Gå til innhold

Vil legge på meg noen kilo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ca 1.70 cm høy og veier rundt 51 kg, noe jeg synes er for lite. Har aldri slanket meg eller noe sånt, og er tynn og slank av natur. Nå er jeg lei av å se ut som en "pipestilk" i jeans, og tror ikke det skader for meg å legge på meg 5 kg for å si det sånn.

Spiser ikke for lite til daglig, men muligens for usunt. Noen som har tips til et spisemønster/matsorter jeg kan spise for å legge på meg gradvis?

Anonymous poster hash: 5d59a...68b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Masse proteiner, sunt fett og et lass med grønnsaker. Hver dag! Da skal du se det hjelper seg.

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Godt med proteiner, fett og trege karbohydrater kombinert med tung styrke. Ikke bare vil du få opp vekta, men du vil få en stram, definert og muskuløs kropp :)

• Liker 1
Skrevet

5-6 måltider, med det som er skrevet ovenfor. Husk at du skal bli mett, og spis gjerne litt ekstra etter det.

Skrevet

siden du allrede er tynn og vil opp i vekt er ikke "mye mat" for deg det samme som oss som er tjukke. Det er vanskelig å spise seg større på proteiner om ikke du har en voldsom appetitt, proteiner inneholder ca 4kcal per gram, ca det samme i karbohydrater. Men fett inneholder ca 9kcal per gram som er over dobbelt så mye.

fiber grønnsaker vil ALDRI få deg opp i vekt.

I praksis vil det si at du velger bort lettprodukter og steker din mat i skikkelig smør og putter olivenolje på salaten og pizzaen. Dette gir deg mye ekstra kalorier og over tid vil det gi deg den vekta du vil ha.

Anonymous poster hash: 3f3bf...939
Skrevet

Jeg var også tynn hele livet, men har klart å gå opp noen kilo. Jeg har trent mye styrke, og passet på å stappe i meg proteinrik mat ofte. Kylling, kjøtt eller fisk hver dag, jeg spiser også mye pannekaker (med 1 egg per pannekake) til frokost og kveldsmat. 3 egg til frokost og 3 egg til kvelds pluss kjøttmiddag, så går det seg til... Men er viktig å trene styrke, da får man større appetitt i tillegg til at det legger seg der det skal. :) Og ja, spis mer selv om du er mett, jeg spiste til jeg ble småkvalm i begynnelsen, så ble jeg vant til det.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg har litt vanskeligheter med å spise massemasse mat, ikke på grunn av spiseforstyrrelser - men rett og slett fordi jeg blir veldig lett mett og blir bare kvalm og brekker meg om jeg fortsetter å presse ned maten. Går også på ritalin (liten dose daglig) som gjør at jeg går ned i vekt. Egentlig veier jeg vel normalt rundt 58-59 kg, men har hittil valgt å ha ro i sinnet enn normal vekt, men nå vil jeg helst gjøre noe med det.

Har vurdert å kjøpe en weight gainer som jeg tar etter måltider, for å få i meg ekstra karbohydrater og proteiner, i og med at jeg har problemer med å få nok til daglig. Noen som har prøvd det og vil anbefale det? Kommer selvsagt til å trene litt styrke/kondisjon i tillegg.

Anonymous poster hash: 6cdc0...df0
Skrevet

Har aldri slanket meg eller noe sånt, og er tynn og slank av natur.

Jeg har litt vanskeligheter med å spise massemasse mat, ikke på grunn av spiseforstyrrelser - men rett og slett fordi jeg blir veldig lett mett og blir bare kvalm og brekker meg om jeg fortsetter å presse ned maten.

Natur og natur, fru Blom. Du lider jo ikke av spiseforstyrrelsen, men jeg mener at om man brekker seg av å spise en del mat og innrømmer at man spiser lite og blir kvalm av mat så lider man av forstyrret spising, man er ikke naturlig slank.

Anonymous poster hash: 011e3...a8b

Skrevet

Hvis du ikke klarer å overspise så lett så er det lurt å drikke energien. Og siden sukker ikke er bra for deg (selv om du vil gå opp i vekt av det), så er vel det beste alternativet melk. Gjerne H-melk.

Drikk f.eks. 1 liter h-melk i tillegg til det andre du spiser.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...