Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og min mann skal kjøpe hus for første gang. Men har ingen egenkapital?

Er det noen som har vært/er i samme situasjon og har noen råd?

Anonymous poster hash: 172ea...302

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må dere spare dere opp egenkapital. Dere får ikke lån uten.

Anonymous poster hash: 3a6b4...0a0
  • Liker 6
Skrevet

Hvor mye må man ha i egenkapital?

Anonymous poster hash: aa189...944
Skrevet

Hvor mye må man ha i egenkapital?

Anonymous poster hash: aa189...944

Minst 15% av kjøpesum, helst mer.

• Liker 2
Skrevet

Da må dere spare dere opp egenkapital. Dere får ikke lån uten.

Det er vel direkte løgn vel?

Husbanken vet jeg man kan få hjelp til lån av egenkapital. Men jeg vet ikke helt hvordan, bare vet at flere jeg kjenner har gjort det.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis dere er førstegangskjøpere holder det nok med 15 %.

Men gå gjerne og snakk med deres bank og hør hva de sier. Da får dere også vite hva slags betingelser dere kan få på lånet, hvor mye dere kan låne osv.

Gjest Blondie65
Skrevet

Husbanken administrerer kommunenes startlån. Den muligheten er stengt for nye søknader i år. Hva som skjer neste år med dette er det få som vet.

To voksne mennesker son er i arbeid og uten barn bør kunne spare opp egenkapital ved hjelp av BSU og annen sparing forholdsvis raskt.

Skrevet

Det er vel direkte løgn vel?

Husbanken vet jeg man kan få hjelp til lån av egenkapital. Men jeg vet ikke helt hvordan, bare vet at flere jeg kjenner har gjort det.

Man burde uansett ikke ta opp lån uten egenkapital, det er minst like mye en sikkerhet for lånetager som det er for banken. Man kan få startlån av kommunen, men det er jo ikke noe man kan ta som en selvfølge å få.

• Liker 2
Skrevet

Husbanken administrerer kommunenes startlån. Den muligheten er stengt for nye søknader i år. Hva som skjer neste år med dette er det få som vet.

To voksne mennesker son er i arbeid og uten barn bør kunne spare opp egenkapital ved hjelp av BSU og annen sparing forholdsvis raskt.

Nå vet jo du ingenting om hvor gamle vi er, hvor mange barn vi har eller hvorfor det har seg sånn at vi ikke har egenkapital? Her vi bor må man opp i 300 000-400 000 kr i egenkapital for en bolig, men du mener det går kjapt? Da snakker man gjerne noen år med sparing.

Skrevet

Kan man ikke ha kausjonist for egenkapitalsbiten da? Herregud, om jeg noen gang skal få til å kjøpe meg noe så må jeg spare i flere år først da, hvis man må ha feks 300000 i EK. Det er jo mer enn ei årslønn for meg.

Anonymous poster hash: 91537...aba
  • Liker 1
Skrevet

Kommer helt an på pris, inntekt, banken og en del andre ting. Om dere begge har god inntekt og kjøper en rimelig bolig vil jeg tro at banken kan hjelpe dere uten noe særlig egenkapital. Husbanken er en mulighet men kraven dems er strenge. Sjekk litt rundt, men en god bankkontyakt er gull verd!

Skrevet

En jeg kjenner fikk akkurat godkjent et startlån fra husbanken I forrige uke.

Skrevet

Nå vet jo du ingenting om hvor gamle vi er, hvor mange barn vi har eller hvorfor det har seg sånn at vi ikke har egenkapital? Her vi bor må man opp i 300 000-400 000 kr i egenkapital for en bolig, men du mener det går kjapt? Da snakker man gjerne noen år med sparing.

Det er ingen menneskerett å kjøpe bolig. Så, ja, det er det helt sikkert og hvis dere ikke klarer det, hvordan skal dere da greie boliglån?

Anonymous poster hash: b7aba...1b3

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Unnskyld jeg var visst unøyaktig: HER har kommunen sagt stopp for nye startlån.

Og nei, jeg aner ingenting om hvor mange barn dere har eller hvor gamle dere er.

Men to voksne uten barn med normale inntekter bør kunne spare opp 300.000 i løpet av 3 år. Da snakker vi 5.000 pr person i måneden.

Skrevet

Vi kjøpte hus i fjor, mens jeg gikk på aap. Vi hadde ingen egenkapital, men hadde likevel ingen problemer med å få lån. Regelen for egenkapital er ikke hugget i stein, så det er opptil banken om de krever det eller ikke.

Skrevet

Unnskyld jeg var visst unøyaktig: HER har kommunen sagt stopp for nye startlån.

Og nei, jeg aner ingenting om hvor mange barn dere har eller hvor gamle dere er.

Men to voksne uten barn med normale inntekter bør kunne spare opp 300.000 i løpet av 3 år. Da snakker vi 5.000 pr person i måneden.

5000 i mnd pr person?

Shit, det er nesten mer enn jeg får utbetalt etter skatt :o

Anonymous poster hash: 496f5...ecb

Skrevet

5000 i mnd pr person?

Shit, det er nesten mer enn jeg får utbetalt etter skatt :o

Anonymous poster hash: 496f5...ecb

Hvordan klarer du dg da?

Anonymous poster hash: 7886b...9e8

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

5000 i mnd pr person? Shit, det er nesten mer enn jeg får utbetalt etter skatt :o Anonymous poster hash: 496f5...ecb

Er du trådstarter? Skal du spare til bolig? For to personer uten barn med normale inntekter bør 5000/mnd ikke være et problem.

Skrevet

Det er ingen menneskerett å kjøpe bolig. Så, ja, det er det helt sikkert og hvis dere ikke klarer det, hvordan skal dere da greie boliglån?

Anonymous poster hash: b7aba...1b3

Vi leier jo nå, så når vi skal kjøpe så kommer vi til og gå med i forhold til hva vi må betale i lån. Jeg sa ikke at vi ikke klarer å spare, men at det tar lang tid. Og et boliglån på 10000-15 000 i måneden greit nok, men vi tjener ikke så bra at vi kan spare 15-20 000 i tillegg til leien vi har nå. Jeg kjenner ikke så mange som betaler 30-35 tusen i huslån heller.

Og enda jeg kjenner flere med hus til 5-6 millioner.

Skrevet

Er du trådstarter? Skal du spare til bolig? For to personer uten barn med normale inntekter bør 5000/mnd ikke være et problem.

Dette er ikke meg. Altså TS.

Og ja, å spare i flere år er en ting, det var det jeg nettopp sa jeg ville unngå.

Vi hadde bolig (arvet), derfor har ikke vi spart opp noe særlig. Men noe skjedde etter noen år som gjorde at den arven ble trukket tilbake. Ikke spør, men jeg ante ikke at jeg skulle stå i en situasjon med barn og uten hus, derfor er sparepengene mine ikke av de store.

Som sagt, men en husleie som er høy, så vil det ta en stund å spare 3-400 000 kr for oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...