Cata Skrevet 24. november 2013 #1 Skrevet 24. november 2013 Hmmm, leiligheten jeg bor i nå er den første jeg har bodd i som har hatt mye gipsplater. Siste halvåret har jeg lagt merke til at platene i taket ser ut til å ha trukket seg litt vekk fra taklistene, men gips skal jo være et "dødt" materiale som ikke krymper? Leiligheten er drøyt 10 år gammel så det kan godt være det har skjedd gradvis men at jeg først nå er obs på det. Det er ingen tegn til fuktighet/lekkasjer noe sted (har til og med vært oppe på mørkloftet og sjekket), så jeg kan ikke finne noen åpenbare grunner til at platene har "krympet". Dessuten ville de vel svellet ut av fukt, ikke krympet. Ser heller ingen misfarging eller deformasjon av platene. Det er ingen sprekker å se i selve taket heller - dette er kun inne ved veggene over listverket. Er dette vanlig oppførsel av gips som har vært montert en stund eller bør jeg begynne å bekymre meg? Selv tenker jeg at det kan være reisverket i huset som gjennom en del år har rørt seg litt, f.eks. pga at det har tørket og at platene bare følger med når det de er festet i har beveget seg litt.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2013 #2 Skrevet 24. november 2013 Jeg ville nok også ha tenkt at det bare er reisverket som har beveget seg litt. Men er du sikker på at det ikke alltid har vært sånn bare at du ikke la merke til det før? Anonymous poster hash: f01d4...922
Lea2 Skrevet 24. november 2013 #3 Skrevet 24. november 2013 Tipper også at det er reisverk og evt litt sig i platene. Kan jo se mye ut selv om det bare er snakk om et par millimeter. Pluss at man ikke ser sånt før man faktisk ser det! Kan også være at listene har krympet litt nedover og gir en illusjon av at det er gipsen som har krympet. Gips krymper ikke, men kan svelle om det er fukt, men da hadde den garantert blitt misfarget også.
Cata Skrevet 24. november 2013 Forfatter #4 Skrevet 24. november 2013 Det var ikke sånn ved overtakelsen, for da gikk jeg over alt med finkam så å si, så det ville jeg garantert lagt merke til. Men jeg tror så gjerne at det har skjedd gradvis, bare at jeg ikke har lagt merke til det før nå når det er blitt såpass at malingen er litt oppsprukket akkurat i skjøten. Det er jo ikke akkurat snakk om flere milimeters klaring heller, bare sånn at det er mindre "tett" enn det var før. Før har jeg alltid bodd i trehus eller betongblokk, så jeg er litt uvant med hvordan gips oppfører seg. Treverk vet jeg jo "går litt avhengig av temperatur og fuktighet, men stusset litt på at et dødt materiale ser ut til å ha krympet. Får gå for reisverkforklaringen inntil videre iallfall for det ser ut som fenomenet er mest utpreget mot ytterveggene selv om jeg ser det hist og her ellers også.
Cata Skrevet 24. november 2013 Forfatter #5 Skrevet 24. november 2013 (endret) Tipper også at det er reisverk og evt litt sig i platene. Kan jo se mye ut selv om det bare er snakk om et par millimeter. Pluss at man ikke ser sånt før man faktisk ser det! Kan også være at listene har krympet litt nedover og gir en illusjon av at det er gipsen som har krympet. Gips krymper ikke, men kan svelle om det er fukt, men da hadde den garantert blitt misfarget også. Ja, ble litt nervøs for fukt til jeg begynte tenke logisk. Snarere er det det motsatt for i fjor var jeg intelligent nok til å sette sånn "fuktfelle" opp på mørkloftet. Det pleier gjerne bli litt rått der oppe etterhvert som årstidene svinger og ville ikke risikere mugg. Kan godt være du har et poeng med tanke på sig i platene, jeg har bare ikke tenkt på at gips kan sige. Legger mest merke til det på stua der største takflaten er, så det kan rime. Misfarging av selve platene/malingen ser jeg ingen tegn til. Endret 24. november 2013 av Cata
Lea2 Skrevet 24. november 2013 #6 Skrevet 24. november 2013 Du kan tette sånt med litt akryl... om det er langs lista/veggen. Forutsatt at taket er hvitt eller at du maler etterpå. Plater KAN sige, men sjelden mye med gips ettersom det er helt dødt. Men reisverket er muligens tre og kan sige, svelle og bevege seg. Tror jeg hadde avskrevet det som "sånt som skjer" og evt gått over med akryl der det er mest synlig. I alle fall ettersom du vet det ikke er fukt.
