Gå til innhold

Vekt spm. Gravid uke 24/25

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei :-)

Klar over at noen ikke liker slike vekt spm når det kommer til graviditet, men det er ikke å legge under en stol at mange gravide der ute lurer på slike ting, og det trenger ikke være noe gale i det å ikke ville gå unødig opp i vekt, synes jeg. Jeg vet at det er normalt å gå opp i vekt pga fosterets vekt, morkake, mer blod osv.

Men lurer på hvor mye du hadde gått opp i uke 24, og evnt hvor mye du gikk opp fra uke 24 og utover. Jeg er selv i uke 24 nå, 25 på mandag og lurer litt på om jeg kommer til å "holde meg her" fremmover. Jeg har ikke gått opp i vekt i lår, ansikt, fingre osv.. men kg har nok lagt seg på magen, den har jo vokst(men kom sent), og ellers i det partiet rundt der. Om det fortsetter slik er jeg fornøyd, da ser det jo ut som at jeg kun legger på meg det jeg "må".. Men vet ikke om det er mange som har lagt på seg alle de andre stedene sent i svangerskapet.

Jeg spiser sunt, tenker på hva jeg putter i meg og fokuserer på rene matvarer og spiser veldig mye frukt og grønt. Jeg har trent mye "skikkelig" tidligere men pga bekken og diverse så trener jeg ikke på senteret lenger, men jeg går mye. Har hund og går i minimum 1 time til sammen hver dag, og ca 4 dager i uken minimum går vi på lengre turer på 1-2 timer og det blir da totalt kanskje 1,5 eller 2,5 timer med gåing, alt ettersom. Så jeg får jo beveget meg nok tror jeg?

Jeg skal være ærlig å si at jeg synes det er vanskelig å være gravid mtp vekten, den er jo i bakhodet mitt, men samtidig tror jeg mange gravide har det slik. Blir jeg gravid igjen om noen år, vil jeg nok være mye mer avslappet rundt dette for da vet jeg hva jeg går igjennom.

Så, hva veide du i uke 24, og hvordan la du på deg gjennom svangerskapet? Evnt hvor lang tid tok det før kg gikk vekk igjen?

Anonymous poster hash: b6153...050
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her. Har lagt på meg ca 6 kg forresten nå i uke 24/25. ( men lurer på om den siste kg faktisk er vann..)

Skrevet

dytt :)

Skrevet

Lurer på det samme, men ikke kommet så langt selv enda. Uke 17 her, og holder vekta fra før jeg ble gravid...

Anonymous poster hash: 8f05f...685
Skrevet

Mener å ha lest at de fleste legger på seg mest i andre trimester, noe som stemte bra her forrige gang. Det stoppet litt mer opp de siste ukene i hvert fall.

Skrevet

Jeg er bare i uke 22, har lagt på meg 5 kg, og ligger helt likt som forrige svangerskap. Jeg la på meg 16 kg sist og bryr meg katta om det blir like mye denne gangen - det forsvant jo til slutt. Sist levde jeg supersunt de første 25-30 ukene men det har jeg ikke vært like flink til nå. Jeg er mye mindre aktiv pga trøtthet og bekkenplager, og i tillegg spiser jeg mye mer sukker. Jeg har dårlig samvittighet pga kostholdet, men det er pga barnet og ikke pga vekta.

Skrevet (endret)

Jeg hadde vel gått opp ca 6 kg i uke 24 tror jeg, jeg gikk opp 13 kg til sammen, men det var bare magen for jeg gikk ned alt igjen etter et par uker. Jeg var/er normalvektig.

Kan legge til at jeg hadde gått lite opp i starten pga mye kvalme og oppkast. De siste kiloene kom helt på slutten og det er jeg glad for siden jeg gikk fort ned når jeg ammet i starten. Er man normalvektig er det bare bra å gå opp litt så man har litt å gå på i starten for amminga tar på kroppen.

Endret av Dyregod
Skrevet

Gikk ned fire kg første trimester pga kvalme og oppkast, til uke 24 hadde jeg lagt på meg tre kg igjen om jeg ikke husker helt feil. Nå til uke 33+3 har jeg lagt på meg ca et kg fra utgangspunktet.

Skrevet

Jeg husker ikke hvor mye jeg hadde lagt på meg i uke 24, men la på meg 14 kg totalt. Fra 50 til 64 kg. Jeg må innrømme at jeg synes det var skummelt å legge på seg! Men alle kiloene var borte etter 3 uker, og vekta bare fortsatte nedover. Amming tar på! Så jeg håper jeg legger på meg minst like mye denne gangen!

