Gå til innhold

Jeg får ALDRI sprø vafler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Annen mat og kaker får jeg fint til, men vaflene blir alltid kjipe. De blir harde og aldri sprø. Jeg har forsøkt med utallige oppskrifter, men det blir bare aldri bra.

Forslag?

Har dessuten lyst på slik gammeldags vaffeljern, men finner ikke noe sted.

Videoannonse
Annonse
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Har du i nok smør? Jeg har stekt en del vafler på jobb i min tid, og de med mye smør blir alltid sprøere enn de andre vaflene.

Skrevet

Har du i nok smør? Jeg har stekt en del vafler på jobb i min tid, og de med mye smør blir alltid sprøere enn de andre vaflene.

Jada. Har alltid en del smeltet smør oppi. I dag 100 gram sånn cirkus.

Skrevet

Kjøp vaffelrøre på pose fra Toro, de blir sprøe! :laugh:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk. Det skal jeg søren meg prøve. Begynner å bli lei :)

Endret av Sobril
Skrevet

Tror egentlig ikke det har noe med oppskrifta å gjøre. Legger du dem på en bakerist rett etter du har tatt dem ut av vaffeljernet?

Jeg gjør det, og mine vafler blir alltid gode og sprøe.

Anonymous poster hash: c44c5...53e
Skrevet

+ det er lurt å smøre vaffeljernet med smør hver eneste gang du legger i røre.

Anonymous poster hash: c44c5...53e
Skrevet

Signerer denne, de vafflene er kjempegode :) Ha gjerne oppi litt rømme eller kefir, smaker helt nydelig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker vaffelrøra fra Toro.

Jeg blander mer smør enn nødvendig i røra, og bruker like under maximum varme.

Så smører jeg jernet mellom hver vaffel.

Når de er ferdige legger jeg dem ikke i stabel, men hver for seg. Legger du dem i stabel blir de fort fuktige, og myke.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: d9b14...6cd
Skrevet

Har du forsøkt rømmevafler eller vanlige vafler med mye rømme i?

Anonymous poster hash: 93d80...4e9
Skrevet (endret)

Toro vafler er gode, ja! Og veldig sprø. Jeg lager røra selv, med rømme i, og av og til har jeg litt vaniljesaus/yoghurt i for en bedre smak.

Jeg har et ganske nytt vaffeljern, og den går litt "nedover" i midten, og man trenger ikke smøre den ofte, men jeg gjør det uansett. Vaflene er utrolig gode! Det gamle vaffeljernet var av en gammel variant, og vaflene ble ganske seige. Men med det nye blir de sprøe og gode, og litt tjukke og. Mm...

Hvilket vaffeljern har du?Jeg merket stor forskjell fra det gamle til dette:

http://www.mpx.no/wilfa-vaffeljern-was-623-bell/609645

Endret av s@nd
Skrevet

Jeg får alltid sprø vafler jeg, gjør ikke noe spesielt men har som regel rømmerester eller fløte i. Legger de rett på rist, og vaffeljernet er ihvertfall 10 år gammelt. Smører med meierismør.

Anonymous poster hash: 1b7a5...fe3
Skrevet

Jeg får dem alltid sprø men jeg vil ha dem myke :fnise: Spiller ingen rolle åssen oppskrift eller ferdigpose jeg bruker heller.

Anonymous poster hash: e809b...d28
Skrevet

Jeg får dem også alltid sprø. Tror "hemmeligheten" er å piske egg og sukker kraftig før man har i melk og mel. Jeg bruker for øvrig lite smør i røra og smører heller litt i jernet dersom det viser seg å bli nødvendig. Med mye smør synes jeg vaflene fortere blir tunge og dvaske.

Avkjøling på rist er et must, så dampen slipper vekk.

Skrevet

Har du prøvd deg på belgiske vafler? De er jo sprø. Funker helt greit å steke de i vanlig vaffeljern :jepp:

Skrevet

Har dessuten lyst på slik gammeldags vaffeljern, men finner ikke noe sted.

Hva tenker du på med "gammeldags vaffeljern"?

Anonymous poster hash: 4db95...4b3

Skrevet

Bytt ut litt av melken med vann, da skal de bli sprøere. :)

Skrevet

Kaldt vann hjelper og å smøre hver gang. Jeg pleier å pakke inn en bit smør i et tørkepapir / kjøkkenpapir og presse det mot jernet slik at smøret ikke bare renner ned i midten og de fleste "taggene" får litt smør på seg. Blir lite søl også.

Skrevet

Vaflene blir sprø om du tilsetter vann i røren. Vet av noen som bruker farris også.

Anonymous poster hash: 1e255...4b3

Skrevet

En stemme til for vann i røra. Jeg bruker oppskriften til sjømannskirka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...