Cata Skrevet 24. november 2013 Forfatter #7 Skrevet 24. november 2013 Ja, det skal litt mer til enn de sprekkene før jeg tilkaller snekker for å legge nytt tak. Både tak og lister er hvite så akryl kan kanskje være en tanke. Evt. rett og slett etterfylle med litt hvit maling og tynn pensel inni de største glippene, slik at det ikke blir så synlig. Tror verste "glippen" er på et par millimeter, ellers snakker vi om en halv til en millimeter rundt om.
Lea2 Skrevet 24. november 2013 #8 Skrevet 24. november 2013 Akryl er MYE enklere enn å male. Mindre søl og holder seg bedre. Om det beveger seg mer, så vil akrylen som regel bare strekke seg sammen med alt annet. I <3 akryl!
Cata Skrevet 24. november 2013 Forfatter #10 Skrevet 24. november 2013 Forresten vil det nok bevege seg mer, for her jeg bor kan det til tider blåse kraftig (som det gjør i skrivende stund) og da antar jeg at ting kan røre seg. Hører jo det knaker litt i sammenføyningen i kulingkastene, selv om det ikke akkurat er sånn at huset hopper på grunnmuren.
Lea2 Skrevet 24. november 2013 #11 Skrevet 24. november 2013 Bare ikke bruk silikon! Funker dårlig om du vil male en gang senere Og nei.. du kan ikke skylde på meg om det ikke er lettere og penere!
Cata Skrevet 24. november 2013 Forfatter #12 Skrevet 24. november 2013 Og nei.. du kan ikke skylde på meg om det ikke er lettere og penere!
Cata Skrevet 24. november 2013 Forfatter #13 Skrevet 24. november 2013 Oi! Jeg konstaterer at det finnes noen som har langt verre sprekker enn jeg... Mine er veldig beskjedne i sammenlikning.
Gjest Conradine Skrevet 24. november 2013 #14 Skrevet 24. november 2013 Det høres merkelig ut at du merker dette hvis du har lister i taket. Moderne boliger som ofte er listfrie krever veldig nøye arbeid med gips og maling for å unngå at det blir sprekker etter hvert som tiden går. Jeg tror jeg ville fått en fagperson til å se på det ...
Cata Skrevet 24. november 2013 Forfatter #15 Skrevet 24. november 2013 Tenker jeg venter og ser om det forverrer seg. Listene har en slags flens på begge sider så der har alltid vært et slags gap øverst. Dermed er det ganske lett å se inn. Hadde de vært bredere øverst så hadde jeg nok ikke sett det i det hele tatt. Vurderte å få en fagperson til å se på det med det samme jeg så det, men aner ikke hvem det i så fall skulle være, og ikke er det stort de kan gjøre heller så vidt jeg kan begripe. Det er jo ikke akkurat sånn at jeg holder på å få taket i hodet. Googlet litt etter jeg leste innleggene til Lea2 og det ser ut som sprekker i gipsplater ikke er aldeles uvanlig etter noen år. Dessverre.
Bjørn88 Skrevet 25. november 2013 #16 Skrevet 25. november 2013 Vanskelig å uttale seg uten å se bilder, men høres ut som det er reisverk/trekonstruksjonen som har beveget seg litt, gips er et dødt materiale og beveger seg derfor ikke av seg selv, siger ikke, krymper ikke, men om trekonstruksjonen den henger fast i beveger seg så blir den jo selvsagt med. Utifra det du sier så høres det ut som det er gjort dårlig arbeid å gipsplatene er kappet for korte mot veggen sånn at du ser enden selv om det er taklister der?
