igjen før om 2-3 årAnonymous poster hash: 05b8a...a9b
Tvist Skrevet 24. november 2013 #10 Skrevet 24. november 2013 Det kommer litt an på kontrakten. Det vanlige er jo at man har 25 dager ferie, har du det? Tror du har rett på 3 uker sammenhengende om du vil. Om du vil ha alle 5 ukene sammenhengende, kommer det an på hva sjefen din sier. Noen arbeidsgivere synes nok det er greit, det er enklere å få vikar for 5 uker, enn for 3. Kommmer an på. Jeg ville kun ha 2 uker sammenhengende i sommer, og spare resten til senere, men det fikk jeg ikke lov til, da arbeidsgiver syntes det var vanskelig å få vikar for kun 2 uker, det er for lite for sommervikarer.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #11 Skrevet 24. november 2013 http://www.ys.no/kunder/ys/cms.nsf/($All)/F10DCD61569058B6C12578A700444668 Etter loven har man krav på å få avviklet all ferien innenfor ferieåret (som er det samme som kalenderåret). Hovedferien på tre uker kan man kreve å få avviklet samlet innenfor tiden 1. juni til 30. september (hovedferieperioden). Restferien på to uker (eller en uke og en dag) skal avvikles innefor året. Man kan kreve å få dem som hele uker, men man kan måtte akseptere at disse legges utenfor hovedferieperioden. Anonymous poster hash: f7d6d...f89 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #12 Skrevet 24. november 2013 http://www.ys.no/kunder/ys/cms.nsf/($All)/F10DCD61569058B6C12578A700444668 Etter loven har man krav på å få avviklet all ferien innenfor ferieåret (som er det samme som kalenderåret). Hovedferien på tre uker kan man kreve å få avviklet samlet innenfor tiden 1. juni til 30. september (hovedferieperioden).Restferien på to uker (eller en uke og en dag) skal avvikles innefor året. Man kan kreve å få dem som hele uker, men man kan måtte akseptere at disse legges utenfor hovedferieperioden. Anonymous poster hash: f7d6d...f89 Hmm skjønte ikke så mye Anonymous poster hash: 05b8a...a9b
Zzyzx Skrevet 25. november 2013 #13 Skrevet 25. november 2013 Det eneste du kan kreve er å få avviklet tre uker sammenhengende i hovedferieperioden. Ut over det så har arbeidsgiver en absolutt styringsrett. Det du må gjøre er å spørre arbeidsgiver, men du må være forberedt på at du kan få et nei. 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #14 Skrevet 25. november 2013 Hei det jeg tenker er at alle vil ha ferie i sommer. Ingen tar ferie i februar hvertfall ikke her der jeg jobber. Så da er det kanskje lettere for sjefen å gi 5 uker sammenhengende??Anonymous poster hash: 05b8a...a9b
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #15 Skrevet 25. november 2013 Hei det jeg tenker er at alle vil ha ferie i sommer. Ingen tar ferie i februar hvertfall ikke her der jeg jobber. Så da er det kanskje lettere for sjefen å gi 5 uker sammenhengende??Anonymous poster hash: 05b8a...a9b Hos oss ville det vært vanskligere, da det ikke er så mange som vil ha ekstrajobb 5 uker i februar. Det er ofte derfor man vil at ansatte tar ut ferie i gitte perioder. Men for all del spør =) Anonymous poster hash: f7d6d...f89 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #16 Skrevet 25. november 2013 Hvorvidt du opparbeidet deg feriedager (betalt ferie) i 2012 kommer an på bla arbeidsforholdet på det tidspunktet. Du må ha vært ansatt i ett helt kalenderår for å opparbeide full ferie med lønn. Dersom du for eksempel var ansatt på timer/ekstravakt i 2012 har du ikke 5 ukers ferie. Antall opparbeidede dager står ofte på lønnsslippen Anonymous poster hash: d6689...db5 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2013 #17 Skrevet 25. november 2013 Etter ferieloven har man krav på 3 ukers sammenhengende, men det er arbeidsgiver som bestemmer utover dette. Arbeidgiver må likevel oppgi en reell grunn for å nekte. Anonymous poster hash: d6689...db5
Lea2 Skrevet 25. november 2013 #18 Skrevet 25. november 2013 Løsning: Gå til den som er ansvarlig for ferieavvikling etc på arbeidsplassen. Si at du ønsker å reise til hjemlandet i februar og spør hvor mye du har krav på og om dette er mulig å få til. I de aller fleste tilfeller vil det løse seg på en eller annen måte. 1
Gjest Naria Skrevet 25. november 2013 #19 Skrevet 25. november 2013 Hvorvidt du opparbeidet deg feriedager (betalt ferie) i 2012 kommer an på bla arbeidsforholdet på det tidspunktet. Du må ha vært ansatt i ett helt kalenderår for å opparbeide full ferie med lønn. Dersom du for eksempel var ansatt på timer/ekstravakt i 2012 har du ikke 5 ukers ferie. Antall opparbeidede dager står ofte på lønnsslippen Anonymous poster hash: d6689...db5 Hva er det du snakker om? Ble man vært ansatt før (uavhengig av stillingsprosent) 1. oktober i ferieåret har man krav på full ferie. Feriepenger derimot opptjenes året før. Ferie med lønn er det uhyre få som har, så hvorfor du kommer trekkende med det vet jeg ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #20 Skrevet 26. november 2013 Hva er det du snakker om? Ble man vært ansatt før (uavhengig av stillingsprosent) 1. oktober i ferieåret har man krav på full ferie. Feriepenger derimot opptjenes året før. Ferie med lønn er det uhyre få som har, så hvorfor du kommer trekkende med det vet jeg ikke. Jeg skriver betalt ferie!Anonymous poster hash: d6689...db5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå