Gå til innhold

dagstavle småbarnsavdeling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lage en dagstavle til bruk på småbarnsavdeling i barnehagen. Noen tanker om hva slags bilder som er best egne til småbarn? Ordentlige bilder av tingene, eller tegninger? Og hvor konkrete bør de være?

Anonymous poster hash: a197b...bda
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette bør eu spørre din pedagogiske leder om, og ikke ufaglærte som oss. Om dette er en skoleoppgave noe jeg antar at det er må du bok finne svarene i pensum

Anonymous poster hash: 7dd2f...01d

• Liker 1
Skrevet

Tydelige, klare og enkle motiv med farger?

• Liker 1
Skrevet

Gjør ingenting om du blander litt med ordentlige og tegnede bilder. De kan godt være helt enkle, bare de er tydelige.

Skrevet

Tydelige, klare og enkle motiv med farger?

Signerer. Viktig at de er tydelige, og fint med farger også :)

Skrevet

Gjør ingenting om du blander litt med ordentlige og tegnede bilder. De kan godt være helt enkle, bare de er tydelige.

Ja det tenker jeg også. Men jeg tenker litt sånn som at hvis jeg finner bilder på nettet som skal forestille "utelek" f.eks så blir det jo ikke nøyaktig bilde av det lekeområdet vi har, eller de lekene vi har, men det gjør vel ingenting?

Jeg liker godt tegnede bilder, gjerne med litt humor, er det ok? f.eks et toalett med øyne på...etc?

Skrevet

Ja det tenker jeg også. Men jeg tenker litt sånn som at hvis jeg finner bilder på nettet som skal forestille "utelek" f.eks så blir det jo ikke nøyaktig bilde av det lekeområdet vi har, eller de lekene vi har, men det gjør vel ingenting?

Jeg liker godt tegnede bilder, gjerne med litt humor, er det ok? f.eks et toalett med øyne på...etc?

Barna lærer seg raskt å kjenne igjen motivene og hva de betyr, så de trenger ikke å vise bilder av slik det er i barnehagen.

Anonymous poster hash: b6dad...9db

Skrevet (endret)

Ja det tenker jeg også. Men jeg tenker litt sånn som at hvis jeg finner bilder på nettet som skal forestille "utelek" f.eks så blir det jo ikke nøyaktig bilde av det lekeområdet vi har, eller de lekene vi har, men det gjør vel ingenting?Jeg liker godt tegnede bilder, gjerne med litt humor, er det ok? f.eks et toalett med øyne på...etc? Anonymous poster hash: a197b...bda

du kan jo ta bilde av ungene på avdelingen og bruke, da blir det i tillegg enda mer attraktivt å snakke om det som er på bildene og språkstimulering står jo i høysetet når det gjelder småbarn.

Du kan godt bruke bilder av f.eks toalett med øyne på, barna kjenner slike ting igjen selv om de avviker litt fra virkeligheten.

Endret av absinthia
  • Liker 1
Skrevet

du kan jo ta bilde av ungene på avdelingen og bruke, da blir det i tillegg enda mer attraktivt å snakke om det som er på bildene og språkstimulering står jo i høysetet når det gjelder småbarn.

Men det skal være bilder av ting som skal gjøres i løpet av dagen.. Tenkte du; Bilde av et barn på avdelingen som spiser, et barn som leker med lego osv?

Skrevet

Men det skal være bilder av ting som skal gjøres i løpet av dagen.. Tenkte du; Bilde av et barn på avdelingen som spiser, et barn som leker med lego osv? Anonymous poster hash: a197b...bda

For eksempel, eller kanskje helst grupper med barn som spiser, barn som leker sammen, går på tur osv.. så er det lettere at alle barna blir representert i bildene.
  • Liker 1
Skrevet

Ja det kan jo være en god idè.

Men tror det blir noen tegninger i første omgang. Hvor "gøy" kan man tillate seg ta de er? Jeg tenker jo at tegning av et toalett er lettere å fange barnas oppmerksomhet med hvis det ser litt morsomt ut..?

Skrevet

Vi bruker fotografier, har f.eks flere forskjellige til måltid - varm mat, matpakke, fruktmåltid.. Har bilder av et barn som vasker hender, barn i utelek og innelek, samlingsstund. Har også forskjellige bilder av barn med ulike klær til påkledning, joggesko, regntøy og støvler, vinterdressen, votter, lue.. Slik ser de hva som skal tas på også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...