Gå til innhold

Grundig og tidseffektiv vasking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noen "tips" på dette

Føler når jeg skal ta en grundig vask av f.eks stua tar det hele helgen, med vask av gulver, flytting av møbler, lister, bokhyller, vinduskarmer osv.

Hva bruker dere? Grønnsåpe og vann? Har dere noen rutine på hva dere vasker først for å ikke spre skitt f.eks?

Takk for tips.. Tenkte å ta stua her mens ingen er hjemme, men det er jo et evig prosjekt....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du, jeg har sprayflaske med såpevann, venter litt og så tørker av med klut som er dyppet i rent vann. Blir så rent så.

• Liker 1
Skrevet

Du, jeg har sprayflaske med såpevann, venter litt og så tørker av med klut som er dyppet i rent vann. Blir så rent så.

Føler støvet bare blir dratt utover...

Skrevet

Føler støvet bare blir dratt utover...

Vel, det er jo ingen forskjell enn når man vasker med såpevann.

Skrevet

Har ikke noe særlig tips til hvordan du skal få gjort det raskere eller mer effektivt annet enn at jeg alltid setter på yndlingsmusikken mens jeg vasker. Da føler jeg iallefall at det går litt fortere. Bruker somregel grønnsåpevann med litt salmiakk i. Begynner med å vaske bord, vinduskarmer, benker, vinduer å lister før jeg støvsuger å vasker gulvet. Så begynner jeg på de innerste rommene å vasker meg ut i gangen:-)

Skrevet

Er det noen som har noen "tips" på dette

Føler når jeg skal ta en grundig vask av f.eks stua tar det hele helgen, med vask av gulver, flytting av møbler, lister, bokhyller, vinduskarmer osv.

Hva bruker dere? Grønnsåpe og vann? Har dere noen rutine på hva dere vasker først for å ikke spre skitt f.eks?

Takk for tips.. Tenkte å ta stua her mens ingen er hjemme, men det er jo et evig prosjekt....

Hvordan får du det så skittent?

Uansett:

Du starter øverst. Støvtørk listverk og jobb deg nedover. Først lamper og vinduslister/dørlister så høye møbler så vinduskarmer så lave møbler så golvlister. Bruk enten en svakt fuktet klut eller en støvtørker uten vann.

Så støvsuger eller tørrmopper du gulvet. Dette får vekk støvet du føler at du drar rundt på (om du vasker med rett teknikk i s-form får du det vekk med vasking, men hvorfor slite når en kan støvsuge?). Om du føler du må flytte på møbler så vasker du deretter i puljer bortetter gulvet slik at du får flyttet ting tilbake på plass etterhvert.

Rent og pent på en times tid.

Anonymous poster hash: f01c4...5fd

• Liker 1
Skrevet

Slik vask som TS nevner, tar jeg kun en gang i året, og det er til jul. Ellers tørrmopper/ støvsuger jeg ca ukentlig, og våtmopper gulvene/ tørker skikkelig støv ca 6- 8 hver uka. Kjøkkengulvet litt oftere da det lettere blir flekker der.

Og til opplysning så er det ingen svinesti her i huset. Helt vanlig renslighet vil jeg tro.

Anonymous poster hash: e9a40...42b
  • Liker 1
Skrevet

Grønnsåpe er fy siden det trekker til seg støv som fester seg i såperestene.

Bruk litt ajax i vannet hvis det er skittent. Til vanlig klarer det seg fint med en "strutsefjær-støvmopp", støvet blir du kvitt ved å riste av moppen i en vanlig bærepose.

Gulvlister kan støvsuges når de er rene. Å bruke vann er oppskrytt.

Er det en flekk på gulvet kan du venne deg til å tørke flekker og ikke vente med det til det blir stor-rengjøring.

Er det likevel flekker på gulvet kan du legge vått torkypapir på flekkene i en halv time før du begynner å vaske. Enten du bruker våtmopp eller gulvklut og langkost, kan du bruke tærne og gni vekk vanskelige flekker.

Vinduene kan du vaske utvendig også i minus tjue, bruk vinduspylervæske.

Eddik fjerner flekker, er bakteriehemmende og løser opp fett.

Til vanlig trenger man ikke vaske stuegulvet mer enn omtrent hver 3.uke eller mindre. Er du småbarnsmor kan du velge å tørke støv og støvsuge den ene uken og støvsuge og vaske gulv neste uke. Holder man orden på kjøkken og bad, gjør det meste seg selv (sier jeg, som er et rotehue, men har det som regel ganske rent i rotet, og blant hybelkaninene)

Nå er vinduene litt møkkete, så skal ta de til uka eller før jul eller til nyåret fordi rene vinduer har omtrent alt å si for helhetsinntrykket. ;)

Velkommen til vi som ikke elsker husarbeid sin verden... (men det er litt koselig likevel, med huslige sysler)

• Liker 1
Skrevet

Her var det noen tips for flere enn ts :) Takk!

Skrevet

Har ikke noe særlig tips til hvordan du skal få gjort det raskere eller mer effektivt annet enn at jeg alltid setter på yndlingsmusikken mens jeg vasker. Da føler jeg iallefall at det går litt fortere. Bruker somregel grønnsåpevann med litt salmiakk i. Begynner med å vaske bord, vinduskarmer, benker, vinduer å lister før jeg støvsuger å vasker gulvet. Så begynner jeg på de innerste rommene å vasker meg ut i gangen:-)

Salmiakk blakker maling og lakk. Det bør man kun bruke på ubehandlede overflater, i sluk etc.

Anonymous poster hash: cbdc4...73d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...