Skrevet

I uke 24 hadde jeg lagt på meg knappe 2 kg, og slik var det egentlig helt til uke 28. Nå i uke 29 er vekten knappe 4 kg over utgangspunktet. Den siste uken har vekten eksplodert uten at jeg helt skjønner hvorfor. Jeg er overvektig i utgangspunktet, så planen er å ikke gå opp mer enn 7 kg totalt sett (dette i samråd m jordmor). Lå veldig godt ann i forhold til det, men etter siste ukes "eksplosjon" begynner jeg å stresse litt.

Anonymous poster hash: c03c6...80e

Skrevet

Jeg har gått opp 10-12 kilo hittil. 7-8 i løpet av de første tre månedene, og rester etter. Er 25 uker i dag.

Anonymous poster hash: 92ce5...10c
Skrevet

Jeg hadde lagt på meg 12 kg i uke 24. Ble helt knust da jeg så tallene på vekta hos jordmor og kunne egentlig ikke forstå at det stemte. Men jeg var fra uke 8 ekstremt sulten og denne følesen var helt uvant for meg. Jeg har alltid vært slank, eller egentlig tynn vil jeg si, og var sjeldent sulten før jeg ble gravid. Jeg spiste liksom litt her og der, men merket aldri til noe spesiell sult. Uansett, nå er jeg i uke 32 og har ikke veid meg siden uke 24 fordi jeg rett og slett ble utrolig lei meg av det. Jeg har gått opp mye, og jeg vil tippe jeg ender på +20kg ved fødsel. Slevtilliten min har gptt fra en 10'er til å bli helt... på bånn rett og slett. Er helt knust over hvordan kroppen min ser ut og syntes det er utrolig vanskelig å være gravid. Jeg ble faktisk glad da jeg fikk bekkenløsning, for da hadde jeg endelig en unnskyldning til å ikke gå ut og møte folk. Gruer meg til julen med alle selskapene og alle de utrolig dumme familiemedlemmene som skal kalle med "bolla" og "tjukka"..

Ble litt langt dette her, men sitter inne med så mye følelser jeg ikke har turt å fortelle til noen. Jeg er rett og slett i sjokk over hvor vanskelig det er for meg å være gravid, og tror nok dette blir det eneste barnet mitt.

Anonymous poster hash: 5073e...0d8
Skrevet

Hvis du var slank/tynn fra før av kan du trøste deg med at det forsvinner raskt etter fødselen. :) kroppen din har gitt beskjed om at du trenger mer næring til barnet, og for å amme trenger man litt ekstra fett på kroppen. :)

Skrevet

I uke 24 hadde jeg lagt på meg 9kg. Er i uke 38 nå og har lagt på meg 19kg totalt. Slik var det i forrige svangerskap også. 15kg forsvant fort, men de siste 5 måtte jeg gjøre litt mere innsats for å få vekk. Spent på hvordan det blir denne gangen.

Anonymous poster hash: 0cdd2...7bd

Skrevet

Jeg hadde gått opp 6kg i uke 24. Nå er jeg 32 fullgåtte uker, å har gått opp 1kg siden det..

Jeg får vel en del ekstra siste tiden tenker jeg..

Skrevet

Sist gang gikk jeg jevnt ned i 1. trimester og begynnelse av 2. trimester, gjenvant vel før-vekten rundt uke 20 (var veldig kvalm). Av alle kiloene jeg gikk opp, kom de vel omtrent alle sammen mellom uke 20 og 30, virket det som. Følte at magen/baby med tilbehør vokste mye i den perioden. Sånn virker det denne gangen også. Er nå 28 uker, og hadde gått opp et par kilo ved forrige kontroll for en måned siden. Er nok en del mer nå. Men akkurat det med vekt ofrer jeg ikke en tanke. Jeg spiser og trener nesten som normalt, med noen justeringer. Er veldig glad for at formen tillater det så langt, da jeg vet at det ikke er noen selvfølge.

Skrevet

Er 24 uker på vei nå, og har gått opp 3 kg fra startvekt. Er normalvektig.

Gjest RompeRusk
Skrevet

Rundt uke 24 hadde jeg lagt på meg 2 kg, om jeg ikke husker helt feil. Etter det har jeg lagt på meg sakte og sikkert, er nå i uke 32 og opp 5 kg totalt :)

Skrevet

Til de som er "knust" pga vektøkning: jeg gikk opp 23 kilo i første svangerskap. Gikk ned 11 på sykehuset, og resten var borte i løpet av et par måneder.

Når man får ekstra "uforståelige" kilo men lever sunt ellers, så tror jeg nesten det er meningen at man skal gå opp såpass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...