Gå til innhold

Balkongkasse igjen

Gjest Pet

Anbefalte innlegg

Har tenkt å ha en liten kasse med klatreblomter for å skjerme litt for innsyn fra siden. Hva slags blomster? Erteblomster? Det er de eneste jeg kommer på, men de blomstrer vel ikke så lenge? Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pjusk

Hvis du plukker erteblomstene, blomstrer de lenge. Hvis du lar de bli stående uten å plukke/knipe, slutter de å blomstre ganske fort.

Ellers har du ipomoea - vokser fort og blomstrer mye. Men de lukker seg på ettermiddag/kveld.

Prydgresskar vokser fort og har kraftige stengler/blader og nydelige blomster. Siden kommer det gresskar. Men disse trenger stor plass å klatre/krype på. Selv om gresskarene ikke blir større enn en grapefrukt omtrent, blir stenglene laaange. Denne ville jeg anbefalt hvis den skal hindre innsyn - de andre blir jo litt puslete....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du plukker erteblomstene, blomstrer de lenge. Hvis du lar de bli stående uten å plukke/knipe, slutter de å blomstre ganske fort.

Ellers har du ipomoea - vokser fort og blomstrer mye. Men de lukker seg på ettermiddag/kveld.

Prydgresskar vokser fort og har kraftige stengler/blader og nydelige blomster. Siden kommer det gresskar. Men disse trenger stor plass å klatre/krype på. Selv om gresskarene ikke blir større enn en grapefrukt omtrent, blir stenglene laaange. Denne ville jeg anbefalt hvis den skal hindre innsyn - de andre blir jo litt puslete....

Kan man ha de i en vanlig liten blomsterkasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Tenker du på prydgresskarene?

Jo, det bør gå, men du burde nok ikke så mer enn kanskje tre frø.

De andre (erteblomst og ipomoea) går fint i verandakasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse så fine ut. Må jeg så de inne eller kjøpes de "ferdig" så jeg bare kan plante de ut i kassa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke sett ipomoea som "ferdige" planter, men de spirer på et par - tre dager ved 20 grader og vokser flere cm. om dagen når de først er i gang. For å få tidligst mulig blomstring bør de sås inne i mars for så å plantes ut senere, men det skulle ikke være noe problem å så dem ute nå. Husk å legge frøene i vann et døgn eller så før du sår, så spirer de raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Vel, enig med Leo.

Jeg sådde nye i går (glemte å legge de i vann...), og regner med at de spirer i løpet av kort tid. Vokser superfort og må ha noe å klatre i. Ikke gjøsle noe særlig, de blir det mer blader enn blomster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare det at en klematis høyst sannsynlig ikke vil tåle å overvintre i en balkongkasse. Den må derfor tas inn og plasseres på et frostfritt sted om vinteren og det er det ikke alle som bor i leilighet som hverken er interessert i eller har plass til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har klematis i en krukke på balkongen slik at den kan klatre på rekverket. Den har overlevd vinter på vinter! Ikke noe problem, og i år er den mer frodig enn noen gang.

Vil gjerne anbefale den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...