Cata Skrevet 25. november 2013 Forfatter #17 Skrevet 25. november 2013 (endret) Vanskelig å uttale seg uten å se bilder, men høres ut som det er reisverk/trekonstruksjonen som har beveget seg litt, gips er et dødt materiale og beveger seg derfor ikke av seg selv, siger ikke, krymper ikke, men om trekonstruksjonen den henger fast i beveger seg så blir den jo selvsagt med. Utifra det du sier så høres det ut som det er gjort dårlig arbeid å gipsplatene er kappet for korte mot veggen sånn at du ser enden selv om det er taklister der? Nei, det er ikke sånn at jeg ser enden av platene, det er mer at platene har trukket seg vekk fra listen (eller omvendt) slik at man ser et par mm glipe mellom list og plate. Pleier man lime eller stifte lister på gipsvegg, egentlig? Jeg tror også det må være treverket under som på en eller annen måte har beveget seg, men sliter litt med å se hva som får veggen til å bevege seg nedover mens taket blir hengende igjen . Det mener jeg må være en fysisk umulighet, men det er faktisk sånn det ser ut. Men det virker jo heller ikke logisk at taket trekker seg oppover. Har også sjekket veggen under de mest synlige glipene med vater (i flere rom). Riktignok har jeg bare en liten "hjemmevater", men ser ut som veggene står rimelig vertikalt fremdeles innenfor det man rimelig kan se på som målefeil når det er miljøtapet med litt struktur i på veggene. Så det er liksom ikke sånn at hele huset driver og vrir på seg heller . Endret 25. november 2013 av Cata
Bjørn88 Skrevet 25. november 2013 #18 Skrevet 25. november 2013 Nei, det er ikke sånn at jeg ser enden av platene, det er mer at platene har trukket seg vekk fra listen (eller omvendt) slik at man ser et par mm glipe mellom list og plate. Pleier man lime eller stifte lister på gipsvegg, egentlig? Jeg tror også det må være treverket under som på en eller annen måte har beveget seg, men sliter litt med å se hva som får veggen til å bevege seg nedover mens taket blir hengende igjen . Det mener jeg må være en fysisk umulighet, men det er faktisk sånn det ser ut. Men det virker jo heller ikke logisk at taket trekker seg oppover. Har også sjekket veggen under de mest synlige glipene med vater (i flere rom). Riktignok har jeg bare en liten "hjemmevater", men ser ut som veggene står rimelig vertikalt fremdeles innenfor det man rimelig kan se på som målefeil når det er miljøtapet med litt struktur i på veggene. Så det er liksom ikke sånn at hele huset driver og vrir på seg heller . Høres mystisk ut. Ett "normalt 2etg hus kan krympe opp mot 1,5-2cm i høyden totalt litt avhengig av materialer, dimensjoner og fukt men alle naturlover tilsier at om veggen krymper så blir taket med ned så kan ikke skjønne helt hva som skjer hos deg Er normalt å spikre taklister da det er treverk bak gipsen som regel
Cata Skrevet 25. november 2013 Forfatter #19 Skrevet 25. november 2013 Hm, snåle greier. Men hvis "tverrbjelkene" som gipsplatene er festet i under taket også krymper pga treet tørker med årene så vil kanskje det der kunne skje. Nei, skjønner det ikke. Googlingen min viser jo at det ikke er helt uvanlig at slike ting skjer så jeg får vel slå meg til ro med det og evt gjøre som Lea2 foreslo: skaffe meg noe akryl. Så lenge veggene er vertikale, ingen fukt er å se og ingen tydelige tegn til at platene slår seg så er vel neppe boligen i ferd med å ramle ned over hodet på meg. Men synes unektelig det er litt pussig. Tror faktisk jeg har prospektet enda så hvis det forverrer seg så skal jeg prøve å finne ut hvilket firma det var som sto for tak og vegger inne i leiligheten og kontakte dem. Selv om det ikke er reklamasjonssak så kan de kanskje gi en forklaring på hvordan det kan bli sånn. (Jeg er en nysgjerrig sjel )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå