Gå til innhold

Legge parkett?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det vanskelig å legge parkett? Fikk nemlig "advarsel" av en som har jobbet med slikt før at det måtte en kyndig person til.

Jeg har kjøpt parkett til stue og soverom og vil helst gjøre det selv med hjelp av en kamerat. Er ikke spes. snekkerkyndig men har jo hørt at "de fleste" fikser sånt selv.

Vet at en må gjøre godt forarbeid ved å måle rett..slik at en ikke kommer skeivt ut..og ha ca en halv cm åpning fra vegg til parkett siden den kan utvide seg. Og at den må legges under(?) geriktene ved dørkarmene.

Kan dette gjøres selv eller lønner det seg å betale en fagmann for jobben?

Skal nemlig ta hele leiligheten, halv parkett/halv laminat. Så det kan fort bli dyrere enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi la parkett selv for et par år siden, det var lett som bare det. Det står instruksjoner i pakken. Vi la i hele leiligheten (utenom badet da) og det tok oss en liten helg. Du må kjøpe slike små klosser som legges langs veggen for å sikre at det er nok avstand fra parketten til veggen, for gulvet skal jo "flyte". Og husk å kjøpe slike ruller med underlag som rulles ut før du legger parketten, det demper lyden i tillegg til å gjøre gulvet jevnere. Der du kjøper parketten kan du også få leie spesialverktøy (tror vi betalte 700 kr, som du får tilbake når du leverer verktøyet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar. Ja det med plastklossene visste jeg om. Underlag har jeg allerede kjøpt, så den er grei.

Nå ble jeg litt optimistisk igjen. Får vise dette innlegget til han som skal hjelpe meg..tror det er han som er mest nervøs for at det skal gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så spanande!

Dette innlegget må eg printe ut og ta vare på til me skal legga parkett/laminat til hausten! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor "hendige" dere er.

Hvis ingen av dere har lagt parkett før og dere er i tvil, så ville jeg i alle fall fått med en eller annen som kan hjelpe dere i gang.

Vi hadde lagt parkett flere ganger da vi flyttet inn i nytt hus, men da i mindre rom. Parketten vi valgte var relativt dyr, derfor valgte vi å få proffer til å gjøre jobben mot betaling.

Veldig synd om vi hadde klart å ødelegge det nye gulvet ved å gjøre det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde aldri lagt parkett før noen av oss. Det er virkelig enkelt, og jeg ville aldri betalt andre for å gjøre det i allefall. Det skal mye til for at du skal ødelegge noe for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe problem å legge parkett selv. Første gangen vi gjorde det, var vi veldig urutinerte, men det ble kjempefint!

Det er viktig å begynne skikkelig med første parkettbord. Blir det skjevt, vil skjevheten forplante seg hele veien, det blir stygt.

Skjevheten merker du slik: Når du kapper et bord, skal det kappes vinkelrett. Hvis du etter endel bord ser at endestykkene er "hakkete" i forhold til hverandre, er det fordi parketten ikke ligger vinkelrett på rommet. Sjekk vinklene på hjørnene i rommet, slik at avstandsklossene på første bord justerer dette.

Uansett: Det er ikke noe stort problem, dekkes over av gulvlistene til slutt 8)

Det som kan bli et stort problem, er rusk inne i nota (slissa som skal møte fjæra på det andre bordet). Du må sjekke hvert bord, at det ikke ligger små trefliser el.l. igjen i nota. Du merker ikke det før du har limt bordet og driver og slår det inntil det andre - hvis det er rusk der, så får du det bare ikke tett! og det er det styggeste man ser på hjemmelagt parkett: gliper mellom parkettborda. Så sjekk hvert enkelt bord!!!!! Det er det viktigste!

En annen ting: Hvis parketten din er f.eks. natur-sortering, med mye liv og spill i mønsteret, lønner det seg å åpne flere pakker, stokke litt rundt på borda, legge til side de styggeste, ev. sortere litt i forhold til hvilke bord som har pen mønstersammensetning og hvilke som egner seg best under sofaen :wink: Det kan være noen pakker nesten uten mønster, mens andre pakker har stort spill på alle borda - kjedelig om du kan se på det fredige gulvet at "der sluttet den pakka".

Ellers anbefaler jeg klikkparkett - da kan du plukke opp igjen hvis du oppdager en feil.

Men uansett: Gled deg - å legge parkett er utrolig inspirerende og det blir så fantastisk flott!

Ett tips til slutt: NÅr du kommer frem til geriktene rundt døra, behøver du ikke fjerne dem. Du tar bare en restebit av parketten, legger den inntil gerikten, og legger saga oppå biten mens du sager av den nederste cm av gerikten. Da får du lagt parketten under. du får 2mm klaring, og det bør du ha.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips til slutt: NÅr du kommer frem til geriktene rundt døra, behøver du ikke fjerne dem. Du tar bare en restebit av parketten, legger den inntil gerikten, og legger saga oppå biten mens du sager av den nederste cm av gerikten. Da får du lagt parketten under. du får 2mm klaring, og det bør du ha.

Det kan da ikke være riktig. Hvis de sitter igjen er ikke gulvet lenger flytende, det kan ikke bevege seg, og det skal det jo gjøre. Man skal fjerne geriktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geriktene har ingenting med gulvet å gjøre. De 2 mm klaring du får når du legger sagbladet oppå en parkettbit, gjør at geriktene ikke ligger nedpå parketten, og parketten "flyter fritt" under.

En presisering: Du skal selvfølgelig kappe geriktene mens du fortsatt har 3-4 bordbredder igjen før du når frem til døra - den parkettbiten du legger under saga skal ligge på parkettunderlaget, da blir den biten du kapper av gerikten like tykk som parketten + de 2 mm klaring som er nevnt tidligere!

Det er dumt å ta av geriktene - gir deg masse ekstrajobb etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest parkett?

Lykke til med parkett-legging! Håper at gjest kommer med rapport etter at jobben er gjort!! Jeg skal også legge parkett når huset mitt er ferdig bygd, tror nesten jeg tør ta det selv hvis det er SÅ enkelt... Eller blir det noe annet når det er vannbåren varme i gulvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for masse fine tips! Skal komme med tilbakemelding, men det tar en liten stund til. Må først bli ferdig med veggene i rommene.

Vi prøver å legge parkett på soverommet før vi tar stua. Da får vi litt erfaring og er uhellet ute er det bedre at det skjer på soverommet enn et "allrom".

Det er mye spill i parketten ja..lakkert bjerk (klikk, så vi slipper heldigvis å lime) , så skal følge tipset om å åpne flere pakker og plukke ut det som er penest.

Eneste problemet jeg kan se for meg i øyeblikket er at siden det er et gammelt hus..50 år ca, så er det rimelig skjevt alle veier..tak..vegger..alt kommer feil ut. Så her må det nok godt forarbeid til ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...